Annons:
Etikett01-karaktärsbygge
Läst 6859 ggr
Eelune90
2008-12-13 16:08

Alvspråk!

Snubblade över en sajt där dom har översatt massor med olika fraser, ord och annat smått och gott på alviska, men har ingen aning om hur man uttalar vissa ! Typ med "u" som har en apostrof över sig eller "e" lika så! Någon annan som kan förklara på nå vettigt vis?

Annons:
Ahnna
2008-12-15 12:46
#1

Hur de uttalas beror på åt vilket håll apostrofen är satt.

Har du ingen länk till sidan?

Förresten, är det nån som vet om man kan köpa alviska textböcker på någon svensk boksajt? Hittade dylika på en amerikansk sajt, eller om den var brittisk kanske, och de kostade bortåt 600:- styck. (Yikes!) Med frakt och eventuell skatt och tull så blir man ju ruinerad redan på första boken. Finns det kanske nån som har lagt upp "alviska for dummies" på nätet någonstans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eelune90
2008-12-15 23:58
#2

Nej, har ju inte det för tillfället! Men om du googlar på det så kommer det upp många träffar =)

Hallonsaft
2008-12-17 00:16
#3

Visesrligen var det ett tag sedan det fanns.. Men förr fanns i alla fall Alver.nu, och på den sidan kunde man ladda ner ordlista quenia-svenska och svenska-quenia, samt uttalsguide och grammatik.. jag har dem som pdf om folk är intresserade.. Dock har jag aldrig lärt mig det själv så jag vet inte hur bra det är.

droander
2008-12-17 09:39
#4

Den gamla alver.nu tycks vara ganska utbytt så att säga

Men du fr väldigt görna ski9cka pdf filen Flört

Hallonsaft
2008-12-17 12:36
#5

Här kommer första, om grammatik.

Hallonsaft
2008-12-17 12:38
#6

Här kommer andra. Uttalsguide.

Annons:
Hallonsaft
2008-12-17 12:38
#7

Tredje, Quenia - Svenska.

Hallonsaft
2008-12-17 12:40
#8

Fjärde, Svenska - Quenia

Jag vet dock att det fanns för något år sedan på vissa universitet, kurser i Quenia eller Sindarin. Kanske skulle man kunna få tag i material därifrån som är mer grundläggande. Det är även möjligt att Tolkiensällskapet har mer material om något av desa språk. (Personligen tycker jag att Sindarin är vackrare än Quenia)

droander
2008-12-17 19:27
#9

Jag håller nog med dig där hallonsaft^^   tack så jättemycket iaf^^  ska strax gå igenom det^^

Jag har för mig att sindarin är det mer vardagliga talet medan quenyan är mer formell^^

Ahnna
2008-12-18 10:44
#10

Jättebra, Hallonsaft! Skrattande *lycklig*

Sindarin hade varit kul, ja. Vad är det de pratar i LOTR-filmerna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2008-12-18 12:34
#11

Jag tror att de talar bådeock i LOTR filmerna, men jag kan ha fel. Sindarin är väl egentligen det som "vanliga" alver talar, medan Quenia är högalvernas tal.. Fast jag kan ha fel. Är som sagt inte jätteinsatt.. Quenia är ju dock det som används mest på lajv i sverige.

Ahnna
2008-12-18 17:56
#12

#11 Okej. Jag sökte på några ord i ordlistorna men hittade inte exakt det som de säger i filmerna. (Har vissa fraser i huvudet, försökte hitta motsvarigheter i ordlistorna.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-25 16:44
#13

har för mig att sindarin är högalvers språk och quenya skogsalvers….

fanns förr att plugga på lunds universitet, vet inte hur det är idag dock…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2008-12-26 11:44
#14

Men hur ska ni ha det, vilket är vad? Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2009-01-01 21:57
#15

Jag googlade lite på Quenya och Sindarin, och hittade lite av varje.. En del på engelska sidor också.

Quenya är det språk som högalverna talar och Sindarin det språk gråalverna talar. Det kan man även kolla när det gäller en del ordlistor över alviska ord, där orden förekommer.

Som jag tror jag sagt förut dock.. Quenya är det som folk i princip talar om de talar något alviskt på lajv.. och eftersom det är mest skogsalver, så har det förmodligen blivit förknippat mest med skogsalver, även om det egentligen är högalviskan.

Man kan även titta här lite, samt smurfa vidare om man så önskar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sindarin

Eelune90
2009-01-01 21:59
#16

Såå.. gråalvernas språk om man säger så, ska man tala om man inte är högalv??

Hallonsaft
2009-01-01 22:12
#17

#16 Ja, egentligen. Men inget av språken är helt grundläggande beskrivna så det går inte att tala något av dem helt flytande. Det fattas för mycket grammatikbeskrivning.

Dessutom.. Få som spelar alver kan tala särskilt mycket quenia.. Många lär sig dock några få fraser. Ännu färre kan Sindarin..

Eelune90
2009-01-01 22:15
#18

Neh, självklart fattas grammatiken, det kan jag hålla med om :) Men ändå, fraser skulle vara väldigt kul att kunna! :)

Hyrrokkin
2009-10-23 07:06
#19

Okej, det här är en väldigt gammal tråd, men ändå. TAr sista chansen i akt och utnyttjar den! ^^

Jag tror anledningen till att det är mest Quenya som används på lajv är för att det är lättast att få tag på . Det är ju ett par snubbar (nu minns jag inte deras namn..) som själva suttit och utvecklat Tolkiens quenya till en lajv-quenya. Någon Sindarin-motsvarighet tror jag fortfarande inte finns, utan där är det det som går att finna från Tolkien som används, samt det som hans son (har jag för mig) lagt till efter vad JRR efterlämnade.

Vi i Mellonath Galadhion kommer med största sannolikhet i framtiden att hålla lektioner i Sindarin i Stockholmsområdet. Vi hade ett gäng lektioner för ca två år sedan, men det rann ut i sanden efter ett tag. Håll gärna utkik på hemsidan (och kommande forumet) om ni är intresserade av att haka på! =)

Upp till toppen
Annons: