Det här med vapen...
En sak som jag har lite svårt för när det gäller lajv är det här med vapen. Visst, jag förstår att det är viktigt med konflikter, fiender, faror och allt annat som bygger upp historien, men känns det inte lite "plastigt" att slåss med någon på låtsas? Kan man inte skapa de här känslorna och inslagen i lajvet även utan låtsasstrider?
Väl medveten om att det här är en svår fråga,
// staffan
Dark_Jester, detta är ngt för dig :)
Det som man ofta som lajvare glömmer bort är att vapnena ska faktiskt ha tyngd, men ofta kan man se bofferkåta typer som står o duttar in så många träffar som möjligt på sin fiende, allt för att plocka bort KP (=Kropps Poäng, det som beräknar hur mycket skada man tål)
Sedan finns det ju dom lajvare (undertecknad och Dark_Jester) som tränar blankvapenstrid och då får man en helt annan syn på hur man hanterar sitt vapen och kan på ett trovärdigt sätt hantera även latex/boffervapen.
En del som vet emd sig att deras karaktärer komemr ha meningsskiljeaktigheter som urartar till strid kan gå till SL och arangerörena och snacka litet emd dem och då få tillstånd att faktiskt utföra en väl inövad stridsscen med blankvapen (om lajvarrangörerna alls tillåter att det förekommer blankvapen.)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Uj, detta kan bli invecklat….
Jag är själv av uppfattningen att latexsvärd känns förbaskat plastiga, speciellt som jag själv är van vid att slåss med riktigt stål med riktig tyngd och där du måste ha respekt för vapnet, annars KOMMER du att skada dig själv eller, ännu värre, någon annan.
I den bästa av alla världar hade jag velat se att de som har vapenföra karaktärer på lajv hade nödvändig träning inom stålvapenstrid så de kan ha stålvapen att slåss med. Dock finns det, som LinaN poängterade i tråden om alkohol på lajv, även minderåriga som lajvar och om det är någonting jag INTE vill så är det att se en stridsgalen 12-åring springande mot mig i full karriär, svängande ett stålsvärd över huvudet.
På grund av detta är latexvapen en nödvändig kompromiss för att inte utesluta största delen av dagens lajvare från strid och för att ändå få känslan av väpnad konflikt. Åter igen ställes krav på lajvarens fantasi för att kunna frammana känslan att det är ett livsfarligt vapen som motståndaren svingar mot dig, inte en sammanlimmad macka av cellplast och glasfiberstång, men jag hävdar bestämt att om du inte har fantasi så kommer du med 99% säkerhet inte att klara av att lajva, så det löser sig till största delen av sig själv.

Tack för ett bra svar, jag förstår att ämnet är svårt.
Hoppas att fler vill komplettera med sin syn på detta!
// staffan

Jag har sett många "intressanta" vapenlösningar allt från olagliga armborst som faller samman till sjuhandssvärd. Personligen håller jag mig långt borta från latexvapen (bortse från pilbågar och bofferpilar)
Bofferstrid ser fult ut och funkar sådär i praktiken. Detdär med hamsterduttande har dock folk verkat ta till sig och nu delar de ut rejäla slag i stället.
Men det finns även folk som kan hantera svärd och samtidigt gör det snyggt, effektivt och äckligt snabbt.Problemet med blankvapenstrid på lajv är väldigt enkel och logisk,
1, Vem kan hantera ett svärd och vem kan inte det? Åldersgränser finns vanligen på boffervapen och man måste vara mellan 16 och 18 år beroende på lajv. Men hur kan Arr veta om någon är lämpad att hantera ett blankvapen?
2, Vilket försäkringsbolag vid sina sinnes fulla bruk kan tänka sig att försäkra 300 personer som springer runt i skogen med metallvapen och slår på varandra?
3, Hur är det med vapenlagen? De flesta lajvområdena är allmän mark.
Nummer 3 kan jag svara på direkt: Vapenlagen är inte ett problem då det är att beteckna som idrottsutövande och vapnen inte är skarpa. De enda icke-skarpa saker som faller under vapenlagen är sådant som "är ämnat att användas i brott mot liv och hälsa" och det är inte blankvapen.
MEN, den dagen någon tar sitt blanksvärd och på allvar hotar någon med det eller misshandlar någon med det, DÅ är det "använt i brott mot liv och hälsa", i vilket fall vederbörande SKALL bötfällas och/eller sys in.
"Hanteras med sunt förnuft", precis som det mesta annat!

