Ålder på lajv
Hur många år tror ni att man ska vara för att vara med på medeltid/vikingatidlajv?
Är det till ex tillåtet att vara typ som min syrra, 12?
Runa, åldern på lajv brukar vara väldigt olika. Men standard brukar väl vara 16 eller 18 års minimum för vapenbärande roller, dvs soldater, krigare, rövare o dylika. Just för att man itne vill att Sune 8 år ska springa omkring med ett två-och-en-halvhands-svärd och puckla på folk.
Men jag har sett 3 åringar och nyfödda vara med och "lajva". Likaväl som ajg sett pensionärer vara med och bara vara. Lajven idag är på väg in i en era där gamla som unga, vuxna och barn lajvar tillsammans och ger en verkligare bild av ett fantasysamhälle där alla åldrar och kön finns representerade. så ta till vara på detta. För en 15 år sedan var alla kring 16-20 år och lajvade, idag är åldrarna 0-70+
Om din 12 åriga syrra ska med, så hade jag rekommenderat att du berättar för henne vad lajv är, hur det går till och att man låter bli att prata om bilar, tv-program, kändisar osv. Att det är en fantasivärld där inget av detta mundana/värdsliga förekommer.
Annars ser jag inga problem med att man ska vara i ngn viss ålder för att deltaga. Det är isf om lajvet har ngn allmän åldersgräns, och det tar du ju enklast reda på genom att kontakta SL eller kolla lajvets hemsida.
lycka till!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
tack :)
den yngsta "lajvare" jag har träffat på under ett lajv var 2 månader gammal =) himla sött, men måste vart jobbigt för mamman, som visserligen bara var där en dag.
äldsta vet jag dock inte, men min mamma lajvar xD det började med att jag för ett antal år sedan ville lajva, och hon inte ville släppa iväg en trettonåring ensam på lajv, utan helt enkelt tog en vännina med sig och åkte hon med :P sen dess har de hållit på, både mamma och hennes kompis :P
coolt när man lyckas få med sig sina föräldrar.
Nästa sommar ska jag släpa med morsan till foteviken :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
hehe gör det:P jag tycker verkligen att det är roligt med större spridning i åldrarna, och där jag lajvar för det mesta är det stor ålderskillnad, och det är betydligt roligare och kanske framförallt mer realistiskt än det vanliga åldersförhållandena, där alla är runt 16-22.