Annons:
Etikett01-karaktärsbygge
Läst 1338 ggr
Nerdysiamese
12/4/13, 9:18 PM

att skapa sin karaktär

Jag ska åka på lajv för första gången i januari, ska iväg på lajvet Rex och är nu i processen att skapa min karaktär. jag är van gammal rollspelare och tänkte att det inte skulle vara några problem att fixa en karaktär, men jag känner att det här faktiskt är mycket svårare… När man rollspelar brukar man som nybörjare i en ny setting ha tydlig ledning av en spelledare för vad som är korrekt eller passar för settingen i fråga, och så att man kan bolla lite idéer och få lite extra hjälp med kunskapen osv. hur brukar ni andra göra när ni ska skapa en lajv-karaktär, hur går din egna process till?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Blodfot
12/4/13, 9:25 PM
#1

det står på Käks hemsidan ett bra sätt att skapa en karaktär. Här kan du även bolla.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Hallonsaft
12/4/13, 10:30 PM
#2

Jag brukar först försöka tänka på vad jag vill göra på lajvet, för att jag ska tycka det blir kul. Vill man lajva mer politikintriger eller vill man ha mer action eller lurendrejeri? Ett råd när man är ny och inte vet riktigt vad man gillar är ju dock att göra en roll som är ganska öppen som har skäl och där man kan spela med många olika typer av roller, låga som höga, utan att det blir konstigt. Sedan får man se vart lajvet tar sin vändning.

Överlag är det bra att försöka spela en öppen roll som pratar med folk och som inte försöker vara mystisk och hänga i ett hörn. Om man pratar med folk får man reda på mer och har mer att spela på, och om man tycker det är jobbigt så tränar man sig (jag var grymt blyg när jag började lajva, men det har gått över ganska mycket nu).

Själv skriver jag enormt mycket bakgrund till mina roller så att jag vet massor om uppväxt och saker som hänt under åren. Detta är dock inte alltid något jag skickar in till lajvarrangörer, utan jag använder det för att lära känna min roll och för att sätta personligheten. Om jag vet vad min karaktär har varit med om, så vet jag också lättare hur den ska reagera i olika situationer som händer under lajvet.

Upp till toppen
Annons: