Annons:
Etikett05-musik-lek-och-underhållning
Läst 7073 ggr
LinaN
2006-11-13 15:16

Ridom

Ridom är en annan populär visa som är lätt att lära, och här komemr två olika texter på denna, och en länk till en musikfil som man kan lyssna på. Melodin är samma til lbägge textvarianterna.

Ridom <--- som musikfil mp3 samt  ---> noter

Ridom version 1, på orginalspråk

Ridom version 1, på orginalspråk

Á Sprengisandi

eftir Grím Thomsen (1820 - 1896)
Ríðum, ríðum og rekum yfir sandinn, rennur sól á bak við Arnarfell. Hér á reiki er margur óhreinn andinn, úr því fer að skyggja á jökulsvell.

//Drottinn leiði drösulinn minn, drjúgur verður síðasti áfanginn.//

Þei, þei! þei, þei! þaut í holti tófa, þurran vill hún blóði væta góm, eða líka einhver var að hóa undarlega digrum karlaróm.

//Útilegumenn í Ódaðahraun eru kannski´ að smala fé á laun//

Ríðum, ríðum, rekum yfir sandinn, rökkrið er að síga á Herðubreið. Álfadrotting er að beisla gandinn, ekki er gott að verða á hennar leið.

//Vænsta klárinn vildi ég gefa til að vera kominn ofan í Kiðagil.//

Ridom version 2, översättning av texten ovan av Hjalmar Linderoth och sägs vara den som ligger närmast orginalet på isländska
Ridum, ridum

Ridom, ridom , jagom över sanden. Solen sjunker bakom Arnarfel. Här är mången mörkrets ande å färde, nu när det skymmer över jökelns is.

//:Herren lede springaren min, dryg är sista dagsleden.://

Tyst, tyst, tyst, tyst räven tjöt bort i backen. Han vill läska sin torra gom med blod. Eller är det någon som ropar underligt med kraftig, dyster karlstämma.

//:Fredlösa män på ödemarkens vidder kanske hemligt valla stulna får.://

Ridom, ridom, jagom över sanden. Mörkret sänker sig över Herdubreid. Alfernas drottning betslar sin häst. Ej är gott att komma i hennes väg.

//:Bästa hästen ville jag offra för att snart vara nere i Kidagil.://

Version 3

Ridom, ridom, ridom över sanden solen sjunker bortom Arnar fjäll. Mörkret breder skuggor över sanden spöken kommer fram när det blir kväll. Herren leder gångarn min Ännu är det långt till gård och grind. Herren leder gångarn min Ännu är det långt till gård och grind.

Räven tjuter, tjuter bakom kullen fåren flyr i fruktan för hans klo. Men vem ropar, ropar ut ur mullen bergakungen stiger ur sitt bo. Fredlös han i lönndom går jagar liksom räven vilsna får. Fredlös han i lönndom går jagar liksom räven vilsna får.

Älvadrottningen dansar över sanden rid, ja rid om livet är dig kärt. Fly den fagra älvadrottning handen ryttarns själ till fånge hon begärt. Bästa häst jag offra vill om jag hinner fram till Kida gill. Bästa häst jag offra vill om jag hinner fram till Kida gill.

version 4, ytterlgiare en vers

 Ridom, ridom, ridom över sanden solen sjunker bortom Arnarfjäll Härom omkring oss driver onde anden gäckande i skymningen i sitt spel

Herren leder gångaren min undan allt som har ont i sinn Herren leder gångaren min undan allt som har ont i sinn

version 5

 Ridom, ridom, ridom över sanden Solen sjunker bortom Arna fell. Jökelns andar med skuggorna i handen går ur isen nu när det blir kväll. Låt min häst få springa ifred sista biten över mo och hed :||

Tyst, vad är det som tjuter över heden? Kanske räven som törstar efter blod Bäst att hålla sig till vandringsleden, inte lockas ned i någon flod. Rid så snabbt som hästen förmår Räven jagar annat än bara får :||

Rid, rid fortare, mörkret bara växer Kvällen faller över Herdubreld. Mörkrets drottning och mörkerstinna häxor jagar allt som korsar deras nejd. Ta min häst, ta allt ni vill bara jag får komma till Kidagil :||

och ytterlgiare någon krånglig version med utbytningsverser och text…

Ridom, ridom ja ridom över sanden, solen sjunker bortom Arnafäll. / - bortom Västanhav (AEA) Jökelns andar med skuggorna i handen går ur isen nu när det blir kväll.

// Låt min häst få springa ifred sista biten över mo och hed! //

Tyst! Vad är det som tjuter över heden? Kanske räven törstar efter blod! Bäst att hålla sig till vandringsleden, inte lockas ner i någon flod.

// Rid så snabbt som hästen förmår! Räven jagar annat än bara får! //

Rid, rid fortare! Mörkret bara växer! Kvällen faller över Herdubreid. / - över skog och mark Mörkrets drottning och mörkerstinna häxor jagar allt som korsar deras nejd.

// Ta min häst, ta allt vad ni vill, bara jag får komma till Kidagill! // / - bara jag får komma hem igen

** alternativ version: **

Ridom, ridom, ridom över sanden, solen sjunker bortom Arnafäll. Mörkret breder skuggor över sanden. Spöken kommer fram när det blir kväll. // Herren leder gångaren min. Ännu är det långt till gård och grind. //

Räven tjuter, tjuter bakom kullen. Fåren flyr i fruktan för hans klo. Men vem ropar, ropar ut ur mullen? Bergakungen stiger ur sitt bo. // Fredlös han i lönndom går, jagar liksom räven vilsna får. //

Älvadrottningen dansar över sanden. Rid, ja rid om livet är dig kärt. Fly den fagra älvadrottninghanden. Ryttarns själ till fånge hon begärt. // Bästa häst jag offra vill om jag hinner fram till Kidagill! //

** alternativ första vers: **

Ridom, ridom, ridom över sanden, solen sjunker bortom Arnafäll. Här omkring oss driver onde anden gäckande i skymningen sitt spel // Herren leder gångaren min undan allt som haver ont i sinn. //

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Sehvrin
2006-11-13 16:14
#1

Mysig visa =) Jag gillar gamla visor *nickar* och tack för att du länkade till en musikfil med den =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LinaN
2006-11-13 16:32
#2

Ibland har man tur o hittar musikfiler :)

På Elorias sida finns fler länkar till mp3, midifiler mm på en del av låtarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-11-14 10:47
#3

om man gillar gamla låtar så är juh denna en "klassiker"
**http://www.hum.ku.dk/ami/dream-dk.html
**

med en "nyskriven" text med fler rader finns bla via länken nedan (förutsätter att man kan läsa danska) och den ska vara ganska lätt att överstätta till svenska ;)

http://www.skjaldesang.dk/estrato.php?Page=vissang&sid=489

det finn sförresten en manssa andra sånger på dne hemsidan på div språk…

Sehvrin
2006-11-14 12:00
#4

Men jag upptäckte att det inte var så bra att försöka sjunga med, blev rätt högt XP (sen mådde ju inte halsen bättre av att jag tränade kendo igår kväll….)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LinaN
2006-11-14 19:17
#5

varför mår itne halsen bra av att du tränar kendo? du vet att du inte ska parera med halsen ^^

o jo jag vet, det blir en del skrikande, har tränat iaido….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Blodfot
2013-07-31 18:42
#6

älskar denna låt! Min lajvgrupp sjunger den ofta, den betyder mycket för oss hehe!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
Trollhund
2013-08-01 16:59
#7

Älskar också Ridom. Nordman har ju också spelat in den, tror den finns på spotify :)

Mr_Si
2013-08-15 16:03
#8

#7 yes det gör den :)

jiithra
2013-08-15 19:38
#9

Tycker personligen inte alltid om att höra denna inlajv, det beror lite på lajv och hur stämningen är och så. Men den är riktigt fin :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: