Lajv iFokus

Lajv

Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 4164 ggr
LisaLisa
0

tystlåten nybörjare

det finns säkert redan inlägg som liknar det här, men jag kör ändå.

jag vill jättegärna börja lajva, tycker det verkar väldigt kul. men det som är grejjen är att jag gillar inte alls teater, jag vet inte varför men tycker inte om att liksom stå på en scen och agera. men det kanske är annorlunda i ett lajv? måste man vara bra på teater för att passa in och måste man ta för sig mycket? jag vill ju helst bara vara lite vid utkanten och ha en liten roll, så att jag inte påverkar så mycket. så känner jag just nu, men vem vet. jag kanske vill ha större roller sen?

sen undrar jag ungefär vad det kostar (jag vet att det är olika) och om det finns nån förening i närheten av göteborg?

tack på förhand :)

LinaN
0

Hej LisaLisa!

Om du villvara tystlåten och i bakgrunden så kan du skriva din roll som sådan, det är inget tvång att du måste vara flamboyant och högljudd…. Min första roll var kammarjungfru till en baronessa, andra rollen vart en bonddotter som gifte sig emd en vakt ur baronessans livgarde, tredje rollen var kungens kusin som var på vift med sin "lakej"…. så det är väldigt varierande.

men at tåka på lajv, räkna med en 1000kr, i tåg/bussbiljett och anmälningsavgift, o kanske även mat. Men med kläder så blird et ju annat….

Sen räknar jag alltid i överkant. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LisaLisa
0

okej.. så man skriver alltså en egen roll först, och sen pratar man med arrangören för det lajvet man vill åka på? Glad

tack så mycket!

Hallonsaft
0

Precis som LinaN säger kan man skriva en tystlåten roll, men jag tycker nog inte att det är att rekomendera som nybörjare ändå. Naturligtvis behöver du inte ha en stor och betydelsefull roll, men försök ha en roll där du tvingas prata med en del folk. Att lajva är riktigt bra mot blyghet, och de som pratar på lajv, får ofta roligare också. Inte minst för att man lättare blir indragen i intriger. Nu menar jag inte att du ska prata med allt och alla, men att ha en roll som i alla fall försöker prata med folk och väljer sällskap istället för ensamhet är roligare. Som sagt. Du kan fortfarande vara tystlåten, men försök prata. Du får ut mer av lajvet då.

För egen del lider jag av scenskräck, men det är ju inte som om man spelar upp så många scener på lajv. Den enda gången det tagit sig uttryck på ett lajv, är när jag trodde jag arbetat bort den och gick upp på scen i en sångtävling. Behöver jag säga att det sket sig eftersom det istället för 20 pers som jag trodde där skulle vara, snarare var 60 pers som var närvarande.. (om inte fler. Värdshuset var överfullt). Först fick jag inte fram en ton eftersom jag glömt text och melodi i samma ögonblick som jag insåg att folk tittade på mig. Sedan mådde jag illa, var vit i ansiktet och darrade i hela kroppen. Jag gick ut och luftade mg, men kom sedan tillbaka. Min icke läskunniga karaktär fick titta på fusklappen och sjöng hela sången halvfalskt.. och sedan fick jag aplåder så småningom. Efter lajvet fick jag berömm för hur bra jag spelade min scenskräck. "det såg äkta ut". Så kan det gå, och såhär i efterhand var det riktigt kul.

Försök hitta någon grupp med erfarna lajvare som du kan åka med. Någon som vet att du är nybörjare. (Ibland räcker det att du säger till arrangörer för ett lämpligt lajv så kan de hjälpadig komma in i en sådan grupp). Erfarna lajvare ger dig råd och tips, de kan snacka off med dig om du behöver det och de kan även dra med dig in i sådant som händer så att du upplever mer av ett lajv.

Att åka på lajv kan kosta både mer och mindre, beroende på hur många dagar det gäller, och hur långt du ska, samt vem som anordnar det. Men om du räknar med 1000 kr som Linan säger så kan det nog stämma ganska bra.

I regel skriver man karaktären efter man hittat ett lajv, så att man vet hur rollen ska vara och vad man ska spela. Men vissa drag kan man ju ha bestämt i förväg ändå.

LisaLisa
0

där fick jag svar på det jag ville veta! Skrattande

tack igen.

men jag undrar en till grej.. gör det något om man är ful om man vill lajva?

AnnaFreds
0

#4 jag har inte sett hur du ser ut men du är inte ful, jag tror att du underskattar dig själv. Alla är vackra, och det spelar ju ingen roll hur man ser ut.

Man måste inte vara modell för att få lajva ;)

Hennum
0

det jag tycker är svårt med lajv är att jag inte vet vad jag ska säja :P det är bättre med teater, då är det någon som säger till mig vad jag ska säja. det enda jag behöver göra är att komma ihåg det. sen har jag oxå scenskräck, men är oxå riktigt rädd för att göra fel, och är då hellre tyst än säjer något dumt. :P

fast det har gått över min egen förväntan på dom få vampyrlajv jag varit på. trodde det skulle vara jättetråkigt, men jag har riktigt skoj, utan att göra så mycket. och jag är fortfarande nybörjare, så det kan nog bara bli bättre.

dessutom är jag jätteful, men jag är glad ändå. (oftast) :D så oavsett om du är ful eller inte så tycker jag du ska prova på!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Inflyttad
0

Hej LisaLisa, det finns faktiskt flera lajvföreningar i Göteborg. Det är ett bra tipps att ta kontakt med någon av dom. Oftast finns det en massa folk man kan låna ihop kläder och utrustning av om man skulle sakna något, eller så finns det ett förråd av saker i föreningen.

Det finns också väldigt många olika typer av lajv, allt från att du får en hyffsad färdigskriven roll till att du har helt fria tyglar. Det behöver ju heller inte vara medeltid, det kan vara i princip vad som helst, western, nutid, framtid, medeltid, "tolkien"tid, krigstid mm…

Som sagt finns det några föreningar i Göteborg, jag var med och startade en av dom som heter Lajvsälskapet Romantiska Sagor och vi brukar ha möten inne i centrum varje vecka. Maila mig om du vill följa med på något arrangemang eller har någon fundering.

pinokio
0

jag är 12 år och vill börja lajva min stora syster lajvar o det värkar så kulSkrattande men fins det nån förening för 12 åringar?

Inflyttad
0

Jag tror inte det finns någon förening som vänder sig endast till 12 åringar, men jag tror nog du är välkommen hos de flesta ändå.

Det skadar ju inte att prata med någon förening.

Är din syster med i någon förening? Ni kanske kan åka på något arrangemang tilsammans?

pinokio
0

min syster har oftast ingen tid finns det ingen förening för unga lajvare?Glad

Inflyttad
0

#10 Känns som om vi har två trådar med ungefär samma innehåll?

Jag tror vi har folk som är typ 13 eller nått i vår förening…

Se mitt svar i den andra tråden…

/Johnny

kingsting
0

JA e också 12 men bor I Helsingborg…vet nån om det finns någon förening där? Jag har tittat en del men hittar IngetGråter

om nån känner till en förening där som välkomnar 12 åringar så plz berätta….

Hallonsaft
0

#12 Tyvärr finns det såvitt jag vet inte någon lajvförening i Helsingborg, och finns det någon så är den antingen mycket ny, eller såpass gammal att den är tämligen inaktiv.

Det finns en lajvförening i Lund som heter Hlidskjalf ( http://www.hlidskjalf.sverok.net/ ). De anordnar inte några egna lajv, men de har regelbundna träffar. Vet tyvärr inte vilken ålder deras medlemmar är i nu, men förr var det i alla fall i genomsnitt aningen yngre, även om jag inte tror att det var så mycket tolvåringar.

Jag är även själv med i en förening som heter Alias, som har anordnat ett par endagars barnlajv här i Skåne, för barn mellan runt 7-12 år. ( http://lajvare.se/ ). Vår barnlajvskampanj heter "Älgaspår", och vi planerar att försöka ha ett lajv till hösten, men datum är ännu inte bestämt.