Annons:
Etikett04-mat-och-dryck
Läst 1771 ggr
LinaN
10/27/06, 3:02 PM

Potatisens varande på Lajv

På många ställen på olika communities på nätet har diskussionen för potatis dykt upp.

Då potatisen inte var vanligt i sverige förrän långt in på 17-1800 tal (elelr är jag helt ute o reser nu?) Så borde ju inte potatis förekomma på Fantasylajv med medeltidsanknytning eller på medeltidslajv alls. 

Men jag är litet väl bekväm av mig, när jag lagar mina soppor och grytor på lajv. Potatisen är lättlagad, enkel att ha med sig, är mättande och ger substans åt matlagningen.

Bör man helt utesluta potatis på ett lajv? Eller är det upp till arrangörerna att avgöra hurvida man ska få lov att nyttja potatisen eller ej? 

Vad anser ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Dark_Jester
10/27/06, 9:16 PM
#1

Detta är precis ett sådant tillfälle där min passion för lajv och reenactment får stryka på foten för mitt vetenskapliga sinne;

  • Vi vet som ett faktum att rotfrukter var en oerhört viktig basvara i det vikingatida- och medeltida samhället.
  • Potatisen är en rotfrukt.
  • Potatisen har, som LinaN poängterade, väldigt stora fördelar i lajvköket.

I min mening kan du i princip inte ha någonting emot potatisen annat än just att du vet att det är potatis och att du vet att den inte fanns här förrän några hundra år senare. Åter igen; Kan du fantisera ihop att du är viking/alv/utbygdsjägare, etc. då kan du också fantisera ihop att sagda viking/alv/utbygdsjägare har tillgång till potatis. Problem löst! ;)

 Potatisen, den bra sortens knöl!

LinaN
10/29/06, 10:03 AM
#2

Vi har litet olika bud här. Kan de som röstat också förklara sin ståndpunkt? :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sehvrin
11/7/06, 12:08 AM
#3

Jag har iofs aldrig lajvat, men jag håller med #1

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Laange
11/9/06, 10:04 PM
#4

Själv äter jag potatis på lajv, jag bryr mig inte om den inte kom hit förrens långt mycket senare. Men åas så hur många lajv utspelar sig i Sverige/Norden/Europa/Jorden? Ett fåtal, hur många lajvare äter choklad på lajv? 

Vill man inte äta potatis finns det massor av andra bra rotfrukter och grödor,  jag använder flera. Potatis är dock något som alla äter och något som är lätt att ha att göra med.

LinaN
11/9/06, 11:19 PM
#5

Potatis är ju som sagt ruskigt lätt att ha emd sig, och jag använder både det ena och andra i mina soppor, välkommen hit Långe ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Asgeirr
12/11/06, 7:09 PM
#6

Det är ju samma sak med tex te och tobak, som också kom väldigt sent. Men jag klarar mig bara inte utan te så…

Men annars tycker jag att det är upp till arr, skulle de förbjuda det så är det förbjudet.

Annons:
Adam
12/11/06, 7:38 PM
#7

Appropå te, hur är det med granbarrs-te, mynta-te och liknande? Inte Earl Grey precis, men det är ju som borde vara mer ok. Ytterligare en av de många saker som borde fungera. (Vilket också hambugare skulle göra om man bara tar bort tomaten, eftersom alla råvaror fanns under medeltiden Räcka ut tungan)

LinaN
12/12/06, 1:38 AM
#8

the har funnits i norden mycket länge…. OM man ser ur dekokt-synpunkten…. man kokar örter för att sedan dricka för välgörande egenskaper…..

För sådant har använts i evigheter…. inte som the men gott o väl som dekokt…. :D

Förr i världen var de tju medicinerna som kokades till dekokter och anant spännande :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
12/12/06, 10:55 AM
#9

*får ljuva minnen om DoH och hallon och rabarber te* Och JA Rabarber fanns under medeltiden, dock inte under vikingatiden då lajvet utspelade sig. Alltså fanns det inga rabarber att nalla av bakom granens hus, de var där inte och därför kan de inte ha hamnat i mitt te…

nattfrost
12/12/06, 11:55 AM
#10

Om jag åker på ett lajv där potatisen är förbjuden vill jag inte se några andra morderna påfund som onitade ringbrynjor, dunsovsäckar med dragkedja, polyester tråd i kläderna, gummisulor på skorna eller andra saker som i det stora hela inte påverkar upplevelsen.

http://www.alltompotatis.com/potatisen/historia/Potatisens-historia.html

Glöm inte kålroten som kan användas till mat, tilltugg och spel.