Textboks exemplet om påståedne tre:
Hässleholmslajv vid Finjasjön två killar i 18års åldern står och duellerar ensamma och är väldigt inne i striden (de vet dock vad de gör). Det kommer förbi en familj på lördagspromenad och ser kalabalaiken.. 15 minuter senare står polisen och undrar vad som försegår.
Efter att ha hört hur polisen bröt upp dörren och stormade in i en lägenhet med dragna vapen efter att grannarna hört knallpulverpistoler avlossas inför ett lajv så tycker jag inte man ska ta några risker. Dessutom ett blansvärd är ett blanksvärd är ett blanksvärd och definitivt ett vapen!

Före jag började lajva, så tyckte jag också att det verkade idiotiskt och fult med en massa latexvapen som bara såg överdimensionerade och fula ut. Nu har jag lajvat i åtskilliga år och jag har även tränat en del blankvapen (även om jag slutat pga. att jag inte hade tid att träna tillräckligt ofta). Tack vare detta har jag kommit fram till en del saker.
1. Det finns många fula latexvapen, men det finns också många exempel på mycket välgjorda och till och med vackra vapen som faktiskt är en fröjd att se på. Det behöver inte vara en ful grå degklump som stör. Jag har till och med sett ett fint exempel på en danyxa som såg väldigt naturtrogen och snygg ut. Vackra vapen stör mindre. Så är det helt enkelt.
Sedan har det också att göra med vad man tycker är fult och störigt och inte. En del tycker att det stör om man har sovsäckar i grälla färger. Vissa stör sig på plasttält a la ÖB. Personligen stör jag mig på krossad sammet, och det finns vissa som stör sig på att folk har maskinsydda sömmar på sina kläder eller till och med glasögon. Det är olika för olika personer.
2. Andra saken gäller det här med blankvapen. Själv slutade jag träna för att jag inte längre tränade minst en gång i veckan (som mest tränade jag tre gånger per vecka, samt lite ensam hemma för att få in precision och snabbhet). Om man inte tränar ofta, så tappar man säkerheten mycket snabbt och är därför en fara för andra. Man vet själv hur skicklig man är, men man vet inte hur det är med andra. När man träffas olika föreningar och dessutom tränar ihop, så sker oftast fler skador, för att man inte är van vid att träna med just de personerna. Detta gör att man ska vara mer försiktig. Och hur försiktig måste man då inte vara vid lajv?
Jag vill i alla fall inte slåss mot folk med blankvapen på ett lajv. Alltför mycket kan hända i stridens hetta. Det är för stor risk, och det är trots allt rollspelandet som är det viktigaste. Inte striden.
I övrigt vill jag bara kommentera det här med vapenlagen och vad folk/polisen säger. Det är att alla säger olika, även om man ringer till polisen. Vissa säger att man får bära oslipade blankvapen på allmän plats om det är ett rekvisitatillbehör. Andra säger att man får göra det om man inte kan dra vapnet. En tredje säger att det är förbjudet överallt. Samma diskussion har pågått år från år vid medeltidsveckan på Gotland, och slutsatsen är densamme. Det är ingen som vet, eftersom alla tolkar lagen och dess paragrafer olika. En sak är i alla fall säker. Att om någon skada skulle ske, så kommer det innebära mycket dåligt för många inom både lajv och reactment.
*kan inte låta bli att skratta litet såhär i förbifarten.*
Så, nu gick det över…. Det vart litet internt… f'låt… :/
Men, till folkdräkter så är det tillåtet att bära kniv, men rent generellt så kan jag väl hålla med om att det tolkas olika från person till person.
Nu känner jag itne till ngt om det här hässleholmslajvet men de som arrangerade det kunde ju ha meddelat de boende där om att det skulle förekomma interaktiv teater med knallpyulverpistoler…. Om det är praktiks genomförbaryt eller om det hade hjälpt vet jag inte, men det kanske inte hade setts så allvarligt.
Men om man arrangerar strid i finjaparken, så borde man ringa polisen och meddela detta. Så att dom inte gör en utryckning bara för att. Elelr att de aktiva sätter upp litet posters i närheten att "interaktiv teater pågår, stör ej skådespelarna" för man får itne sätta upp en lapp som säger att man ite får tillträda på en allmän plats….
Vad gäller striden vid sjön; Detta är varför vi är kopiöst noga med att så fort någon ser en person som INTE är involverad ropar man klart och tydligt "Civilist" och upphör med stridandet.
Vad gäller lajvet i lägenheten känner jag till vilka som var involverade, vem som arrangerade det och jag är inte det minsta förvånad varför grannarna inte meddelats. Tragiskt men sant, det finns människor som är för upptagna med sin egen förträfflighet för att tänka på andra deltagares och hobbyns bästa…
Jo men nog har vi hört talas om det där lajvet…..
Det är lika omtalat (och snart en skröna) som killen uppe i stockholm som var på väg hem från ett lajv och blev stoppad av några killar med kniv som tyckte "hit med plånboken"
nej, sa vår stolte lajvare och varpå killen med kniv satte kniven i mage/rygg på lajvaren. Ett dovt klonk hördes och killen med kniven och de andra bleknade något, när lajvaren dessutom slängde undan manteln och drog sitt svärd ja då var de här rånarna långt iväg så fort apostlahästarna bar dem…. tur att lajvaren hade rustning på sig på vägen hem från det lajvet ^^
om skrönan är sann eller ej vet jag itne säkert, men den är rätt söt….
som sagt, "civilist" sitter ävl inpräntat… Det märkte vi ju sist vi tränade… Nadrendion, jag och Dark_Jester tränade blankt och en vän till min mor (som tränar kamrate och diverse annat var på väg för att delta i träningen) när jag hörde bilen komma så kungagjorde jag "civilist"

"Vad gäller lajvet i lägenheten känner jag till vilka som var involverade, vem som arrangerade det och jag är inte det minsta förvånad varför grannarna inte meddelats. Tragiskt men sant, det finns människor som är för upptagna med sin egen förträfflighet för att tänka på andra deltagares och hobbyns bästa…"
Det var INTE det lajvet, detta var inte ens ett lajv, det var INFÖR ett lajv, precis som jag skrev. Jag gjorde tom en extrem antydan till att det var ett nytt stycke, dels en blankrad och dels ett indrag.. Det handlar om två skilda händelser, den första ett exempel, den andra verkligheten

Det känns som om det här spårat ut. Det började med en diskussion om latexvapen, och nu handlar det om lajvhändelser, eller vapenträning som gått fel.
Därför återkopplar jag till det Dark_Jester sa om att skrika civilist om det kommer någon obehörig till en strid. Detta är väl okej. Men är det vid ett lajv, är det ett störande fenomen. Det är bara att inse. Då är civilisten MER störande än vapnet. Civilisten kan dock se lättare att allt är "på lek" om det inte är blankvapen som används. Vi är därför tillbaka och har ännu en anledning till varför man ska använda latexvapen och inte blankvapen på lajv där stridigheter ofta uppstår :)
Jag är glad att hamsterduttandet börjar avta och folk faktiskt tar och slåss litet mer p åriktigt….
Men man kan se på en krigare om han/hon tränat blankstrid, dom slåss på ett helt annat sätt än boffrare….
Boffer- syftar på att slåss med latex/silvertejpsvapen och ljudet som uppstår vid träff, ett dovt "boff"
Beklagar Långe, då missförstod jag.
Hallonsaft: Vad ser du helst, ett "störande moment" i det att striden avstannar för att visa att det inte är på allvar eller ett gäng poliser som knackar dig på axeln och är ganska bestämda på punkten att du ska lägga ner ditt vapen och följa med dem?
Missförstå mig rätt, jag propagerar/argumenterar inte för att stålvapen ska införas som comme il fous, men jag tycker att välkoordinerad blankvapenuppvisning av folk som tränat länge nog med varandra för att vara säkra bör inte bara godkännas utan premieras.
Och jag TYCKER att latexvapen ÄR mesigt, och det står jag för! 

Dark_Jester Jag tror snarare att det är du som missförstår mig. Visst skulle det varit coolt med ett lajv med blankvapen, men du vet såväl som jag att skadorna pga blankvapenstrid ä större på grund av att små misstag sker. Det är bara ett faktum att folk sover dåligt på lajv, samt att det tenderar bli nattstrider. Skulel du vilja svinga ett blankvapen mot någon du inte ser? Dessutom så handlar inte lajv om blankvapenuppvisningar. Det handlar om just lajv. Inget man bestämmer i förväg eller tränar in.
Men kanske har jag för stora krav på att du ska veta något om latexstrider och säkerhet på lajv, eftersom du aldrig varit på ett fantasylajv.
Ja, det har du. Du är OND!
Allvarligt talat, det var inte så mycket att "träna in och förbereda" utan det var mer att om två personer som tränat ihop tidigare ska slåss så kan de i så fall köra en spektakulär uppvisningsstrid.

Dark_Jester skrev: "Allvarligt talat, det var inte så mycket att "träna in och förbereda" utan det var mer att om två personer som tränat ihop tidigare ska slåss så kan de i så fall köra en spektakulär uppvisningsstrid."
Så kan det ju vara. Men om du är på ett lajv med 200 pers eller fler, ska du då leta upp den du ska slåss mot? Och dessutom. Det är inte alltid som den karaktär man spelar är lika skicklig som man är själv. Och då blir det ju inte en "vanlig" strid som man spelar ut. Utan den blir något annat än den du tränat in.
Jag var förut mer för blankvapen, men numera är jag snarare för en bättre utveckling av latexvapen. Det finns som sagt latexvapen som är snygga hantverk.
Jag ahr fått storstryk av blankt, och storstryk av en grupp orcher med boffer…. boffer gör precis lika ont, bara p åett anant vis….
Jag vill itne släppa lös en massa lajvare med blankvapen. speciellt itne nattetid…..
Men Laange låt säga att jag och DJ har tränat in en strid inför ett lajv, gått igneom med arr och arr har meddelat innan lajvet att vid exempelvis middagstid den 3e dagen kommer tåv personer börja strida mot varandra och då även påtala att det är ett inövat slagsmål av aktiva blankvapenfighters….. Då blir det litet som jackass "donät try this at home"

Om det är inövat är det ju en helt annan sak och då kan jag bara tycka att det är coolt om det händer på ett lajv. Bara man tar hänsyn till folk omkring också, samt ser till att det fortfarande känns rätt rollspelsmässigt. Trots allt vet ju folk att allianser och pakter förändras mycket på ett lajv. Saker som man tänkt skulle ske tredje dagen, kanske aldrig kan ske pga oförutsedda händelser.
Nu tog jag 3e dagen som ett exempel Hallon ^^

Ja, men du förstår väl principen ^^ Det är inte alltid att saker blir som man planerat. Finns saker som vi planerat skulle hända på lajv och dragit med massa saker till det också.. dock så gick det aldrig att genomföra på grund av omständigheter vi inte kunde påverka.
jo, det finns det här eländiga kalalt orsak och verkan…. Och att andra lajvare lajvar så som man vill att det ska bli för ens egne plots skull, ja det är fullständigt omöjligt, rätt som det är står man där och har sålt ut sina vänner som ondskans hantlangare, allt för at tan ska kunna gfta sig emd en av soldaterna i baronessans livgarde ^^
Likaledes kan jag ju säga att jag kommer att komma förberedd till mina fantasy-/medeltidslajv. Jag tar med stålvapnen också, är där sedan en lite latex-duttare som häver ur sig "Sådär kan du för fan inte göra", så ber jag honom vänta, tar stålsvärdet och upprepar manövern.
Jag vill mena att debatten är ganska avslutad där, eller vad säger ni?

Ska kanske bara påpeka för Dark_Jester att det är ytterst få fantasylajvare som påpekar om att man inte kan göra på ett visst sätt när spelet väl håller på. Däremot efteråt när det är slut, kan det komma fram. Och för övrigt. OM det skulle komma en sådan kommentar så är det ur offandesynpunkt ÄNNU sämre att avbryta spelet för att hämta ett svärd och visa vem som har rätt ;)
Overkill……

Vem? jag?
Jomen även efteråt kan man ju då bevisa att det faktiskt går. Med tanke på en del av de hejdlösa påståenden jag sett från latex-lajvare som uppebarligen aldrig hållit i ett stålsvärd så är jag ganska övertygad om att det en dag kommer att bli diskussion om saken!
Inte du Hallon, du är min favorit! ^^
DJ är ibland litet väl handgripligen involverad i vad som går och inte går….

Dark_Jester. Det finns många lajvare som aldrig hållit i ett riktigt svärd, men jag tror du skulle bli förvånad om du visste hur många som också höll på med blankvapenstrid ^^ I alla fall av de erfarne lajvarna som åker på fler högkravslajv ;)

*instämmer* eller tränar något annat med just vapen, käppar osv…
eller annan kampsport…..
jag har tränat
ridning
aikido
iaido
jo/bo stav…..

Det finns Blankvapenlajv också, och bevisligen så kan det fungera. Personligen tycker jag verkligen inte att det gör något om man begränsar vapen användandet till folk som har koll på vad de sysslar med och har åldern inne.
Och jag tycker inte heller att strid och vapen är en viktig del av lajv, tvärtom tenderar de att förstöra upplevelsen. Men det kan ju vara olika beroende på vad man är ute efter. Men vill man bara slåss finns det andra saker än att lajva att syssal med.

Vilka kvalitetskrav har de då på blankvapenlajv? släpper de in vad för en gök som helst eller kollar de så att personen i fråga kan slåss säkert? Eller msåte de ha en förening som går igod för dem?

Jadå Danyx. För det första har de ju total 18-årsgräns på hela lajvet. (såklart). Sedan har de väl också knivskarp koll påvilka vapen de släpper in, och jag skulle tro att de de frågar om man kan hantera det också.
Men på det blankvapenlajv jag läste om näjde de sig inte där. Utan Alla strid var totalt förbjuden, med undantag av dueller, och i det fallet tar de undan de båda duelisterna off, och kollar så att de kan slåss säkert och fungerar bra i strid mot varandra. Även att de har god skyddsutrustning i form av hjälm och brynja etc. (Vilket de för övrigt hade till utlåning) Sedan så får de mötas inlajv man mot man. ^^
Men jag har ju inte varit på något själv och detta var bara ett exempel. Lajvet i fråga blev dessutom inställt :P

Jag har lajvat både Vampire, HF och medeltid och har aldrig hamnat i slagsmål. Det enda vapen jag burit var en dolk som jag stack under näsan på folk när jag rånade dem. (Lång historia.) För mig handlar lajv om så mycket annat än strid och vapen, jag menar, hela grejen med att lajva är ju att bli någon annan och använda någon annans intellekt, attribut och repliker. Att slåss och panga på varandra ser jag inget behov av.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Mnjae…det är adrenalinet som driver en…eller blodsmaken.
När folk upptäckte hur överlägsna vi blankvapenfighters var på linjerna,då fick vi ett ltiet uppschwing i medlemmar men nu har jag inte varit med i föreningarna på några år så jag ahr inte koll på hur det ser ut. Vet dock att iår är det resurrection-timie!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hallonsaft! Är detta ett snyggt vapen enligt dig? http://www.calimacil.se/media/catalog/product/cache/9/image/307x467/0f396e8a55728e79b48334e699243c07/k/i/kira_full_calimacil_larp_sword.png
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
hej o hå! Här skakade vi liv i en gammal tråd :) Skoj! :D

Oj då! Glömde kolla om det var en gammal tråd. 8)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!