Lajv iFokus

Lajv

Etikett06-strid-rustning-och-vapen
Läst 4777 ggr
saltingen
1

göra ett svärd

hej jag vill göra ett lajv svärd och vill veta exakt hur man gör! hör gärna av er:D

Vippelicious
1

Att göra ett lajvsvärd finns det tusentals sätt av.

Det vanligaste sättet är att du tar en glasfiberstav, mäter upp hur långt du vill ha svärdet och kapar av den. På toppen sätter du en såkallad toppsäkring (typ som en plastslang), ungefär 3-5 cm.

Sedan filar du lite på staven så att den blir raggig, så att celoenet fäster bättre.

För att få svärdet till ett svärd och inte bara en stomme tar du antingen sittunderlag (rätt b tycker jag själv), eller s. k celoen. Detta skär du ut i två lager (beroende på hur tjockt det är), av samma form. Dessa ska du sätta på varsin sida stången. Du limmar fast de med kontaktlim så att det ser ut ungefär såhär:

__

|   |

|__|

|

Förlåt för den sjukt dåliga illustrationen men jag orkar bara inte spåra…hyfsat trött.

Sedan ska du ha parerstång ock knock-knopp. Detta tillverkar du på samma sätt som svärdseggen.

För att måla: Först ett lager vanlig latex (ofärgad), sen ett par - 5 lager färgat latex. Vänta tills lagret under torkar innan du lägger på mer. Sedan avslutar man med ett lager ofärgat latex till och sprayar det hela med silikonspray!

För mer / noggrannare info, skicka ett meddelande!

Medarbetare på fantasy.ifokus

Thrinthir
2

Du kan hitta matrial och beskrivning på hur man gör ett svärt på http://www.svartakatten.com/

Lycka till ^^

dinglarn
0

gå in på unga fakta sen lajv så stor där vad du ska göra lycka till och ha ett nice lajv nu!!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande