Annons:
Etikett10-övrigt
Läst 2713 ggr
Sehvrin
2013-06-14 22:18

Vilken typ av lajv föredrar ni på?

Har ni någon särskild typ av lajv som ni föredrar? Någon särskild genrer eller som inspireras av nån särskild tidsperiod (inklusive framtiden)?

Tyvärr kan jag själv inte svara på frågan då jag än så länge inte varit på ett enda lajv och inte ens vet om jag tycker om att lajva 😉

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Yatouji
2013-06-15 01:55
#1

Jag har ju helt fastnat i KH-träsket, pga den kombination av kulturspel, action, intriger och misär som sker där. Samt att standarden överlag är hög, jag älskar att kunna åka och se att folk har ansträngt sig.

Blodfot
2013-06-15 08:54
#2

Jag älskar medeltidslajv!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Hamster 4 ever]
2013-06-15 11:08
#3

medeltids fantasy är mig grej!

Corsai
2013-06-15 12:37
#4

Jag tycker om de flesta sorts lajv förutom airsoft, men jag kan inte sätta fingret på vilken som är min favorit. Medeltid/Steampunk kanske?

Kaiia
2013-06-16 09:09
#5

Jag har nu bara varit på medeltid fantasy och vampire, men jag föredrar nog medeltid fantasy då xD

Jag skulle egentligen åkt på Rex, ett post ap-lajv, och det hade nog varit askul också…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Blodfot
2013-06-16 11:40
#6

#5, Arr är underbara på alla deras lajv!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
Kaiia
2013-06-16 13:10
#7

#6 Jag var på Pelarnejd, och då gillade jag inte riktigt arr, och det är väl samma? Fast har hört att Rex ska vara "bättre" :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Blodfot
2013-06-16 17:43
#8

#7 varför gillade du inte Arr?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Kaiia
2013-06-16 18:03
#9

#8 Dom kändes jättevirriga. Typ en tjej som dom kallade för Ängeln in, fast det bara var en offgrej innan lajvet. Hon fick typ en nyckelroll som hon inte alls var beredd på osv. Sen var det en kille som spelade musik som tydligen blev bannad från deras lajv, och han tyckte han blev jätteorättvist behandlad. Men jag vet inte..

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Blodfot
2013-06-16 18:06
#10

Han som blev bannad gjorde fel, och ängeln har jag inte hört talas om!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

RosaGosa
2013-06-16 20:41
#11

Jag har inte lajvat så länge men tycker mycket om medeltidslajv med inslag av fantasy i måttliga mängder. Tycker om att intrigera och att fördjupa realtioner och den egna karaktärens känslor och tankar. Åker gärna på kampanjlajv där jag får möjlighet att ha kvar min roll under en längre tid och kan fördjupa den.

Malcontenta är nog det bästa lajvet jag åkt på hittils. Jättebra arrangörer, fantastiska roller och intriger och en väldigt trevlig värld.  Att återskapa det feodala hovlivet med dess intrigerande och maktspel är fantastiskt roligt!

Kaiia
2013-06-19 22:10
#12

#11 Vad är det för lajv? ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

RosaGosa
2013-07-08 22:00
#13

Gå in och läs mer här :-)
www.malcontenta.se

Annons:
jiithra
2013-07-08 22:48
#14

Han som blev bannad från PB på grund av musiken hade gjort fel, hänvisat till andra kampanjer inte respekterat Arr.

Själv har jag varit på 1 PB och 2 eleria (höst -12 och vår -13). Planerar att åka på nästa PB (ej mörkvatten) och nästa eleria.

Letar smått andra kampanjer, så ska kolla Malcontenta :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Gurky
2013-07-08 23:54
#15

Roligaste lajvet jag varit på var nog MöM. Föredrar medeltid/fantasy.

Kaiia
2013-07-11 15:53
#16

Haha, jag är nog mest på smålajv egentligen, även om jag gillar större lajv också :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Hallonsaft
2013-07-14 19:38
#17

Jag kan nog inte säga vad jag föredrar. Förr var det väl medeltid eller fantasy, men jag har varit på så många andra bra att det är svårt att säga. (jag har varit på ca 30-35 lajv som har varit minst en helg, sedan ytterligare kanske 5-10 stycken 1-dagslajv och oräkneliga smålajv som håller på i några timmar).

Mitt första favoritlajv var i Niria-världen. (viking-ish) Men då var jag ganska ny i lajvvärlden och hade på två av lajven en roll som var en av de absolut roligaste jag någonsin spelat.

De lajv som annars blivit absolut bäst är ju dock de som man märker ett starkt engagemang från deltagarna. Således har PA lajv som "Ingenmansland" och "Desperatia" blivit underbara och de bästa jag varit av det slaget.

Samtidigt är många Krigshjärtalajven varit mycket trevliga för det är mycket bra och genomtänkt utrustning, tydliga kulturer man kan spela på, och allt är gjort för att skapa konflikter. Om man vill nörda ner sig mer på civilt spel så finns lajv som är fredliga, och vill man spela krigiskt finns det.

Sedan så har jag varit Monitor Celestra, Battlestar Galactica lajvet i våras. Jag har aldrig varit på ett lajv med sådana kulisser. Skeppet vi var på var underbart, och de hade bytt ut varenda liten skylt för att det skulle kännas rätt. Man fick verkligen rymdskeppskänsla.

Skräcklajv i medeltid/fantasymiljö är också underbara. Code Fenix  byggde upp en underbar lite krypande känsla av obehag som ju längre det gick blev värre och värre. I slutet av lajvet var man väldigt rädd för nästan allt.

och nu har jag inte ens nämnt steampunklajv med fina kläder och underbara gears man kan bygga…

…så jag måste nog avsluta med att säga att.. nej, jag kan inte välja. Olika lajv är underbara på så många olika sätt.

Kaiia
2013-07-15 22:11
#18

#17 Håller med! Det är ju lite det som är charmen med lajv också, att det finns så mycket olika :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: