Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 3482 ggr
jiithra
7/11/13, 9:59 PM

Gör din egna Skida till ett Boffervapen Del 1

Eftersom jag och Pappa fixar skidor till mina boffervapen tänkte jag dela med oss av hur vi gjort. De är inte färdiga just nu, i skrivande stund, men lägger upp så långt vi kommit. Det vi gjort nu är den pyssligaste biten.

Det vi använt oss av är:
Måttband
Penna
Stållinjal
Tumstock
Arbetsbänk
Kniv (sådan där man kan bryta av bladet på)
Kartongrör

**Steg 1
**När jag köpte vapnen så fick vi även några tips gällande att bygga egna skidor, bland annat att ha en 'stomme' till dem så att de håller sig raka. 'Stommen' kan vara av olika saker, men vi valde kartong.
För att få den ovala skidformen tog vi ett långt kartongrör och mätte ut bredden.
<br/><a href="http://oi41.tinypic.com/2i94iae.jpg" target="_blank">View Raw Image</a> Kom ihåg att mät på den bredaste punkten av bladet, annars får du inte i svärdet sen!
Markera med en penna (ej nödvändigt), tag ur svärdet och mät på den bredaste punkten hur bred den är.

Flytta sedan tumstocken (eller vad du nu använder) halva vägen till kanten, markera igen.
Du behöver två sådana bitar, så ta ett måttband och mät hur bred biten är runt. Markera en ny bit.


**
Steg 2**
För detta steg rekomenderas ett arbetsbord. Har tyvärr ingen bra bild på det, men finns om man googlar på det.
Lägg rullen med en av markeringarna mot en av skivorna på sidan, dra ett rakt streck längs med skivan, lika långt som bladet på svärdet är.
När du ska börja skära, vilket du ska nu, så måste du vara noga med att skära rätt. Kanterna ska bli lätt diagonala, de ska slutta innåt, för bästa resultat.

Sen gör du likadant på dom övriga tre markeringarna. Var bara noga med att lutningarna blir rätt. Vet att det blev en luddig förklaring, men det är jättesvårt att förklara.

Om du gjort rätt kan du nu ta dina två bitar och hålla ihop dem till en oval. Svärdsbladet ska gå att dra ur/in utan problem.

**Steg 3
**För att kartongen inte ska förstöras mitt under den episka striden där det, tyvärr, råkar regna, så kan man lacka den. Lacka först på en spillbit. När den är torr doppar du den i vatten för att se hur den klarar sig. Funkar det bra är det bara att lacka delarna du ska använda.

Nästa steg är givetvis att klä och snygga till skidan, men eftersom jag inte fixat det änn är det lite svårt att lägga upp bilder på det. Så det kommer komma en till del, om denna är uppskattad

Alla bilder har jag fotograferat, får ej kopieras. Bara att fråga om du inte förstår.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Blodfot
7/12/13, 4:03 PM
#1

bra råd!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Kaiia
7/12/13, 6:28 PM
#2

Oh, vad snyggt det blev! Väntar med spänning på nästa del ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

jiithra
7/12/13, 10:04 PM
#3

Tack. Nästa del kommer förhoppningsvis upp på lördag eller söndag. (imorgon/i övermorgon)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Hamster 4 ever]
7/21/13, 10:44 PM
#4

Tack för beskrivningen! Har enligt ditt mönster gjort en skida till en av mina dolkar. Lindade in skidan i tyg för utseendets skull.

jiithra
7/22/13, 5:35 PM
#5

Varsågod. Detta är bara halva beskrivningen, i nästa tänkte jag skriva om pyntning osv, dock är jag inte klar med det så kan inte ladda upp bilder eller liknande

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Trollhund
7/24/13, 11:32 AM
#6

Hur tänkte du göra för att den ska tåla regn? Och för att vapnet inte ska skavas mot kanten när man drar vapnet ut och in i skidan?

Annons:
jiithra
7/24/13, 7:22 PM
#7

Lackning för att tåla vatten, sen konstläder över för ytterligare skydd. Hål längst ned för att vatten innuti ska rinna ut.
I övre kanten sätter jag en luddig tofs typ.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
1/6/14, 1:12 PM
#8

hur går det med detta?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
1/6/14, 1:19 PM
#9

Tyvärr har jag inte hunnit fortsätta av lite olika anledningar. Men de är ganska lätta att fortsätta på, det enda som är lite pyssligt är hur man ska hänga upp den sen

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Hallonsaft
1/6/14, 10:58 PM
#10

När jag gjorde skida till min bofferdolk, använde jag skinn, som jag först tejpat med silvertejp (för friktionens skull), sedan sydde jag ihop skinnet med skomakarsöm.

jiithra
1/7/14, 5:04 PM
#11

Okej.
Detta börjades göra i ett syfte att ha heltäckande, styva skidor som höll formen även om man tog ut vapnen.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: