Hur beter sig en alv?
Hej
Jag har tänkt spela alv på nästa lajv, men då jag aldrig gjort jus detta innan tänkte jag höra mig för om fålk har några bra tips :)… högdragna och …. kan man kalla det besserwisser :P (typ ser ner på människorna som bara är SÅ himla primitiva) är väll det mest utmärkande för alver, eller? Detta varierar ju naturligtvis från roll till roll men ändå…
Då min karaktär ska lida av "sorg" har jag funderat lite på hur man skulle kunna gestalta det utan att bli alltför oalvig :P…
Som människa skulle jag troligtvis supit mig full på kvällarna dels för att det är askul att spela det å dels för att det i min mening det ger en skön stämning och kan leda till mkt roligt rollspelande…
Men kan man göra detta även som alv? eller skriker det bara OALVIGT om det?
Hur skulle man annars kunna göra?
Att bara gå om kring och se sorgsen ut är inte riktigt min grej, blir så långtråkigt i längden… Men har ni några bra förslag så bara skrik ut :D jag är tacksam för all hjälp jag kan få.. vill ju inte förstöra lajvupplevelsen för andra bara för att jag spelar på ett sett som andra inte uppskattar.
MVH
Carro
kolla sagan om ringen :P drickande är väll inte det bästa så vit jag vet så dricker sej en alv inte full eller berusad.
Okej, nej det var det jag trodde :P…
Så alvernas beteende är enbart baserat på de i Sagan om Ringen, eller finns det fortfarande rum för fri tolkning bland Sveriges alv-lajvare?
Tack i alla fall för tipset! Måste bara hitta mina filmer, de försvann till de sälla jaktmarkerna någon gång under förra året, men de ska nog finnas någon stans.
Du har ingen annan idé om vad man skulle kunna göra, min fantasi tar för tillfället semester så jag har lite idétorka
Tack än en gång för svaret
Alltså, det finns inga direkta riktlinjer för hur en alv ska bete sig. Det beror alltid på lajvet. Fråga arrangörerna.
okej, tack…
ska göra det men tänkte mest att jag inte ville stöta mig med andra lajvare som inte har samma uppfattning som jag, därför ville jag bara veta vad folk i allmänhet tänker på om alvers uppförande :P
men de e ju högdragna och en viss del baseras ju på sagan om ringen sen är det ju alltid fritt att tolka, men tänkte eftersom du skulle ha sorg vilket arwen i sagan om ringen har kunde de vara en hjälp hur de skulle kunna bete sig :P

Jag ska också spela alv, nu är ju jag en nybörjare så jag kanske inte har några bra tips på hur de brukar vara, men jag har iaf tittat mycket på sagan om ringen, och än om det är så de flesta uppfattar dem så tycker jag personligen att det bli tjatigt i längden om alla ska ha samma tolkning. Såvida inte arr har sagt något speciellt, då går man ju så klart efter det =)
Min egen uppfattning är att de är högdragna och visa, inte sådär överdrivet så folk rullar på ögonen över det så att säga =P Och ofta att de pratar "runt" sake roch ting, som tex. om du vill gå iväg ensam kanske du inte rakt av säger "nu vill jag gå ensam" utan du kanske väljer dina ord lite mer så att säga =) Få folk att undra lite över dig, vad menar hon egenltigen med den meningen?
Det finns så många olika alvsyner så man kan inte säga att nåt är rätt eller fel. Att säga "titta på sagan om ringen" visar ju bara en alvsyn. Läser man till exempel "elfquest" så är ju alverna där något helt annat. Arrangörerna har dock oftast någon riktlinje på hur dom vill att alver ska vara i deras värld, så fråga dom.
När jag spelar alv brukar jag spela såhär;
-Inte ljuga, utan istället vrida saker som folk kan tolka på lite olika sätt.
-Prata "fint". Använd inte ord som "liksom", "kolla", "typ" "asså", "okej".
-Inte lägga sig i människors göranden och låtanden i onödan. Om det inte har med alvernas intressen att göra, varför intressera sig? Det är inte mitt jobb att frita slavar, jaga brottslingar osv.
-Visa okunskap så lite som möjligt. Folk ska tro att du vet och kan det mesta. Ställ inte en massa onödiga frågor
-Försök framstå som så perfekt som möjligt. Undvik att snubbla och halka, se till att kläderna och håret ser bra m.m.
-Visa inte öppet inför människor eller andra raser om ni har disputer inom gruppen.
-Att kalla människor för unga, barn, rundöron etc är så fruktansvärt uttjatat och ger mig fruktansvärda offvibbar
Detta är dock bara lite riktlinjer som JAG följer när jag spelar alv. Andra har säkert andra synpunkter om vad som är viktigt.
Jag håller med Tzatu om att det finns så många olika alvsyner så man kan inte dra alla över en kam.
Dock är min alv karraktär mer av den nyfikna sorten så hon kan umgås med andra raser enbart för att det är ett sätt att samla information. inte så att hon lägger sig i deras göranden på något vis utan är mer som en observatör som helst inte röjer något om alvsläktet i sig.
Jag försöker att se till att jag aldrig ljuger… om jag är osäker på svaret så väljer jag mellan att inte svara på frågan, ställa en motfråga eller enbart säga hälften.
Det var ett tag sedan jag insåg att det är svårt att se perfekt ut hela tiden. så jag har valt att inte snoffsa till mig om jag befinner mig i mitt eget läger. mest för att jag anser att även alver är lite tuffsiga i håret efter en natt.. och på kvällen syns det inte om håret ligger perfekti i flätan eller hur man nu valt att bära håret. det är nästan så att några av de som enligt mig haft en härlig frisyr, har haft flätor som det sticker ut toffsar ur och svallande oredigt hår… (men sen spelar jag också skogsalv vilket gör att jag tycker att vi ska vara lite som naturen, inte helt perfekta… det är högalvernas jobb…)
för mig är en alv (speciellt en skogsalv) fylld av fart och fläkt men även ett djupt rotat lugn som inte rubbas oavsett om alven i fråga flyr för livet eller är mitt inne i en strid. Lugnet är bandet till naturen och alla år man levt.
alver är dessutom ett väldigt sammansvetsat sällskap. Gruppen går före allt. vilket betyder att om man är ute på uppdrag eller väljs ut till ett uppdrag så lägger man alla stridigheter åt sidan mellan olika alver. och det finns väldigt få stridigheter alver emellan. då menar jag inte att åsikter sällan stämmer överrens utan att man sällan går så långt att man har en öppen strid eller ogillande till en annan alv.
ogillar man det som bestäms av gruppen så kan man stanna hemma i lägret istället för att utsätta gruppen för risk. Och man väljer att göra så själv enbart för gruppens bästa.
När jag spelade att jag hade sorg (vilket inte varade särskillt länge. av olika anledningar) så drog jag mig undan resterande alver och var allmänt dämpad. Jag vet inte vad det hade för åverkan på mina medspelare men jag vet att några blev oroliga för jag lät min karraktär äta mindre än vanligt. (åt extra när jag i smyg gick off i tältet enbart för att få i mig nog med mat) jag tror det märks ganska tydligt när en vanligt vis sprallig och gladlynt karr. har sorg. dock är jag osäker på vad man ska göra för att visa samma sak när man är ny som den karr…
Nå… min erfarenhet sträcker sig bara till skogsalver när det gäller alver och det mesta är min egen syn på alver… jag tror att man får lov att skapa sig en egen utefter vad varje arrangör har för alvsyn och inte gå efter någon model. det blir nog roligare att spela alv då.

När jag spelade alv på ett av de lajven jag varit på misslyckades jag väl rätt stenhårt :P
Men som sagt, det beror på hur arrangörerna tänkt sig det. Jag tycker inte direkt att alver på lajv brukar vara besserwissers, men arroganta och inåtvända. Även väldigt ädla av sig. Om man utvecklar de adjektiven vidare blir man en utmärkt alv tycker jag.
Det största misstaget man kan göra (enligt mig) är att gå omkring och leka Darth Vader och glo surt på alla andra runt omkring. Usch, fy tvi!
Sen som ovannämda kommentar säger, att spela sorg är sjukt kul! Speciellt som alv! :D Inte samma "randiga" sorg som människor har, med tanke på att man har oändligt liv :P
Medarbetare på fantasy.ifokus

*väcker en död tråd till liv lite såhär innan lajv.ifokus går i graven* ;)
Hoppas att någon kanske hinner läsa =)
Alver är inte besserwissers. Spelar man besserwisser som alv tycker jag personligen att man har misslyckats ;P Visst finns det undantag bland individerna, men en alv är generellt väldigt ödmjuk. Däremot är en alv stolt, men detta ska man inte blanda ihop med att vara besserwisser, för det är vitt skilda saker.
En alv ser inte ner på andra raser. Människor är tex deras systrar och bröder. Sedan har de fiender, orcher tex. Korrupta bestar, och fiendeskapet liger djupt rotat.
Det är lite kort om min syn på alver är, och det är så vi eftersträvar att gestalta dem i Mellonath Galadhion :)