Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 1794 ggr
Kristina Bergström
12/3/13, 10:11 PM

Tvärflöjt i lajv?

Hej, jag har tänkt vara med i ett lajv snart men funderar fortfarande lite på min karaktär. Men eftersom jag på fritiden redan spelar tvärflöjt så tänkte jag att min karaktär kan göra något liknande. Men tvärflöjtar fans väll inte på medeltiden? Eller fans det tvärflöjtar i trä? Ska jag satsa på att köpa en blockflöjt i trä istället? för de är jag ganska säkra att man hade på medeltiden.

Vill gärna ha svar om det fins någon som vet någonting om medeltida blåsinstrument ^^

Annons:
VildaVittra
12/3/13, 10:25 PM
#1

Det verkar ju ha funnits någon typ av tvärflöjt, om du tittar på bilden.

http://www.flutehistory.com/Instrument/Medieval.php3

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sparklingponi
12/3/13, 10:26 PM
#2

Köp en näsflöjt! 😃

Kristina Bergström
12/4/13, 6:59 PM
#3

Vilda vittra: Åååh, den där länken var jättebra! Tack =D

Sparklingponi: Haha, kanske det XD

Hallonsaft
12/4/13, 10:18 PM
#4

Musik på lajv är överlag kul och de flesta accepterar lite tidsmässiga fel bara folk har instrument som bidrar till känslan. Tänk dock på vad du spelar, så att inte just melodivalet gör att det känns offigt. Såvida du inte heller är på ett helt historiskt korrekt medeltida lajv, så är det ju möjligt att det finns instrument som ditt i fiktionen någonstans. Trots allt, är det ett fantasylajv du ska till där det finns orcher, alver, skogsrå och troll, så kanske det inte är helt otroligt att tänka sig en tvärflöjt heller..

Dock kan man diskutera fram och tillbaka, men det bästa är nog att höra med arrangören för lajvet du hittat, så vet du hur de vill och tänker. Många arrangörer skulle nog säga ja. Lika många skulle kunna säga nej.

Potatisen
12/5/13, 1:44 PM
#5

Tvärflöjten på medeltiden var gjord av trä och hade öppna hål, inte klaffar. Du kan inte ta toner med b-förtecken bara kors-förtecken.

Praefatio
12/27/13, 11:44 AM
#6

Tänk på att våra moderna instrument inte är skapta för att bo i skogen i flera dagar, de klarar inte av kylan och fukten.

Just tvärflöjten är ett sådant instrument jag skulle vilja se i en mer medeltida tappning. En modern tvärflöjt skulle kännas väldig offigt. Däremot tycker jag verkligen att du ska titta efter ett inlajv-alternativ, för vi behöver instrumentspelande tycker jag!

Fredmans musik har de mycket lajviga flöjter.

Annons:
Blodfot
12/27/13, 12:04 PM
#7

Jag håller med om att lajv-värden behöver mer instrument!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Kristina Bergström
12/31/13, 3:52 PM
#8

http://www.medievalcollectibles.com/p-4330-cocus-wood-irish-flute-with-key.aspx

Skulle en sån flöjt fungera på ett lajv om man anntar att det inte är jätte stränga regler?

Praefatio
12/31/13, 3:53 PM
#9

#8 Så länge det inte är ett historiskt korrekt lajv så kan jag inte tänka mig att någon skulle göra någonting annat än att hurra :) Den var ju kanonsnygg!

Kristina Bergström
1/1/14, 1:08 AM
#10

#9 Åh bra! Tack så mycket =D

Kristina Bergström
1/1/14, 1:15 AM
#11

#5 Det ska jag tänka på, tack =)

Upp till toppen
Annons: