Annons:
Etikett06-strid-rustning-och-vapen
Läst 1331 ggr
[Hamster 4 ever]
2013-07-01 14:19

Latexvapen bäst eller pest?

Ja vad tycker ni? Detta är en diskussionstråd men ni måste hålla en god ton och alla inlägg som hoppar på någon annan eller bryter mot några regler kommer att bli borttagna. Nu är det upp till erSkämtar

Börja med att svara på frågan.

Annons:
Sehvrin
2013-07-01 19:17
#1

Ingen aning, faktiskt. Har aldrig varit i riktig strid med latexvapen, bara tränat med dem en gång. Det var väldigt annorlunda mot de shinaier och bokken (bambusvärd och träsvärd) som jag använder när jag tränar kendo, men ganska roligt ändå.

Vad jämför man latexvapen med här förresten? "Gamla hederliga" silvertejpsvapen eller blankvapen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Hamster 4 ever]
2013-07-01 20:11
#2

man får jämföra med allt man vill. Vet att vissa inte gillar det för att det blir för oriktig känsla och vissa gillar att man kan strida "på riktigt"

Blodfot
2013-07-01 20:16
#3

jag gillar latexvapen för det inte gör så ont! Men jag hatar calmacil för det är så hårt och förstör min rygg :(

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Kaiia
2013-07-03 00:29
#4

Calimacil räknas väl inte som latexvapen? Dom har ju helgutna, och inte skumgummi med täckande latex.

Visst, calimacils vapen kanske gör ondare, men dom är mycket säkrare. Dom har ingen farlig stav i mitten. Går en sån stav av, eller toppen på en sånt vapen försvinner, så blir det ett riktigt mordvapen istället för ett säkert låtsassvärd…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

ZakkShadow
2013-07-04 23:29
#5

Calimacil har stav i mitten kaiia, de är bara mycket säkrare för att de är just helgutna, detta gör att sannorlikheten för att toppen bryts och kärnan lyckas spättsa någon är näst intil noll.

Älskar calimacil, de är snyggare än andra lajvvapen enligt min åsikt, de fjädrar inte alls lika mycket (med deras hybridkärna är frjädringen näst intill noll) och de är MYCKET säkrare (jag får hällre lite mer smärta än skadas alvarligt)

För att gå tillbaka på OT så är jag helt klart för boffervapen (att kalla dem latex är lite ensidigt ;) ) då man som sagt har möjlighet att dra vapen och slåss utan att planera i förväg med din motståndare

Gurky
2013-07-09 00:03
#6

Jag gillar möjligheten att kunna slåss, så latex ftw. Fanns ett italiensk företag som gjorde sjukt snygga latexvapen för ca 10-12 år sen, kommer inte ihåg vad dom hette eller om dom finns kvar.

Annons:
Hallonsaft
2013-07-14 19:20
#7

Jag tycker att det är bra med latexvapen. Kan man låtsas att man är i en annan värld och att det finns alver och magi så kan man låtsas att det är ett riktigt vapen också.

Bra byggda latexvapen kan vara snygga och inte jätteklumpiga. Men sedan kommer vi in på säkerheten. Det är säkrare, men i och med att det finns många hemmabygge så kan det också vara riktigt farligt med latesvapen, beroende på vem som gjort dem, hur gamla de är och hur de blivit behandlade. En nackdel är också att de är så lätta att folk inte spelar på den vikt de borde bära och många gånger drämmer folk till riktigt hårt med dem också, eftersom de inte tror att man kan bli skadad. Men det kan göra ont även med ett vadderat vapen.

Så över till Calimacil. De är säkra, snygga och de har en viss tyngd i sig. Visst gör de mer ont, men de lär också folk att respektera vapen desto mer. Det blir sällan samma vevande med ett calimacilvapen som med ett "vanligt" latexvapen och folk är många gånger medvetna om att det gör ont att bli träffad, så jag har också märkt att många slåss lite som när man slåss med blankvapen, dvs man dämpar slaget så att det är en tydlig träff, men ingen smäll.

Upp till toppen
Annons: