Lajv iFokus

Lajv

Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 6261 ggr
Eelune90
2008-12-08 19:43
0

Tillbehör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och funderade lite på det här med tillbehör… Typ som alvöron, skinn till kläder ( lite mer åt ren - hållet), tänder om man ska spela någon form av väsen eller så… Och även små tiaror, eller hur man ska beskriva, om man vill vara lite "finare" som högalv eller nåt.

Har letat och letat över hela internet känns det som men hittar inga bra sidor som kan tänkas ha.. Någon annan som redan vet en bra sida? =)

niare
2008-12-08 22:09
0

synd att det inte är medeltismarknad där har dom iaf "tiaror" köpte en där förra året som går ner över pannan :)

svarta katten har ju mkt i saker och har självklart alvöron och skinn i all des form

http://www.svartakatten.com/sortiment/masker.htm

http://www.svartakatten.com/sortiment/skinnlaeder.htm

Eelune90
2008-12-08 22:15
0

tack för sidorna :) jättebra! fick bara lite beslutsångest om man säger så =P Jo, vi har ju en medeltidsmarknat här i leksand sista helgen i maj, den helgen då lajvet är som jag tänkt åka på =P

droander
2008-12-08 23:41
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det beror väl lite på vad man vill ha också

mitt pannsmycke hittade jag på tradera (en som säljer där som hon har gjort själv) (se bifogad bild)

ett tips är dock att inte bara titta på lajvinriktade sidor.

om vi tar just pannsmycken kan wicca-butiker online vara ett hett tips.

när det gäller läder och fällar (som jag inte har så bra koll på) kan det vara en ide att kolla på diverse slöjdsidor (vilket det ändå kan vara

bara ett litet tips från mig^^ (och ett tillfälle att showa off med mitt fina smyckeSkrattande)

Eelune90
2008-12-08 23:44
0

JA just det.. wicca sidor o liknande har jag inte tänkt på! Men jag antar att som nybörjare så låser man sig kanske lite mycket på att det bara måste vara tidsenligt!

niare
2008-12-09 01:23
0

mycket ska ju vara tidenligt om det inte gäller fantasy då har man ju en annan viss gräns man får gå efter, tycker dock inte det är så vanligt med pannsmycken eller likandepå lajv

Hallonsaft
2008-12-09 03:44
0

Det finns många småställen som säljer bra saker på nätet, men sedan finns det också några större. Svarta katten är en, men glöm för guds skull inte bort Korps.

http://www.korps.se/

Är man nära Köpenhamn, eller vill titta in så finns det även Faraos ciagarrer

http://faraos.dk/

Ska man köpa skinn och läder så rekomenderar jag dock inte någon lajvbutik, eftersom det finns många platser med större utbud och bättre kvallité. Tjäderläder är ett av dessa. (Glöm bara inte att köpa vegitabilgarvat läder och skinn.)

http://www.tjaderlader.se/

Sedan kan du som redan sagts hitta en del på tradera. Ska du sedan köpa tyg finns det massor av tygåterförsäljare. Vet man bara var man ska leta finns det några stycken, men det är inte massor. Min personliga favorit är dock Medeltidsmode. Jag vågar inte ens räkna efter hur många tusen jag köpt tyg för från dem. Tyvärr har de inte byggt ut sin nätbutik ännu, men om man mailar dem och frågar om olika typer av tyg och vill ha provbitar, tror jag inte att det är något problem.

http://medeltidsmode.se/

Eskil95
2008-12-09 17:53
0

Tiaror finns jätte mycket på tradera.com

Eelune90
2008-12-09 18:09
0

Har hittat det mesta nu iaf till och börja med. Tack för alla sidor! :) Sen ska jag sy en kappa också, med huva och jag undrar vilket tyg som är bäst då? Vadmal eller ylle ?

Hallonsaft
2008-12-10 01:50
0

Vad du ska använda för material beror lite på hur tjock du vill ha den och hur följsam du vill ha den. Men i regel skulle jag väl säga ylletyg. Du kan ju välja ett tjockare ylletyg trots allt.

Är du frusen av dig så kan vadmal dock fungera. Men som sagt.. det är tjockt och lite klumpigt, så ska man sy i vadmal vill man för det mesta inte ha alltför många sömmar eller för mycket figursytt.

Eelune90
2008-12-10 13:08
0

Okej, jag är ju inte så van vid att sy om man säger så! Så då kanske ylle är lite bättre då om vadmal är svårt att sy i. Tänkte mer på att det kanske var lite mer vattenavvisande och så :) Om vädret inte är på sitt mest glada humör om man säger så..

Hallonsaft
2008-12-11 02:20
0

Du har rätt i att vadmal för det mesta är mer vattenavvisande än ylletyg, men det beror ju också på hur det är vävt. Det finns en hel del ylletyg som är vattenavvisande och där regnet pärlar sig. Men det finns också ylletyg som suger åt sig allt. Fördelen med att göra kläder i ylle och vadmal, är dock att även om de är våta, så värmer de. I alla fall till viss grad.

Men rådet är att om du ska ha plagget som ett riktigt överplagg så kan du ha det i vadmal. Men annars snarare ylle.. Det finns ju som sagt ibland undantag. Tänk även på att en del ylle och vadmalssorter kliar, så om du har ett plagg direkt mot huden så bör du i så fall fodra det (alla ylleplagg kliar dock inte). Varken vadmal eller ylle är material som man tvättar jätteofta, så man har dem snarare som ytterplagg, coh sedan tvättar man underplagget. (fast det visste du nog redan)

Eelune90
2008-12-11 20:00
0

Jo precis, och jag har ju tänkt att göra en kappa som ändå ska kunna gå och ha under tidig vinter om man säger så, om man ska iväg på något lajv då också, så tanken är väl att den ska vara så mångsidig som möjligt :)

LinaN
2008-12-13 22:09
0

fantastisk klänning! :D

hoppas du hittar nått tjusigt att komplettera med!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eelune90
2008-12-14 20:31
0

13#  Tack :)

Den är specialbeställd från england från förra året! Den är egentligen uppsydd som en bröllopsklänning dock, men jag bad dem att korta ner på släpet :) Så klänningen som är på bilden är den som jag bara rätt o slätt lånade från sidan :) Min som jag hade var koboltblå med silvriga detaljer.

Sålde den dock ganska snabbt, ner till tyskland av alla ställen =P trodde aldrig att jag skulle fått någon vidare användning för den, men ja.. se nu, nu hade jag drömt om att få ha den på lajv XD

LinaN
2008-12-14 22:33
0

#14 synd att du sålde den, men ruuuuskigt snyggt vart det iaf :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eelune90
2009-01-10 22:06
0

Jaa, det var ju lite synd :)