Annons:
Etikett03-hem-och-husgeråd
Läst 3674 ggr
Hennum
1/30/07, 12:22 AM

lersaker

hej.

jag har bild o form i skolan just nu o tänkte utnyttja skolan lite grann. finns de nåt som man kan behöva på fantasy o medeltidslajv o sånt  som e gjort av lera? de finns det säkert. men mer exakt vad? o hur ska de se ut?

/hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Vattnadal
1/30/07, 9:34 AM
#1

En skål att äta ur, en bägare att dricka ur, burkar och skålar att förvara mat i…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rita-S
1/30/07, 10:46 AM
#2

japp och kanske platt talrik till bröd och ost? Ostklocka att ställa över ost och bröd så inte insekter kommer åt?
vattenkaraffel att förvara vatten i?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

anmaba
1/30/07, 11:32 AM
#3

Kanske en vattenflaska att hänga i bältet. Lycka tillGlad

Dark_Jester
1/30/07, 12:43 PM
#4

Vattenflaska till bältet är nog inte idealiskt att göra av lera, känns som om det är alldeles för ömtåligt för det. Alla andra förslag är dock klockrena och jag kan därtill säga av personlig erfarenhet att lerkoppar till vatten/mjöd/annat är guld värt!!

LinaN
1/31/07, 12:23 AM
#5

Du kan okcås göra varptyngder om det är av intresse att väva på hängande vävstol :D

Om du ska göra tallrikar så var jäkligt noga och gör MÅNGA av de 10 jag gjorde i skoplan överlevde 3 bränningen och endast 1 glaseringen…. dom andra gick åt…… men jag är ignen mästerkeramiker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2/1/07, 3:38 AM
#6

ojojoj. nu har ja att stå i!

men hur ska sakerna se ut? ja vet inte riktigt hur keramik såg ut på den tiden :P finns de bilder nånstans? ja har kollat i böcker men dom var inte så bra…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
LinaN
2/2/07, 4:34 PM
#7

En skål är en skål är en skål…. ska ta litet bilder på min utrustnign nu närjag kommit iordning härhemma :D

Köpte mig en helsikkes snygg skål att ha till foteviken i sommar. :D  Samt så kan jag ta bilder på mina övriga mat-grejor :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2/5/07, 1:40 PM
#8

okej. ja, men e de ingen som vet nån sida på nätet? för jag måste börja typ idag(sitter på lektionen just nu) och kan inte dra ut på de hur länge som helst. fast ja kan ju iofs börja med att göra en enkel kopp… ja vill lixom att de ska se ut som de gjorde på nån gång under medeltiden, inte bara hitta på själv…

tack så jättemycke än en gång för alla tips!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

LinaN
2/5/07, 2:09 PM
#9

bild på en Nubisk keramikmugg

 

krus och karaffer:

 Krus/karaffer:

litet iaf :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/5/07, 2:11 PM
#10

E nannan typ av mugg

Ruskgit fint målade saker:

 fick minska ner dom litet och då blev dom inte lika vackra….. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2/5/07, 3:50 PM
#11

Idag satt jag en stund hemma hos mamma och keramikade. Vi ska träffas varje tisdagkväll framöver ett tag nu, för att komma igång. Gjorde 2 skålar, fast de ska jag ha att äta stora mängder pasta ur, när jag är i stugan. Lättast då, är att fuska. Jag väljer en skål som är algom (och betänker att det krymper en aning) sedan klär jag den med plast invändigt, kör en massa "köttbullar" av lera, och sedan tummar jag ut dem i skålen, fixar till så det blir jämnt och fint, sedan är det klart!

Gjorde en liten sjöorm oxå, som ska stå mellan glasen när vi har innanfönstren i. Ska klura på lite små enkla, snabba saker att göra. Tänkte samla på mig till lite till marknaden i Leksand…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaN
2/5/07, 6:34 PM
#12

Keramik är trevligt, tyvärr har jag varken tid eller möjlighet att bränna som läget är just nu :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2/5/07, 7:30 PM
#13

Jag har tur, som har en mamma med en brännugn och keramikrum i källaren. Måste bara börja ta mig i kragen och göra saker!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
MegN
2/8/07, 7:04 PM
#14

Jag gick en keramikkurs i forntiden, och även om jag bara såg fram emot att få dreja så var det mina alster med "tumning" och "ringling" som blev snyggast. Alltså, de blev förstås lite ojämna och så där men numera tycker jag att det är mer lockande än de alltför "perfekta" drejade formerna!

Jag tänkte gå keramikkurs igen nu, och ta med mina båda döttrar - så att de åtminstone kan få hinna göra några enkla bruksföremål åt sig själva. Men jag har inte hittat någon kurs i min näromgivning (har väl inte sökt så intensivt…) än.

LinaN
2/10/07, 4:37 PM
#15

här är skålen jag fundade på loppis häromveckan!

http://www.haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=8a5a5779-ef0c-4b9b-9d16-9020ae89e60b&Filename=witchbowl.JPG

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
2/15/07, 12:24 AM
#16

tack så mycke för bilderna. nu har ja lite mer idéer.

keramik e skoj! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

CarolineO
8/7/07, 12:52 PM
#17

vad blev det för nåt? Kan man få se en bild?

Hennum
8/8/07, 5:26 AM
#18

hmm.. mjo, kan ta lite bilder på grejerna ja gjorde när jag är hos mamma, där grejerna är.

använde svart lera eftersom jag läste på många sidor på nätet att det var den leran man använde då. och ristade in lite enkla mönster på kanterna. glaserade med genomskinlig glasyr på insidan för att de skulle bli trevligare att använda.

men ja ska lägga ut bilder här sen :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
8/14/07, 5:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

suddig bild tyvärr. och blixten gör att keramiken ser mer grå ut än svart. tyvärr verkar det som att den genomskinliga glasyren gör leran lite brun inuti, hade hoppats att det ha samma färg. men jag vill ha den glaserad så det blir fräschare.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
8/14/07, 5:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

hoppsan, där var det lite skräp oxå, i bakgrunden. får se till att ta lite snyggare bilder på mina grejer nån gång. i rätt miljö och så. om de är tillräckligt medeltid…

jag är inte så bra på keramik att jag kan bestämma från början hur de ska se ut och sedan göra så att de blir som jag vill. utan grejena blir bara som de blir :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Hennum
8/14/07, 5:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

suddig den här med :/

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
8/14/07, 5:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

locket på den här blev helt misslyckat. missformades lite i ugnen så det var inte runt längre utan mer åt det trekantiga hållet. och bottnen hade spruckit när den torkade och vi försökte laga men det gick inte. sprack igen. och sen jättemycket i glasyrbränningen så det är ett hål i bottnen :P glasyren blev oxå misslyckad. önskade att jag hade hoppat över den.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
8/14/07, 5:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

och den sista saken. den första jag gjorde. är inte jättenöjd med den här heller. men men. jag är ju nybörjare!

är det här saker som duger som medeltidskeramik?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

LinaN
8/16/07, 12:34 AM
#24

Tyckera tt du gjorde många fina saker!

Är am ndessutom nybörjare tycker ajg att du ska ha en stor eloge som lyckats göra så passa avancerade saker som en flaska, ett fat osv…. Det är itne det allra lättaste att göra…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hennum
8/22/07, 8:19 PM
#25

tackar så mycket! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: