Annons:
Etikett03-hem-och-husgeråd
Läst 5199 ggr
LinaN
12/27/06, 6:04 PM

Saxiskt tält

Ytterligare ett tält med ritningar hittat hos vikingagruppen Ask i danmark.

Ett sk Saxiskt tält 

Fler länkar får gärna planteras härnedan :D 

Saxiskt tält från random sida (eg från ebay)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
12/27/06, 6:14 PM
#1

Bra sida med mycket grafisk beskrivning av hur man tillverkar ett saxiskt tält.

Texten är på engelska! 

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
12/27/06, 6:16 PM
#2

Ytterligare en sida emd mönster, även denna på engelska..

inte lika grafisk som förra länken.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
12/27/06, 7:32 PM
#3

de sk saxiska tälten är så vittjag vet senare än just Osebergatälten men de förekommer varianter av  dem genom medeltiden fram till moderna tider. De har även vissa praktiska egenskaper då man enbart behöver släpa tältduk (som kan vara nog skrymmande tro mig) då man oftas kan få tag på någon form av pålar ute i "naturen"

LinaN
12/27/06, 7:50 PM
#4

Duken blir ju mer elelr midnre skrymmadne också beroende på hur man packar den. Precis som med allt annat :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
12/27/06, 8:55 PM
#5

Mitt tält bestående av 20-25 meter tät bomullskanvas blir en rulle med diametern ca 45-50cm och längden 130cm

Den väger dock en del speciellt när den blir våt. Jag vågar itne tänka på vad vadmalstälten väger

Asgeirr
12/28/06, 1:34 PM
#6

Åh detta var ju perfekta länkar! Hade tänkt göra ett litet tält, men jag hade bara sett Asks beskrivning sida vilken är väldigt luddig..

Tack tack

Annons:
LinaN
12/28/06, 2:44 PM
#7

Var god o slit dom med hälsan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
12/29/06, 2:21 AM
#8

Det som är bra med ett saxiskt tält är att man kan sätta upp det så snabb och att man bara behöver vara två för att göra det :) Dock så har jag gjort en viss konstruktion så att jag KAN sätta upp mitt helt själv också.. men det är ett jä-a slit. (mitt tält har ungefär måtten 6x3 m och är 1,7 högt). Det är ett bra tält med tanke på att jag gjort ställningen så att man lätt monterar ner den så att den får plats inne i bilen :) Det är lite svårare att göra med ett gravtält (=Osebergstält).

LinaN
12/29/06, 10:25 AM
#9

Hallon, bilder ! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
12/29/06, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mitt tält har jag inte gjort en vanlig saxisk öppning på, det är istället en öppning mitt fram. Jag har funderingar på att riva upp ena sidan och göra en öppning där också, men jag får väl se hur jag gör. Man är ju lite lat också.

Som en liten bonus får ni även en bild på hittekatten Albin. Tänk att folk kan vara så hjärtlösa att släppa av honom från en bil där vi bor, i oktober när det är frysgrader. Kanske även borde säga att han bara var runt 4-5 veckor då och inte var van att äta vanlig mat.

Hallonsaft
12/29/06, 12:48 PM
#11

Som ni kanske ser har jag stödlinor från nocken som sticker ut. Det är tack vare dessa stödlinorna som jag kan sätta upp tältet själv. De kan också användas för att göra tältet stabilare om man vill det. Fast Naturligtvis så behövs de inte heller så man kan strunta i dem om man så önskar.

LinaN
12/29/06, 12:56 PM
#12

Albin vart jättefin! Tycekrd et är hemskt att folk fgör sådär… dom borde skjutas med trubbiga armborstskäktor….. doppade i stark senap….

Men det tältet såg ju tjusigt ut…… Tror ni man kommer undan på Foteviken emd ett saxiskt tält? är ju anignens lättare för en person o kånka emd sig än vad ett osebergatält är….. spec i stoleken 2-44 manna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
12/29/06, 12:56 PM
#13

4-manna…. inte 44. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Hallonsaft
12/29/06, 1:04 PM
#14

Med tanke på att det här tältet plus Långes tält befann sig på Foteviken i år så är det nog inte något större problem ;)

LinaN
12/29/06, 1:11 PM
#15

ah, goddie :D

Då skyller jag på er om dom rackar ner på mitt (inte ännu sydda) tält :D

Med håret i två flätor och med ena foten skrapandes framför det andra…. gnällig röst "men dom fick jueee….."  :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
1/12/07, 9:20 PM
#16

Jag gillade verkligen länken i inlägg #1, skrattade gott åt att det uppenbarligen var engelsmän som byggde tältet: "make some poles and tent pegs, wait for it to stop raining and take everything to a convenient field or large garden".

Plötsligt fick jag också lust att göra ett eget tält, istället för att bara tigga plats i andras…! Men jag tyckte det var lite luddigt om hur stolparna sitter i duken och jämfört med varandra? Eller blir det självklart när man kommer till den delen i konstruktionen?

Hallonsaft
1/13/07, 3:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu i och med det här tänkte jag bara nämna en liten sak.. När jag gjorde mitt tält hade jag tämligen god nytta av pytte.. Alltså Pythagoras sats :D Riktigt bra för att ta reda på hur högt man skulle göra ställningen för att tältet skulle få en stor golvyta, utan att slösa på tältduken. Alltså att göra ett optimalt tält :D Dock så insåg jag (Innan jag började räkna på det) att det optomala för att få maximal golvyta är ju naturligtvis dubbelt så brett som högt. Det blir dock inte optimalt med tanke på tälthöjd. 

Men nu dravlar jag mest igen. För den som glömt Pytte så är den: 

a² + b² = c²

Vem sa att man bara hade nytta av matematik i skolan ^^

Hallonsaft
1/13/07, 4:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hmm.. kom på tre saker till angående att sy tält:

1. Sömmarna. Det är bra att göra de dubbla, så att tältet inte går sönder, även om en söm skulle gå. Med dubbelvikta menar jag att först sy ihop med en söm, vända på tyget och sedan sy en ny söm utanpå den gamla, men så att den gamla hamnar i en "kanal" från den andra så att den därmed blir skyddad. Det blir inte helt snyggt, men det blir förmodligen hållbarare.

2. Spara tyg i nederkanten antingen invändigt (där jag har det på mitt tält) eller utvändigt, så att ni kan lägga ner detta mot och längs med marken en bit, så att det inte regnar och blåser in undertill.

3. Beroende på hur knäppningarna görs där utgången ska vara. Men det är bra att ha de så att de går omlott så att det inte blir glipor. Eventuellt så att man kan binda ihop så att man verkligen binder upp det extra tyget så att det inte kan regna eller blåsa in.

Vet att det här låter förvirrat, men det är svårt att beskriva. Försöker att göra det begripligt med en bild…

LinaN
1/13/07, 4:11 PM
#19

Du gör ett mer än gott förösk Hallon.

Tycker att du ska sätta dig och göra en artikel av detta!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: