Annons:
Etikett04-mat-och-dryck
Läst 2213 ggr
LinaN
11/9/06, 11:59 PM

Inlajvgodis-Recept

Här har vi ett recept som man kan variera oändligt….

Du behöver

  • Mjölkchoklad, utan nötter
  • Hasselnötter/mandel/cashew (antingen eller, eller alltihop)
  • Russin, torkade persikor eller annan frukt (vad du nu gillar)
  • Annat som är gott och inte kladdar

Börja nu med att hacka ner nötterna till litet mindre bitar, och hacka sedan ned chokladen så man inte ser eventeulla marabou-m på dem… Blanda alla ingredienser och sedan ös ner det hela i små påsar av linne med dragskoknytning.

Så har du ett lajvgodis som är relativt nyttigt, håller både händer och mun syselsatt och hjälper dig att hålla sockernivån vid god vigör.

Annat som du kan ha i är skalade solrosfrön och liknande. enligt bekanta som tidigare vart rökare har lajvgodiset hjälpt dem med abstinensen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Nadrendion
11/10/06, 12:20 AM
#1

Ett annat recept på något som mina scoutledare kallade för indiangodis.

2 delar havregryn

1 del socker

blanda ner detta i en stekpanna men lite smör och stek det tills det blir gyllenbrunt. Tänk på att hålla det noga under uppsikt då det går snabbt att det blir bränt när det närmar sig att bli färdigt.

LinaN
11/10/06, 12:23 AM
#2

Nadrendion, det receptet känner jag också till och då under namnet "strövargodis" men det är litet kladdigare än det ovan men ack så gott….

Enda nackdelen förutom att det fettar av sig är att det kan bli för sött så man höjer blodsockret för fort …. Och det är mindre bra….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
11/10/06, 12:55 AM
#3

kombinera de tv recepten tag nötter och från lägg dem i en torr stekpanna och stek /rosta dem med ltie salt socker och honung, jag brukar själv ha i lite rosmarin för att krydda till det lite ;)

LinaN
11/10/06, 1:19 AM
#4

*dregglar*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
11/10/06, 5:25 PM
#5

jag testade en sak på ett lajv…eller egentligen mellan två lajv som var på samma område, så gruppen jag åkte med stannade kvar dagarna mellan lajven (Kampen i Ringen 1 och skuggor 2) ute på området.

Det var att ta svamp i småbitar, rivna morötter och lök och steka detta och sedan röra i en lagom klick med honung. Låter kanske bisarrt, men jösses vad gott det var!

eeip
2/21/14, 12:02 AM
#6

(Tjoho för att återuppliva gamla trådar när man egentligen borde sova :D)

Själv kokade jag kola till mitt första lajv, har inte receptet längre tyvärr, men den var seg, lite kladdig och chokladsmakande, och rullade ihop till den till ca en decimeter långa stänger som slogs in i smörpapper/bakplåtspapper. Väldigt gott, och nog var det trevligt att kunna sitta i gräset och äta lite godis som var segare än kakor/pajer och inte kändes särskilt modernt alls ^^

Någon gång har jag även funderat på att göra egna hemkokta karameller i enklare form än klippta polkagriskuddar, i neutral färg och smak, till lågkravsfantasylajv (vilket är det jag varit på…) Men hade fullt upp med att sy kläder, så det hanns inte med…

Och förutom att det är nice med blodsockerhöjare så är det alltid roligt att kunna bjuda på sin (nyfunna? eller kanske blivande?) vänner på något gott ^^

Annons:
jiithra
2/21/14, 1:34 PM
#7

#6 är det femminuterskola du tänker på?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

eeip
2/22/14, 5:03 PM
#8

#7 Det stämmer bra, tänkte dock att "femminuterskola" kan vara rätt oklart om man inte redan känner till vad det är

jiithra
2/22/14, 5:09 PM
#9

#8 Det förstår jag med, men ville bara kolla då jag inte var helt säker ;)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: