Annons:
Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 5260 ggr
JuTsu
8/22/13, 5:41 PM

Lajvsällskap i Skåne?

Hej alla glada!

Jag har länge velat börja lavja och har kollat runt en hel del på internet om lite hur det går till, vad man skall ha för redskap osv.
Jag skulle jättegärna vilja vara en del av ett sällskap som håller på med lajv men det är så svårt att hitta i närheten av mig med hjälp av informationen jag hittar på internet, så jag ställer frågan här;

Är det någon som vet om det finns ett sällskap i Skåne som är öppet för nya medlemmar?

Det är ju främst jag då som vill ha möjligheten men jag har också en vän som skulle vilja prova, men jag vet inte hur seriös hon är…

För övrigt om det inte finns ett sällskap runt omkring mig, hur börjar jag själv?

May Elune guide you.

Annons:
Kaiia
8/24/13, 2:03 AM
#1

Det enda jag vet i Skåne är Fenixflamman, en förening som min förening gör ett lajv tillsammans med varje maj. Tror det är en kristen förening, men man måste nog inte vara kristen för att vara med :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
8/24/13, 4:56 AM
#2

Sen är ju Skåne rätt stort, så det kan nog vara lättare om du specificerar VART du vill att föreningen ska vara :)

Om du vill börja lajva utan förening går det såklart bra det också! Speciellt om ni är några kompisar som vill åka på nånting eller testa på :)

Här kan man kolla om det finns nåt lajv som verkar passande för just dig isåfall. Det finns ju vissa som det står "nybörjarvänligt" på, och då är det kanske framförallt dom du borde satsa på.

Sen får du kolla in dig på vad du vill spela, och sen söka tips på vad du ska ha på dig och hur din karaktär ska vara. Det kan du alltid fråga här. :) Sen är det bara att sätta sig och sy kläder! Eller köpa om du är lat och har pengar :D

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

JuTsu
8/24/13, 10:59 AM
#3

Jag bryr mig egentligen inte om vart i Skåne det är, så länge man kan ta tåget dit. Lund eller Malmö skulle vara perfekt. Annars så bor jag precis i mitten.

Tror nog att varken jag eller min kompis skulle vilja bryta den kristna atmosfären.. Kan ju tänka på det…

Tack för länken, ska kolla in den med en gång! X)

//Allee

Kaiia
8/24/13, 11:08 AM
#4

Nu vet jag ju inte hur just FenixFlamman är egentligen, men föreningen jag är med i är också kristen, och det enda är väl att vi har jättekorta andakter ibland. Flera stycken som är med där är inte kristna över huvud taget heller. Kristna, och speciellt kristna lajvare, är mer open minded än man kanske tror från början :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

JuTsu
8/24/13, 11:56 AM
#5

Ja, det är ju värt att överväga. :)

ThreeStars
8/24/13, 12:18 PM
#6

Jag var på ett lajv för exakt en vecka sedan, och jag minns att när man betalade för det, blev man automatiskt medlem i en förening, men jag minns inte vad den heter, och jag har ingen koll alls på hur det funkar/innebär. Jag vet bara att de arrangerade ett varulvs/vampyrlajv för ett år sedan eller så :) Men jag kan ju kolla upp det om du vill?

Annons:
ThreeStars
8/24/13, 12:20 PM
#7

(Vet dessutom att huvudarrangörerna på lajvet jag nyligen var på, bor i Lunds komun, så jag tror det är en lundaförening)

JuTsu
8/24/13, 12:36 PM
#8

Det vore jättesnällt av dig om du ville kolla upp det, NeonNea. :)

ThreeStars
8/24/13, 12:41 PM
#9

Har precis skickat iväg ett sms till en av dem, jag återkommer när jag fått svar! :)

ThreeStars
8/24/13, 12:52 PM
#10

Fick nyligen ett svar!

Sällskapet heter Blodmåne, men tydligen så ligger hemsidan nere (men de finns på FB under namnet Blodmåne. du kan säkert kontakta dem därifrån). Det kommer vara lite dött fram till våren, men efter det drar de nog igång igen! :)

ThreeStars
8/24/13, 1:05 PM
#11

Kan även säga att jag har funderingar på att starta upp något själv 😉

JuTsu
8/24/13, 1:15 PM
#12

Okej! Tack så mycket! :D

Jag kommer nog att börja så småningom själv, och hitta ett sällskap med tiden, men jag kollar in Blodmåne med en gång! ^^

Hallonsaft
8/26/13, 11:55 PM
#13

Det finns massor av lajvare i skåne. Såhär på rak arm kan jag nog räkna upp mellan 50-100 stycken lajvare, men så har jag också lajvat i typ tio år. Frågan är väl mest vilken typ av lajv du är intresserad av.

http://hitta.sverok.se/ Här kan du söka efter sverokföreningar. Vissa är mer och andra mindre aktiva.

En av sveriges största lajvkampanjer heter som de flesta nog vet Krigshjärta. På storkrigshjärta i somras, nämligen KH-6, så var huvudarr, samt de två ansvariga för respektive sidor boende just i skåne. På grund av detta så anornas bofferträning i Lund nästan varje söndag. Åker man dit kan man träffa på mycket lajvare. Ja just det, större delen av arr för Lazarus bor också i Skåne (Malmö tror jag).

Är man medlem på facebook kan jag tipsa om följande grupper: "Slagsmålsklubben" (som är bofferträningsgruppen i Lund), "Lajvare i skåne", "Vi som lajvar".

Annons:
ThreeStars
8/27/13, 12:00 AM
#14

#13 wow… *roffar åt mig informationen då jag också behöver tips* tack!

Hallonsaft
8/27/13, 12:22 AM
#15

För övrigt brukar Sverok SKuD (Södra Kulturdistriktet) anordna en julspelhelg i slutet av november -början av december varje år. Då är det främst brädspel, lite figurspel och rollspel som spelas, men det brukar finnas väldigt mycket lajvare där. Förra året var nog minst 1/3 av folket där lajvare, om inte ännu mer. Eftersom jag inte sitter i SKuDs styrelse längre så vet jag inte om det är planerat att vara en julspelhelg i år igen, men OM det är det, så rekommenderar jag spelfolk att åka dit och prata med folk, för som sagt. Det är mycket lajvare där. Anmälan krävs dock alltid och görs i så fall via mail till SKuD. Men ni får hålla koll på hemsidan kring detta själv.

Kaiia
8/27/13, 10:35 AM
#16

Jättebra information, det var mer än jag visste :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

JuTsu
8/27/13, 2:38 PM
#17

Tack så mycket för informationen, Hallonsaft!

Upp till toppen
Annons: