Lajv iFokus

Lajv

Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 9543 ggr
ssssss
0

Lajvskor

Den ständiga frågan… upptäckte just att mina gamla lajvskor spruckit i sömmen och inte går att använda, de går att laga men jag skulle helre köpa nya. Sååå vad är era tipps, var köper man någorlunda korekta skor? vad tycker ni är ett rimligt pris? eller ska man sy egna?

Dark_Jester
0

Jag tycker personligen att Långe gör alldeles utmärkta skor. är fortfarande väldigt nöjd med de jag bytte till mig av honom.

Att sy skor är fruktat besvärligt så det är ingenting jag rekommenderar om man inte har hög vana av lödersömnad!

LinaN
0

Lädersömnad  av skor, sådant vansinne har itne jaggett mig in på, men som jag har förstått någonstans i vardagen så är det som så att lajvskor itne alls är så svåra att sy som gemene lajvare säger….

Det kanske är ett PR-trick från de som akn sy skor så att andra låter bli för om fler lär sig sy skor så försvinner dne lilla extrainkomst som finns i skomakeriet? bara en teori.

Som vinterskor ska jag beställa ett par näbbstövlar från nånstans uppe i norraste sameland….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Laange
0

Jag håller dock kvar vid mitt påstående om att det inte är speciellt svårt att sy lajvvänliga skor. Om man jobbar riktigt effektivt och vet hur man ska göra tar det en två till tre dagar. Jag tror inte det är skomakare i lajvkretsar som envisas med att påstå att det är svårt att sy skor eftersom ingen av oss kan konkurera med de företag som syr skor eller de skor som kommer från utlandet. Jag skulle vilja kunna ta 2500kr för ett par skor (då skulle jag nog gå plus minus noll med tnake på arbetet) men det kan jag inte…

MegN
0

Min polare Einar är en hejare på att tillverka skor. www.faffner.com Rätt billiga också, tycker jag. Själv skulle jag aldrig sälja så billigt (men så är jag också en sån klåpare att det tar fem gånger så lång tid för mig att tillverka dem…?)

Just i detta nu funderar jag skarpt på att tova ett par stövlar till min minsta dotter, inför ett lajv SNART. Ifall det blir kallt. Smörja/impregnera dem på utsidan för att kunna stå emot daggvått gräs osv.

Jag kan inte bestämma mig för om jag håller med om att det är grymt besvärligt att sy skor. Eller inte. Men trots att jag gått kurs och allt tycks jag aldrig få några färdiga… Så något måste det ju vara som hindrar mig från att "slänga ihop ett par"…!

Vattnadal
1

Lillasyster kastade ihop skor till sina ungar. Lite brådis, då de ska användas i helgen på "Objudna gäster ". Hon läste att barn kunde ha skor av ylle, med lädersula, så då sydde hon såna. Sömmarna till slulan sitter på undersidan, för ungarna torde ändå växa ur dem innan de nöter ut dem!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chessan
0

Jag har funderat på att göra ett par lajv/medeltidsskor för lajvanvändande. I nuläget har jag inget utan kör barfota, vilket visserligen funkar bra för mig. jag brukar föredrabarfota över off. Men, lite kallt i bland och inte så trevligt i barrskogar om man ska gå snabbt eller springa. Hur som helst, det ni säger här låter ju uppmuntrande att det inte är så svårt som det sägs. men, jag har aldrig tillverkat något i läder förr så jag har ingen erfarenhet alls. Jag har funderat på att köpa Skoboken (eller vad den heter, Handelsgillet säljer den) någon som har läst den och har åsikter om den är bra eller tips på någon anna bok. Eller allmäna tips när det gäller skotillverkning?

Aelsklinn
0

Jag skulle också gärna läsa om tips på hur man tillverkar skor. Vilket läder passar? Är  verktygen man behöver dyra? Vad använder man till sula?

LinaN
0

Detta är frågor som Låånge kan svara bra på :)

jag har köpt litet redskap från slöjddetaljer, de håller human priser o har bra verktyg, vet dock itne vad det är man behöver för att göra skor förutom nål, tråd och syl…. ;S detta är verkligen itne mitt område.

Chessan
0

Nu har jag aldrig egentligen gjort något i läder, men vad det verkar som när det gäller skosömmnad är det inte så svårt. men tidsödande. (ett påstående jag inte har några belägg för, skomakeri var ett yrke och lätta saker man kan göra själv borde folk rimmligtvis gjort själv.)
Men, jag har tänk att försöka innan jag säker att det är omöjligt att göra själv. Själv har jag blivit inspererad av alla saker denna killen har gjort, kika på hans blogg maxlu179.livejournal.com

EllinorF
0

skor är det ständiga problemet verkar det som. därför tar jag kontakt med den lokale skomakaren, gör ypperliga skor till fungerande priser. mycket hållbara, och måttanpassade och om man så vill kan man designa egna. tips är att ta kontakt med någon som verkligen kan det här, hellre köpa lite dyrare skor som håller länge.

LinaN
0

jo, hellre saker som håller än går sönder stup i ett.

Laange
0

kanske jag kommer hinna skriva klart artikeln om hur man syr skor nu under vinterlovet….hmm jag lovar inget men tillsvidare skickar jag er till HVs mönsterlänkar. där finns det en förståelig och ganska enkel sömnadsbeskrivning.

Här finns ltie matnyttiga länkar:
http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=423

PS skoboken som HG säljer är dessvärre vad jag förstått inte värd mödan eller pengarna då många verkar ha upplevt att mönstrena och storlekarna inte stämmer alls. Rekommendationen är boken

Stepping through time - Archaeological Footwear from Prehistoric Times until 1800 420 kr

(den står på min lista till tomten) 

Den är ganska dyr men kan kanske köpas in av föreningar elelr lånas på bibliotek?

MegN
0

#10 "Den lokale skomakaren"…? Jag önskar att jag hade en sån…

Eller -- det kanske jag har. Jag köpte ju till slut ett par "medeltids"skor av Mia på Krokens Sadelmakeri (i Tärnsjö, men hon far på alla möjliga marknader på sommarhalvåret).

Själv har jag ett par påbörjade vikingakängor (med "båt"formade sulor, dvs spetsiga både fram och bak) och ett par höga stövlar i 1400-talsmodell (som äldsta dottern valde modell till) som borde sömmas färdigt… Få se vilket år det blir (om nånsin…).

Bjarn
0

Jag var också på jakt efter ett par dojor att knata runt i och hittade en väldigt billig butik på nätet

http://www.bbfab.se/

Har mycket trevliga saker till en billig penning, kanske inte allt funkar på hög-kvalitets  lajv, men annars går de utmärkt.Torra fötter är ju ovärdeligt!