Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 1740 ggr
Riviniana
2016-10-29 00:16

Inspiration klädsömnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att tro att jag ensam ska kunna återuppliva lajv.ifokus är väl att överdriva, men jag gör ett försök att få igång stämningen med en inspirationstråd med lite bilder på tyg, lite planer, så småningom lite mönster och förr eller senare även färdiga klädesplagg jag sytt (ska sy). Dessa tyger är till största delen fynd från dagens utflykt till Sy- och hantverksmässan i Älvsjö.

Jag har börjat spåna lite på en mänsklig karaktär, och detta blir hennes kläder! Två undersärkar har jag redan, i oblekt och halvblekt linne, och till det ska nu sys en ärmlös överklänning i tunnt ylle, som räcker ner till vaderna ungefär (mörkbrunt ylle, köpt i Visby i somras). Även en ärmlös linneklänning som räcker strax nedanför knäna, i ett krapprött tyg köpt i somras hos Medeltidsmode.

Till kyliga kvällar och blåsiga dagar får hon en fyrkantig mantel i gråbrun, tunn vadmal, köpt hos Korps under mässan, samt en hätta i stil med sköldehamnshättan i en lite mer beigebrun vadmal (också tunn) köpt på samma ställe.

Allt detta är visserligen planerat till min karaktär, och nu kombinerar jag lite olika tidsåldrar till lajvet, men delarna för sig kommer jag kunna använda i andra sammanhang också, så jag har inte lagt ner alla dessa pengar "i onödan" om jag skulle ändra min karaktär totalt.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Annons:
Riviniana
2016-10-29 00:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är inte alla dagar man känner för att springa runt i långklänning, trots att man är kvinna! I varje fall inte min karaktär. Hon har andra planer. Därför blir det också till att sy en kjortel i oblekt linne, som räcker ner till någonstans mitt på låren. Till det ett par yllebyxor i mörkbrun kläde - ännu mörkare än klänningstyget. Båda tygerna är köpta hos Korps under mässan. Och vad saknas? Benlindor! Jag hittade ett riktigt snyggt, och tyvärr alldeles för klarrött, band hos Nordlys viking på mässan, och det skulle jag köpt om min karaktär bara haft rätt tillgångar. Som det är nu fick jag nöja mig med ett ljust beige band, som jag ändå är riktigt nöjd med! Det passar för övrigt bättre ihop med resten av klädedräkten än vad det röda bandet skulle ha gjort.

(Detta är på intet sätt menat som reklam, och jag hoppas att ingen uppfattar det som sådant. Jag berättar var jag köpt tygerna för att underlätta för andra som söker liknande tyger, inte för att på något sätt göra reklam för företagen.)

Vad har jag nu presenterat för planer? En ärmlös ylleklänning, en ärmlös linneklänning, en mantel, en hätta, en kort linnekjortel, ett par yllebyxor, ett par benlindor. Till det har jag två linnesärkar sedan innan. En grön ylleklänning med ärmar, för riktigt kalla dagar, som jag dock helst undviker eftersom jag vill hålla färgskalan till brunrött+beige. Och dessutom en riktigt lång, riktigt vid yllemantel i mörkbrun vadmal som inte alls passar till den enkla bondflicka min karaktär utger sig för att vara - men kanske kan hennes egentliga bakgrund förklara ett och annat om den saken.

Jag hoppas på att kunna sy en del av detta under hösten/vintern, och lägga upp bilder här i tråden när plaggen är färdiga. Låt säga att mitt mål är att, i denna tråd, kunna presentera utseendet och garderoben hos en färdig karaktär, någon gång under nästa år. Jag lägger ut detta med förhoppningen att inspirera förbipasserande till att göra detsamma - tillsammans kan vi få den här sajten levande igen! Varken Sajtvärd eller Medarbetare verkar vara aktiva här just nu, så jag ber er alla om hjälp. Är du bara något intresserad av lajv, svara på en tråd eller skriv en egen! Det skulle vara så roligt om vi kunde blåsa liv i lajv.ifokus igen. Fast just nu känns mina försök ganska meningslösa. 😂

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Upp till toppen
Annons: