glasögon samt ärr
Hej!
Jag har aldrig varit på ngt lajv men är väldigt sugen. Vet ni om det finns ngt i uppland?
har även några funderingar..
1. Jag har glasögon. hur löser jag det? det är sådana som är bara glas, alltså ingen båge runtom glasen. borde jag försöka ha mina linser? Dock får jag rätt lätt ögoninfektion av dom och misstänker att det inte blir så lätt att hålla sig helt ren om händerna under lajv..
2. Jag har skärsårsärr på vänster underarm. hur ska jag göra för att få dom "in-lajv"? skada från när jag var liten? jag kommer väl antagligen ha långärmat men kavlar jag upp ärmarna så syns dom ju..
Tror du kan göra glasögonen in-lajv om du typ sätter kvistar eller liknande på dom (har för mej att nån gjorde så på ett lajv jag läste om men minns inte vart). Och vad gäller ärren så kan du sminka över dom om du inte vill att dom syns :)

Kolla med det lajv du vill åka på om det är OK med glasögon. Är det inte det, använd liunser och tvätta bhänderna noga.
Jag har väldigt odiskreta glasögon, så jag kör med linser. Engångslinser för att det ska bli lite enklare. Tvättar händerna noga med våtservetter och har en liten spegel med för att underlätta isättandet.
Att försöka dölja glasögonen gör nog bara att de blir mer iögonfallande.
Ärren kan du ju lätt hiotta på en vettig anledning till att du har, OM någon skulle fråga om det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kör också alltid med linser, dels för att det ser bättre ut, och dels för att jag nästan aldrig använder glasögon utan har alltid linser.
Vad det gäller ärr vet jag precis vad du menar, men de flesta fäster inte så stor uppmärksamhet vid ärr,så kan du ju givetvis sminka över dem, men jag tror knappast att du behöver göra det för någon annans skull.

Det finns nästa inte något lajv som inte skulle låta dig ha glasögon. Själv har jag varit på en del lajv där det varit mycket höga krav på utrustning och kläder, men inte ens där bryr de sig om ifall man har glasögon. Visst föredrar de flesta arrangörer att man bär linser istället, men ibland går det inte, antingen pga ögoninfektioner, förkylningar eller av andra skäl. Det finns de som försöker bygga egna av trä eller annat materia, men i de flesta fall låssas de andra lajvarna helt enkelt inte om dem. Om folk kan låssas att boffersvärd är riktiga svärd och att man bor i en fantasivärld, så kan man ignorera glasögon. Speciellt när glasögon är mycket viktiga för att man ska kunna se.
Men som andra redan skrivit, kan du ju alltid höra med lajvarrangörerna först.
För egen del brukar jag köra med endagslinser när jag är på lajv, så att jag kan slänga dem efter att ha använt dem. Jag har också med mig mycket våtservetter och annat så att jag verkligen är ren om händerna när jag tar in och ut linserna.
Vad gäller ärr kan du göra som folk redan sagt. Spela på det, eller sminka över det. Jag skulle nog dock att rekomendera dig att spela på det. Det kan bli mycket intressanta historier att berätta för andra personer. Jag vet visserligen inte hur det ser ut, men ditt ärr kan i din fantasivärld bero på när du blev nerslagen av rånare och de tog nästan allt du hade, när du ramlade över lien när du var en liten unge eller när ett djur bet dig.. Sedan kan det naturligtvis även bero på någon offerritoal som utfördes mot dig och där du skulle bli offrad till befolkningens gud för att gudarna skulle låta pesten försvinna, men helt mirakulöst kom en hjälte på vit springare och räddade dig…
Jag har glasögon, och det är inga problem, har två likadana men enda skillnaden är färgen, de ena är gröna i två nyanser och de andra är lila. ska jag på lajv eller marknader o dyl så tar jag de mer diskreta gröna glasögonen.
Vad gällande ärr. Även om du har skurit dig sönder och samman av en eller annan anledning varför dölja dem? du överlevde den perioden i ditt liv, eller är det från en operation, så så what? Jag har många fula ärr, allt från själv-orsakade till att jag fastnat mot ett spik och rivit upp mig i stallet, har ett fult ärr som jag fick av en panikslagen katt som jag fångade upp när en hund försökte få tag på henne. alla ärren har olika historier, och jag tror inte att folk förr eller ens i fantasivärldar går omkring med liljevita oskadade armar.
bättre att inget säga om ingen säger något. om någon undrar inlajv vad som hänt ha en plan från början, du fick mågna bra exempel ovan. beroende på vad för sorts ärr du har finns det mhycket att göra. du bröt kanske armen som liten och fältskären sydde ihopa dig, eller whatever :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Med tanke på de tips jag gett på varför man fått ärr, så insåg jag att är man ärrad så är det ett urmärkt tillfälle att spela mytoman. Ingen behöver tro dig, men du får tillfälle att berätta många historier :D
Man kan låta sina glasögon vara, jag har nya super fina glasögon på mig!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!