Adam
12/12/06, 12:52 PM
#11

Jag röstade för att "potatisen ska tilllåtas ibland, när det passar"

Åker man på ett lajv som utspelar sig i Sverige obygd a la 1307 och var ambition är att vara är HK som möjligt, så är det självklart att potatis inte kommer med i bilden. Åker man däremot på ett lajv som utspelar 1907 så borde potatisen vara lika självklar som brännvinet.

Men eftersom de flesta lajv är varken det ena eller andra utan istället är fantasylajv, så är det ju (som med allt annat) upp till arr att bestämma. Potatis är en råvara som är rätt så tacksam att ha med sig i skogen, men det är de flesta rotfrukter. Det kan däremot vara lite knepigare att få tag på rovor, gula morötter osv, men kålrot finns som sagt i de flesta affärer.

MegN
12/23/06, 1:28 AM
#12

Jag röstar bort potatisen alldeles, men det beror mest på att jag själv aldrig har gillat potatis (möjligen som chips…). Alltså skulle jag aldrig komma på tanken att bära med mig potatis, på lajv eller annars.

Bröd funkar väl jättebra, om man absolut måste ha kolhydrater. Eller varför inte andra rotfrukter?

Å andra sidan gillar jag inte att vara kategorisk, självklart överser jag med både det ena och det andra…

Dark_Jester
12/24/06, 2:30 PM
#13

MegN: Det är ju trots allt själva grundfrågan, om du accepterar det på lajv. Och som jag uttydde ditt svar så gör du det, bara du slipper äta det?

Annons:
Asgeirr
12/25/06, 4:24 PM
#14

Kan man inte ha chips med på piratlajv? Altså utan massa kryddgrejer då? Det var ju så man konserverade det då? hahah skulle iofs ge massa off-känslor XD

MegN
12/28/06, 6:50 PM
#15

#13 Nu är det ju snarare så här att om det serveras något på de "lajv" / reenact-aktiviteter jag varit med på så är det för att det är jag som har lagat det… Och jag använder inte potatis.

Skulle jag däremot någon gång komma till en situation där någon annan står för matlagningen, så inte skulle jag få psykbryt för att det ingår potatis… Jag har för all del ätit chili con carne och andra udda men lättlagade rätter (som moderna ungdomar fortfarande går med på att äta) i såna situationer.

Min åsikt är dock att det är så himla enkelt att hitta ersättning för potatisen. Bröd är kanske den mest naturliga. Kål mfl rotfrukter. Men även gröt som komplement/utfyllnad av "sovlet". Själv tänker jag som så att kött/korv/ost är basen, bröd, gröt osv är en utfyllnad för den som inte har råd att livnära sig på enbart kvalitetsråvaror. Men ska man föreställa riktigt fattig får man kanske nöja sig med gröt eller välling…

LinaN
12/28/06, 7:51 PM
#16

åh, välling som är så gott :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
12/28/06, 10:09 PM
#17

#16: Antingen gillar man välling eller så hatar man det, verkar det som. Själv tillhör jag också de som verkligen gillar både välling och gröt… (favoritgröten är rågmjölsgröt, på grovt rågmjöl).

LinaN
12/28/06, 10:27 PM
#18

Gröt är också gott, i rimliga mängder o vid rätt tillfälle o definitivt itne havregrynsgröt gjord i micro!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chessan
2/10/07, 8:29 PM
#19

Rotfrukter var ju vanligt, och potatisen är ju trots allt en rotfrukt, även om vi brukar ge den en särställning. Och den har ju rätt känsla över ig, så spelar det då någon roll? poängen är inte att det ska vara tidsenligt korrekt, utan att det ska kännas tidsenligt korrekt.

Upp till toppen
Annons: