Lajv iFokus

Lajv

Etikett04-mat-och-dryck
Läst 6153 ggr
Aelsklinn
0

Kylgrop

Hur gräver man bäst en kylgrop? Var? Hur djupt? Hur bred? Vad skyddar man maten med (från t.ex. djur)? Tyg? Sten?

Har också frågor om mat: Vad lämpar sig, och vad lämpar sig inte, att förvara i en kylgrop?

LinaN
0

bra fårga :)

Det här är så inte min avdelning! Har aldrig använt mig av kylgrop förut. Däremot har jag kylt cider i sjön på ett lajv.

En del lajvare har en inlajvig kylväska med sig. Ska se om ajg kan hitta en instruktion på hur ma nbygger en sådan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hallonsaft
0

Jag har sett kylväskor som varit inlajviga utifrån, tills man öppnade dem. Det var en trälåda som var klädd med frigolit (sådan som är kyltålig. Rosa tror jag det var). Sedan hade de kylklampar där i. Problemet med detta är att kunna frysa om kylklamparna..

Däremot så använder jag mig själv av olika slags kylsätt på lajv. Första alternativet är att hitta ett vattendrag, eftersom där oftast är kyligare. Sedan kan man lägga ner saker i vattnet. Man kan använda antingen nät eller linnepåsa och lägga ner matvaror där under vatten. Man kan även använda plastpåsar men maskera platsen med till exempel granris, och sedan inte vara alltför öppen när man hämtar sin mjölk, ägg osv från kylan. Vad man ska förpacka sakerna i beror ju på vad det är för något.

Nästa alternativ är att gräva en grop vid en stor sten som går under jord. Stenen är nästan alltid kall oavsett årstid, och den hjälper till att kyla maten. Du bör gräva minst en halv meter, men det är nästan alltid omöjligt att gräva så myckert som en meter. Det brukar vara mycket rötter och annat, så gräv så långt du tror det räcker. Lägg ner maten och täck med ibland delvis jord och sedan granris. Glöm inte att märka ut så att ingen trampar rakt ner i maten.

Om man är i nordligare trakter där det verkligen finns vilda djur såsom björn och varg och sånt, så bör man förmodligen vara mer försiktig med kylgropar och absolut inte ta det för nära sitt läger. Man vill ju inte locka djuren till sig dit man sover. Detsamma gäller att förvara mat i tälten.

(När jag var på vandring i Yellowstone för några år sedan fick jag lära mig att all mat och allt som luktar som mat ska hissas upp i träd eller pålar några meter upp, minst 20-30 m från tältplatsen. Man ska inte heller äta på samma ställe som man slår upp tältet på utan som sagt också minst 20-30 m bort. Detta för att inte vilda djur ska göra besök inne i tälten. Vet dock inte hur det svenska djurlivet är i jämförelse. Men björnar finns ju här också i vissa delar så…))

Vattnadal
0

Vi har en kyllåda, trä, fodrad invändigt med frigolit, sen trä invändigt för att dölja frigoliten. Vi kör med kylklampar, och så kan man ha med fryst mat, som hjälper till att hålla allt kallt innan det tinar. Man kan packa om allt så att det förvaras snyggt i lådan, eller om man inte orkar ha det olajvigt i den…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LinaN
0

Jag har ju funderat på det här med inlajviga kyllådor, det borde ju gå att göra riktigt snyggt.

Att man gör som Vattnadal säger att man klär lådan invändigt också med trä, eller tyg, bara för att dölja frigoliten. Sedan kan man frysa ner vissa varor, tex korv och annan mat som är lätt att grilla och på så sätt tina upp.

För då räcker det kanske med kylklampar längst ner i lådan och lajvigt förvarad mat ovanpå. tex fruset bröd i linnepåsar, frysta kotletter till middagen dagen därpå.

Och att man tänker på att ha den känsligaste maten planerad till de första 1-2 dagarnas lajvande, och den mer okänsliga maten senare… Så det finns nog mågna sätt o lösa det hära på.

Vattnadal
0

Att den är fodrad med trä istället för tyg gör stor skillnad. Visst, mer jobb, men tänk så praktiskt att bara torka ur den. Inte gråta över spilld mjölk, fast är den spilld på tyg, vill man gråta!

Vi har haft ägg, mjölk och gud vet vad spilld i botten på vår "svala", och när man kommer hem tar man bara ur all mat, sen torkar man ur med trasa, eller spolar med slang om det behövs. Bara den torkat är den lika bra som vanligt igen!

MVH Elin

Aelsklinn
0

Jättebra tips det där med kyllåda!

Men jag tror också som du skriver Hallonsaft, att man kanske ska vara lite försiktig med tanke på vilda djur… Men man kanske kan hala upp hela kyllådan i ett träd?

LinaN
1

*funderar* fast hur bra är det att hissa upp en 50 kg låda full med mat i ett träd, tänk om grenen brister o orcherna får 50 kg grönsaker i huvudet?

Vattnadal
0

Nu vet ju inte jag hur orädda varg och björn är längre upp i landet. Jag bor ju bara en liten aning norr om Dalälven, men de rovdjur vi har här skulle knappelunda knalla in i ett läger på ett livligt lajvområde för att stjäla mat.

Tror inte det är någon seriös fara i vårt land. Våra björnar och vargar håller sig troligen undan. På andra sidan pölen är ju allt större, coolare och läbbihare, så det är skillnad.

MVH Elin

Hallonsaft
0

Jag tror inte heller att det är någon större fara med vilda djur, men som sagt. Man vet aldrig hur det är där uppe i norrland. Fast.. å andra sidan är de väl vana..

Aelsklinn
0

Jag är inte van! Jag är sörlänning! Har flyttat hit upp för ett och ett halvt år sedan :)

Blodfot
0

super bra råd!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!