Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 1890 ggr
Cindy S
9/6/16, 10:49 PM

Bok med mönster för vikingkläder el. medeltid?

Hej, min mamma vill sy vikingkläder så jag söker för fullt på bibliotek och nätet och har hittat lite. Några tips om böcker eller webbsidor?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Kanin4ever =)
10/25/16, 5:12 PM
#1

Nu var det ju ett tag sedan du frågade… Har ni hittat något som funkar bra? Om inte kan jag tipsa om mönstren gjorda av Susanna Brommé, som finns att köpa hos bland annat medeltidsmode.se. De har både jag och min mamma använt oss av och jag tycker att de är både snygga (ser "korrekta" ut, Susanna är arkeolog så hon lär väl veta) och relativt lättsydda. Medeltidsmode - och flera andra - har även mönster från Sophias Ateljé, som dock har fått en del kritik av de "petiga" och vissa av hennes mönster har lite märkliga mått, enligt mig. Men de var också rätt lätta att följa, dock mest medeltid och inte så mycket viking.

För medeltid finns ju också The Medieval Tailor´s Assistant, som täcker åren 1100-1480. Jag själv har bara använt den för inspiration mer än någonting annat, och huruvida modellerna är historiskt korrekta och lätta att sy eller inte kan jag inte svara på…

(Ni har säkert redan hittat något, men vad gör man inte för att försöka hålla liv i sajten… Ett svar är väl bättre än inget, även om svaret inte längre behövs 😉)


Upp till toppen
Annons: