Annons:
Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 1728 ggr
Riviniana
2016-10-25 21:57

Fantasylajv 'med nybörjartolerans'

Väl mött, vänner!
Jag är ny i lajvvärlden, har aldrig lajvat 'på riktigt' och har fram tills nyligen inte haft några vänner som varit intresserade. Medeltid, ja - lajv, nej. Nu är vi ett gäng på tre, kanske fyra personer, totala nybörjare allihopa, som letar efter lajv med nybörjartolerans. Fantasy, förstås. Det måste det ju vara. 😉

Jag har haft ögonen på 'I skuggan av Pelarberget' ett tag, och nyligen hittade jag även till Eleria-kampanjen. Nu är jag mest ute efter att se vilka möjligheter som finns. Känner ni till några fler lajv i samma stil, som välkomnar nybörjare? Gärna i närheten av Stockholm eller kring Hälsingland, men var som helst funkar väl egentligen, så länge det inte är en massa möten eller något vi behöver komma på innan.

Och förresten - om någon av er som snubblar in här varit med i Eleria-kampanjen eller Pelarberget-kampanjen vore det intressant att få höra lite mer. Särskilt om ni spelat skogsalv, vilket jag funderar på… Detta gäller förstås även om ni varit med i andra liknande kampanjer som jag inte känner till!

Den här sajten verkar lite död, eller i koma åtminstone. Men jag försöker ändå. Jag själv kommer nog inte heller vara jätteaktiv i framtiden, men vi kan ju försöka återuppliva forumet om vi kan. Läser du detta flera månader efter att det skrevs? Svara ändå! Jag kommer inte sticka iväg på lajv på flera månader än, så det är lugnt. Förr eller senare ser jag svaret och blir glad. 🙂

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Annons:
Riviniana
2016-10-27 20:16
#1

Nu har jag funderat lite mer och kommit fram till att jag nog bör spela människa som första karaktär, jag antar att det finns nog med andra saker att tänka på och lösöron får bli en senare fråga. Men jag har lite andra funderingar också.

Efter att ha kollat runt ännu mer här och på nätet har jag fortfarande bara hittat Eleria och PB som nybörjarlajv, det verkar vara de som gäller. Har jag fel? Så vitt jag har förstått ska PB vara nybörjarvänligt medan Eleria "bara" är nybörjartolerant. Vad är de stora skillnaderna gällande utrustning, krav på spelare o.s.v? Ni som varit på båda lajven ett flertal gånger, ser ni några fördelar eller nackdelar med något av det (ex. blir det lättare "off-känsla" på nybörjarvänliga lajv eller liknande?) eller påverkar det inte spelupplevelsen nämnvärt? Det kanske inte är så stora skillnader alls, men jag såg någon tråd som tog upp just att Eleria var tolerant och inte nybörjarvänligt på samma sätt. Vilket sätt?

Anledningen till att jag undrar är inte för att jag tror mig vara en så extrem nybörjare att Eleria skulle ha för hårda krav. Nej,  det är väl snarare tvärt om. Påverkar ett väldigt nybörjarvänligt lajv spelupplevelsen negativt på något sett? Jag har förvisso aldrig lajvat förr, men jag skulle föredra ett lajv med inte alltför låga krav på utrustning mm, då jag tillbringat ett par år i medeltidsvärlden och inte är så sugen på att se slarvlösningar och moderna kläder omgjorda för att passa in. Jag vet inte hur mycket sånt som förekommer, de flesta kanske har ordentliga grejer ändå? Jag kan väl tillägga att jag kommer vilja bo "in" och har en hel del utrustning redan.🙂

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

jiithra
2016-11-05 19:25
#2

PB har en jämnare standard, medans Eleria har högre toppar och djupare dalar. Det är iallafall så jag upplevt det.

Vill du spela skogsalv skulle jag rekommendera Eleria, de har ett väl sammansvetsat skogsalvsteam som ofta tar in nybörjare. Att ha latexöron sitt första lajv är inte jätteproblematiskt, så länge man inte är allergisk. Är man dessutom i en grupp med fler kan man få hjälp med fastlimning etc.

Slarvlösningar och omgjorda moderna kläder lär du aldrig komma ifrån om du inte åker på lajv som faktiskt har krav (okej, lite elakt mot Pb och Eleria, men för att vara ärlig så har de inte jättehöga krav. Har sett allt ifrån mjukisbyxor och gummistövlar till helt handsydda, i princip HK kläder på Eleria. Ungefär allt finns.)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Riviniana
2016-11-20 01:04
#3

#2 Okej, jag misstänkte att en del "slarvlösningar" förekom. Det får väl gå att stå ut med 🙂 Har du varit på medeltids/fantasylajv med högre krav? Någon särskild kampanj du skulle vilja rekomendera, om jag så småningom vågar mig iväg till något sådant? Det får förstås vänta tills jag är något mer erfaren, men det är ändå kul att höra vilka som finns och verkar bra.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

jiithra
2016-11-21 09:53
#4

Jag har själv inte varit på något lajv med högre krav då jag inte haft intresse för det än, men av vad jag hört ska Krigshjärta vara bra. Det är mindre fantasy, men har lite högre krav än t.ex Eleria och PB, iallafall som jag uppfattat det.

Det brukar vara lättare att hitta lajv på Facebook eftersom fler hänger där än här, grupperna Vi som lajvar och Vi som lajvar för att ha roligt kan vara bra att kolla i :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: