Annons:
Etikett04-mat-och-dryck
Läst 2965 ggr
Laange
2006-11-10 00:40

Lite blandade lajvrecept

Täntke dela med mig av mina recept, eller nja mina och mina lånade från lite var stans. Ingen nämnd ingen glömd

 Vi kan börja med ett enkelt brödrecept som håller sig färskt lääänge - här talar vi om månader utan plastpåsar och frysar.

 till fyra enlitersbröd behöver man

4 brödformar a 1liter
bakplåtspapper
2liter filmjölk
1liter vetemjöl
1liter grovtrågmjöl
4msk bikarbonat (OBS inte bakpulver)
6dl mörk sirap (det går med mindre men ha  i minst en-två dl)
2,5dl solrosfrön
ev hackad torkad frukt russin o dyl. 

tillvägagångssätt:
Blanda ihop alla torra ingredienser i en stor skål

häll på filmjölk och sirap och blanda till en lös smet/gröt.

klä foramrna med bakplåtspapper på insidan och fördela smeten jämt i de fyra formarna.

ställ in bröden i en ugn på 150grade C i ca 2 timmar (OBS i min ugn räcker det med lite över en timme så det kan variera väldigt mycket)

ta en sticka och känn efter så att bröden inte är flytande i mitten de kan dock vara lite kladdiga. De bör har en mörkt brun till svart färg (beror på hur mycekt sirap man har i)

"Gryta" med matvete. En rätt som Kalle lagade unde krigshjärta och som kommer följa med mig på fler lajv.

man behöver

matvete - går att få tag i de flesta välsorterade matbutiker elelr hälsokostaffärer

buljong
purjolök
bacon eller annat  rökt fläsk (köp med fördel färdigskuret eller i tärningar och smussla lite med det)

kok matvetet i buljongen enligt anvisningar på förpackningen och stek samtidigt baconen/fläsket knaprigt. När vetet börjar bli klart svettar man den strimlade purjon tillsammans med baconen och sen häller man den och baconen i vetet.
Servera med lingonsylt Mums!

Lajvvänliga prioger - du är galen om du tror du har tid att göra detta i samband med ett lajv fö rdet tar lååång tid

Fyllning till pirogerna:
(jag anger inga mängder då det variera efter hur många piroger och hur stora man gö)

blandfärs
purjolök eller annan lök
svamp
morötter
ev surkål
kryddor man gillar jag brukar använda en "lokal" kryddblandning örtsalt och/eller piffi
ägg
mjöl

Deg:
vetemjöl
kokande vatten

eller om man är lat smördeg 

Tillvägagångssätt:
bryn färsen, strimla morötterna, skiva svampen och purjon i tunna skivor. När färsen är brynt bryner man grönsakerna och svampen och blandar ihop det hela med köttfärsen i en skål. Krydda och  pudra över lite vetemjöl och knäck ett ägg (eller två om man gör mycket fyllning) Blanda det hela väl.

 Degen:
kok vatten häll upp mjöl i en skål. Häll sedan vattnet i mjölet under omrörning så att det blir en pasta - tänk tjockt klumpfritt tapetklister. Det ska bli en deg till slut  och det kan behövas ha i mer mjöt. Låt det svalna så att man kan hantera det ock knåda det till en deg på ett mjölat bakbord.  Kavla degen tunnt och tryck ut cirklar i lämplig storlek 

Cirklarna fyller man sedan med köttröran viker dem på mitten och  limmar ihop dem med lite kallt vatten (ska se ut som ett D) Sedan koker man dem tills degen är mjuk (det går snabbt ngn minut bara) 

Ringal lite olja över dem så de inte fastnar i varandra och sen steker man dem på var sida  och det är klart.

Använder man smördeg så kan man göra fyrkanter som amn viker på snedden och får trianglar som sedan penslas med ägg och bakas i ugnen. Lättare men enligt mig inte lika gott ;)

så det var det för nu det kommer nog fler recept senare

Annons:
Dark_Jester
2006-11-10 00:44
#1

Får jag rekommendera att du sammanställer en artikel istället? Lite enklare att få ett snyggt upplägg, plus att du kan "krydda" (medveten ordvits) med lite mumsiga eller förklarande bilder!

LinaN
2006-11-10 00:45
#2

Hmmm… lägg gärna in dina recept ett o ett, och skriv i rubriken vad det är för ngt det gäller… Då blir det lättare för oss att hitta.

Och det ädr med piroger, det är därför ma ntvingar sina föräldrar att laga det åt en ^^

Och brödet ska jag testa att göra, har haft en särdeles otur med mina limpor till lajv. dom tenderar att bli stenhårda…. Det var bland annat på ett lajv som mina limpor gjorde sig kända som kaptensdödare….

"Om jag slänge' en sådan här efte' kapten så lä' han falla medvetslös ned…"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2006-11-10 00:49
#3

Dark_Jester, det är bara Medarbetare som kan skriva artiklar….. tror jag o.O

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dark_Jester
2006-11-10 00:50
#4

M-kej. F'låt då fö' faen! ;)

Laange
2006-11-10 00:51
#5

 jag har en lite receptsamling som ligger som txtfiler i denna stund och väntar på att bli publicerade ;)

Mangafreak
2007-01-10 17:23
#6

Testade att baka brödet igår… och det blev underbart gott! Både jag och mamma älskade det, till och med kompisen jag bakade det hos älskade det. Och han är väldigt kräsen, särskilt när det gäller nya smaker.

Nu har jag lindat in bröden i handdukar och de ligger på bänken och luktar gott, ska ta med mig av det till jobbet imorgon. Köper lite färskost och något att dricka, sedan är det bara att njuta.

Så tack för ett trevligt recept, min mor har hotat med att aldrig äta något annat bröd… så det lär bli mycket bakande framöver, tur att man kan variera smaken lite. Igår hade jag i russin & hackad mandel, funderar på att prova med dadlar och valnötter :) Eller kanske hackade, soltorkade tomater…

Det enda som blev lite skrämselhicka, var att i ett av bröden hade solroskärnorna blivit gröna. Efter en snabbläsning på påsen så lugnade jag mig dock, solroskärnor kan bli gröna om man bakar med bikarbonat eller hjorthornsalt. Det var helt ofarligt, även om det inte såg så trevligt ut. Så nu har man fått lära sig något nytt igen :)

/Carola

Ps. Var in och la till ett stycke, då jag hade glömt att skriva det förra gången.

Annons:
Rita-S
2007-01-12 09:58
#7

kanske man skulle testa brödet.. hmmmmm :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mangafreak
2007-01-12 11:51
#8

#7 Gör det! själv har jag bjudit en av mina arbetskamrater på en smakbit.. och hon blev väldigt förtjust i det också :) Hon skulle hem och baka i helgen…

/Carola

Rita-S
2007-01-12 12:27
#9

Jag vill prova det, experimentera lite

Jag har alltid tyckt att det amerikanska Corn Bread ser så gott ut, kanske jag skulle forsöka mig på det med.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MegN
2007-01-12 21:03
#10

Den där grytan med matvete har jag gjort, men med korngryn istället för matvete. Kan hålla med om att det blir supergott. När man kokar korngryn som matgryn har man i buljong istället för bara vatten, så i min smak går själva korngrynen att äta som de är. Men visst blir det bättre med bacon + purjo. Jag har ibland haft i lite riven ost också - det blir så läckert klibbigt när det smälter (fast vissa sa att det såg lite äckligt ut - men det var innan de smakade), och så råkar jag älska ost…

Rita-S
2007-01-14 12:06
#11

bakade brödet i går :D

Hadde inget nötter, frukt eller solrosfrö, så jag hadde i kruskakli och havregryn i stället. Inte hadde jag 6 dl sirap, men det räkte okej med 3 dl. Nästa gong skall jag ha nötter, solrosfrö, hakkat torkat frukt, kanske riven morot och lönnesirap (maple sirap, äkta sådan)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

LinaN
2007-01-14 12:13
#12

Hur är brödet att frysa in Laange?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rita-S
2007-01-14 12:59
#13

när jag gissar på konsistensen borde det gå bra, fast det kan bli hård skorpa på det kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Laange
2007-01-14 15:20
#14

Det går alldeles utmärkt att frysa in, kom dock ihåg att det kanske inte ska värmas i micron utan tina långsamt ananrs kan det bli lite väl smuligt.

 Konsistensen på det bakade brödet är fast men en smula fuktigt, själva insidan blig lätt lite kladdig och skorpan blir ganska hård.

LinaN
2007-01-14 17:07
#15

Har skickat ut sambon på inköpsjakt! Tyvärr slutar han jobbet kl 22.00 så det blir ignet bakat idag iaf…..

Förutom sockerkaka med extra innehåll:

gör en vanlig sockerkakssmet, lägg till 2 msk kakao, ca 4 msk kockosflingor, ett hackat äpple och en halv till 1 dl russin.

Luktar jättegott men har ignen aning om hur smaken blir ^^ I värsta fall bjuder jag klasskamraterna på det imorrn :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chessan
2007-06-11 22:18
#16

Bikarbonat, var kan man få tag i det?
Funkar det iten med bakpulver? vad händer om man kör med bakpulver?

LinaN
2007-06-14 20:17
#17

Bikarbonat akn du köpa i välsorterade ica-affärer eller på maxi….. där köpte jag mitt, finns bland bakgrejorna elelr bland gkryddorna i en brunaktig påse.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2007-06-23 16:23
#18

Bakpulver innehåller citronsyra vilket gör att det börjar jäsa så fort det kommer i kontakt med vatten. Bikarbonat innehåller enbart bikarbonat och börjar först jäsa när den värms upp. Eftersom man vill att brödet ska jäsa i ugnen och inte utanför så använder man bikarbonat - leta i kryddhyllan om du int ehittar det bland bakgrejjerna

Upp till toppen
Annons: