Annons:
Etikett07-kommande-lajv
Läst 976 ggr
Blodfot
2014-02-09 16:03

Intriger!

Hej, om ni fick skriva intriger till ett medeltids fantasylajv, vad skulle det då handla om? Spåna fritt och tänk på att det behöver inte kunna gå, bara bolla!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
ThreeStars
2014-02-09 17:31
#1

Hmmm… jag skulle nog låta det hela utspela sig i en hamnstad som styrs av sjöjungfrur. Respekterar man dem inte, dränker de skeppen som är det enda sättet staden försörjer sig på (import och export). Något somndå skulle kunna hända är att sjöjungfrur plötsligt blir dödade av någon och så blir det en massa kring det…

Blodfot
2014-02-09 17:33
#2

kul!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Hallonsaft
2014-02-11 22:14
#3

Någon gång skulle jag ha velat sätta upp ett lajv där det finns två stora och inflytelserika familjer som fått för sig att de ska föra samman sina familjer genom ett arrangerat äktenskap. Mycket av intrigerna kommer alltså att gå ut på förhandlingar fram och tillbaka och försöka få så stora fördelar som möjligt för den egna familjen. Det finns dock några premisser som ska vara fasta:

1. Vem som spelar pojken och flickan i fråga ska vara hemligt, så att ingen vet off vem som spelar den andre. Detta ska de inte få reda på förrän på lajvet när de presenteras för varandra.
2. Eventuellt kan lajvet ha förberetts med brevkontakt mellan de aktuella familjerna.
(Eventuellt kan man köra förhandlingar på samma sätt som KH - Stormens öga, som var ett förhandlingslajv där man i förväg fått vissa punkter som man inte skulle ge sig på, samt olika poäng för olika achivments, och därmed kunde man också i slutet se vem som var vinnare, genom att se vem som fick flest poäng).

Hallonsaft
2014-02-11 22:23
#4

Annars tycker jag om intriger som inte är varken ljusa eller mörka, utan snarare olika nyanser av grått, och där samma sak kan vara bra för någon men dåligt för någon annan, samtidigt som att saker man gör får konsekvenser. Låter kanske svamligt, men jag kan ta ett exempel.

På ett barnlajv (lite railroad, men inte helt) jag var med och arrangerade var grundstoryn att några barn fick ett uppdrag av en "mystisk man i mantel (varför inte ha kliché när man kan?). Uppdraget gick ut på att ta ett magiskt horn från ett skogstroll mot att de skulle få nog pengar för att kunna köpa medicin till en döende släkting. Efter en lång och mödosam färd hade de också fått tag i hornet. De hade under resans gång fått antydningar om att hornet var bra för skogen och att andra ville ha det, men de lämnade det som de duktiga barn de var till den mystiske mannen och fick sin betalning.

Här kommer då valen in. . De hade kunnat välja att lämna hornet till någon annan. De hade vid ett tillfälle, när de stal vapen från några rövare, även kunnat loota deras kistor och därmed få enorma mängder pengar. Om de gjort detta behövde de inte alls ta hornet heller, utan hade kunnat avsluta det annorlunda. De hade också kunnat ta hornet och behålla det själv.

Men nu till konsekvenstänkande…

När vi arrangerade uppföljningslajvet (nu med fler barn), var grundstoryn att skogens varelser var upprörda för att skogen höll på att dö eftersom det magiska hornet blivit stulet och att hemska tjuvar som inte hade någon heder i kroppen tagit det (barnen som var med på första lajvet, såg lite skyldiga ut när de insåg att det var deras föregående "rättänkande" karaktärer).

Alltså.. Karaktärerna uppträdde vid första lajvet på ett rättfärdigt sätt. De kanske inte analyserade vad de gjorde, men de gjorde som de såg det inget fel. Konsekvenserna kom dock ändå, även om de inte medvetet gjorde något illa. För skogen behövde hornet, och utan det blev det kaos och oordning.

Jag älskar massor nyanser av grått och konsekvenstänkande :D.

Upp till toppen
Annons: