orc
Hej jag har länge funderat på att börja lajva. Jag har alltid gillat den "onda sidan" och skule gärna spela orc. Men jag vet att dom behöver kunna prata typ svartiska och det är så jäkla mycket smink och sånt. Skulle gärna ha några tip på hur jag undviker smink. Skulle även vara trevligt med lite länkar till svartiska. :)
många erfarna lajvare råder att inte lajva orc första lajven, det blir dyrt, är svårare att spela osv.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Om jag varit som dig hade jag nog inte börjat med att spela en sminkroll som orc. Det är mycket utrustning, smink och liknande som behöver skaffas i så fall, bara för att få inblick i det. Om du dock fortfarande vill spela detta, så försök hitta någon typ av svartblodsgrupp, som är erfarna och som du kan följa med. Kanske kan de hjälpa dig mig utrustning och smink som är bra. Du kan då även bli hjälpt av hur mycket svartiska de talar med varandra och så vidare, för sånt skiljer sig mellan olika grupper.
Tänk dock på, att på många lajv är svartblod mestadels aktiva på kvällen eller natten, och de tillåts inte att gå in i byn (om det finns någon). Är det sådant lajvare du är ute efter? Tänk på att det ibland är beckmörkt och du inte ser var du sätter fötterna. Det är kallare, lätt att stuka fötter och finns risk att gå vilse. Det är inte alltid bra att strida i mörker.
Är det här fortfarande den typen av lajv du är ute efter, så gör som jag skrev i början. Annonsera efter svartblodsgrupper. Antingen på olika forum, eller så letar du upp lajv där arrangörerna vill ha svartblod, och ber dem hjälpa dig med kontakt.