Lajv iFokus

Lajv

Etikett: 02-dräkt-och-utrustning
Läst 4776 ggr
Ahnna
0

Saknar du något dräktmönster?

Ställer samma fråga här som på mitt eget forum, Medeltiden, eftersom jag vill ha svar ifrån lajvare också.

Finns det något dräktmönster som lyser lite extra med sin frånvaro på marknaden? Skulle du vilja ha mönster på något särskilt inom dräktsömnad?

Huvudbonader, klänningar, manskläder, you name it.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Laange
0

Jag tror att det finns väldigt mycket mönster men problemet är väl som alltid att faktan om varifrån, hur och på vad mönstret är baserat är bristande. Jag ser t ex fortfarande folk som tror att Sofias atelje-mönstren är historiskt korrekta… Sedan är väl det så att vi som har hållt på ett tag med sömnadsbiten har ganska bra koll på var vi hittar mönster elle rhur vi gör mönstren själva…

Ahnna
0

#1 Det är riktigt, ja. Men jag har letat efter mönster i flera år, som helt enkelt inte verkar finnas. Och OM de finns så är de extremt otidstypiskt gjorda, typ för maskerad och/eller fusklajv. (Alltså sånt som många TROR är lajv, men som inte riktigt är korrekt utifrån en lajvares synpunkt.)

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

Men vad är det du själv letar efter o saknar då Ahnna?

Lättare för oss "oldies" o hjälpa med ett mönster eller framletande isf :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ahnna
1

Jag letar alltid efter massor. Men frågan rör vad NI söker, vill hitta, önskar fanns, etc. Nåt ni vill sy men inte vet hur? Nåt fantasiprojekt?

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

o jösses….

finns säkert ngt man vill sy men kan inte komma på vad ^^ har nog emd de projekten jag redan har o har tyvärr vuxit upp nu o inser at tjag itne hinner/orkar/har råd o sy allt ajg vill ha ;)

Ahnna
0

#5 Haha, ja, det är ett ganska vanligt problem misstänker jag! Men om du hade råd och tid och ork och kunskap, vad skulle du vilja hitta ett mönster på då?

www.stuteriprecious.se

Laange
0

Jag tror faktiskt att jag har alla mönster jag vill sy något av, listan kommer antagligen uppdateras efter ett tag men det är sådant som händer..

Mitt nästa "stora" projekt är "kanske" en 1676års prästdräkt från Danmark.. Visserligen har jag inte mönstret i denna stund men jag arbetar på det ;)

LinaN
0

#7 jag vill se bild sen ^^

Ahnna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sånhär ska jag sy nångång när jag orkar fixa mönstret själv. Har hittat mönster som påminner om den här sortens klänning, men inget som är tidstypiskt korrekt, bara "gissningar" och dylikt. Så svårt ska det väl inte vara att se på en målning och göra en likadan…? Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Och en sånhär… Har i och för sig ett mönster som skulle kunna funka som bas, men det blir ändå rätt mycket som måste göras om.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Vill ha! Sy, menar jag…

www.stuteriprecious.se

Hennum
0

oj… vilka avancerade grejer! nåt sånt skulle jag aldrig ens drömma om att sy, fast jag kan knappt ens sy en halsduk ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

MegN
0

Jag skulle vilja ha lite olika mönster till livstycken i 1600-1800-tals stil. Typ de som många folkdräkter har.

Laange
0

Det går att hitta en hel del sådana mönster på de flesta musée/hembygsföreningar i Sverige. På rak arm vet jag att Jamtli säljer både herr och dammönster efter historiska förlagor (läs dräkter som finns i samlingarna)

MegN
0

Det ska jag kolla upp! Tack för tipset!

Jag köpte nyligen en bok på bokhandeln som hette typ "Sy din egen folkdräkt" och trodde att det skulle följa med mönster. Nehej, det var bara hur man anpassade "mönstret som hör till din folkdräkt" (inte ett ord om hur man hittar detta mönster - de kunde väl åtminstone ha haft med en kontaktlista för hemslöjdsföreningar eller så…!?). Då vart jag lite grinig…

rallykillen
0

Jag har länge varit i behov av en dräkt som hade någon form av elefantflugor på sig. Alltså inte riktiga elefantflugor utan som mönster haha! Helst puffärmar, men det är okej med bara vanlig kåpa också. Gärna medföljande handskar. har någon??

Ahnna
0

Elefantflugor?

www.stuteriprecious.se

Laange
0

Jag har kommit på ett fantsiprojekt ;)
Jag behöver en prästklädsel, dansk/skånsk 1670-tal… Har någon ett sådant mönster skulle jag tom kunna betala pengar för det ;)

Ijin
0

Hmm.. Undrar om jag ska fixa en Sagan Om Ringen rustning…

MegN
0

Och jag har alltid velat klä ut mig till nunna…! Och sköka… Fast det brukar hamna någonstans mitt emellan… feg som man är.

rallykillen
0

Någon som har mönster till den här??

Chessan
0

Jag skulle gärna vilja ha mönster på fler medeltidsklänningar, historiskt korrekta sånna. De har en av herjolfsneskjortlarna på handelsgillet och moy bog klänningen på historiska världars. Men en 1100-tals klänning med de fina ärmarna och en cotehardie/GFD (namnförvirring, tajt 1300-tals klänning)
En 1600-1700-tals dräkt är något som jag också har letad efter, en som passar en enkel kvinna, bonde eller liknande.

Huvudbonader är ju annars något som jag tycker det finns för lite information om, men där kanske det iten är mönster osm behövs utan informationshäfte om vad man hade beroende på vilken tidsperiod, status och liknande… (fast det kanske redan finns men jag har inte letat)
Instruktionshäfte om att sy medeltida skor skulle vara trevligt också, de som finns är på engelska…