Lajv iFokus

Lajv

Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 7734 ggr
22657
2008-02-11 21:41
1

Mönster

Är en utav många nybörjare som nyligen har fått upp ögonen för lajv…

problemet är bara att jag inte har några mönster till det jag skulle vilja sy, så om det är någon som vet någon bra sida med mönster eller rentav vill publicera sitt mönster här skulle jag bli väldigt tacksam. tror dessutom inte att jag är ensam om att behöva mönster.

Kommer att lajva som människa så det är främst de vanliga mönsterna jag söker tex tunika, hosor osv…. men har ni något annat roligt mönster får ni naturligtvis gärna publicera det medSkrattande 

Är dessutom på jakt efter mönster till broderier som man tex kan brodera på en mantel eller liknande..

blev rätt långt men ni får ha överseende med det…. tacksam för hjälp

/Carro

LinaN
2008-02-12 12:09
0

Hej Carro, välkommen hit!

Enklast är att hitta mönster på broderier är att titta på nätet. google på "embroidery" lägg till medeival/medieval eller viking också. Du ak nsöka på celtic knots eller patterns. Man får rätt många intressanta träffar. Så gör jag när jag letar efter mösnter att brodera.

Klädesmönster finns det hurmycket som helst på nätet. Har du kollat på våra länkar i länkarkivet? Kika där om du hittar ngt, annars så hjälper ajg dig självklart o leta rätt på adnra sidor!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Engagera
2008-02-12 13:53
0

Någon som har något bra mönster till korsetter?
Läderkorsett då :)
tacks!

LinaN
2008-02-12 17:44
0

#2 jadu, vet du det får du gärna hojta till! är själv på jakt efter ett sådant mönster…… :)

Hallonsaft
2008-02-15 23:28
1

Om du inte har kollat på medeltiden.ifokus så gör det. De flesta fantasylajven är medeltidsinspirerade och det är ofta tämligen rätt med medeltidskläder.

Du kan även titta på Historiska världars hemsida. Där finns en del dräkter utlagda, och jag tror att om du tittar på deras forum så finns där nog en hel del länktips också.

Sedan kan du naturligtvis köpa mönster också. Vanligast är från "Sopias ataljé" men var dock medveten om att de inte är historiskt korrekta och i flera fall innehåller fel, även om de kan vara trevliga i början. Vill du ha bättre och mer historiskt korrekta mönster så kolla på Handelsgillet.

Du kan gärna titta på biblioteket också. Ibland har de mer användbart än vad man trott. Det finns även en bok som kom för runt.. tio år sedan kanske, som handlade om lajv. Den är skriven av Hans Käll, men vad den hette kommer jag inte ihåg. Kanske "Lajvhandboken". Men som sagt, har glömt namnet. I den finns i alla fall en del principskissar på kläder. Inte helt bra, men bra för att få lite koll kanske. Finns mycket annat smått och gott i den boken också.

Om du redan nu vet vilket lajv du ska till så kontakta arrangörer eller skriv på forumet till det aktuella lajvet, så kan du få tips om klädstil som passar det aktuella lajvet.

Lycka till. Jag hade massor av bra länkar till kläder förut, men tyvärr har allt försvunnet när min dator krashade.

Chessan
2008-02-16 10:07
0

Annars är kjortlar väligt enkla att konstruera, två rektanglar för framdel och baksida. två andra rektanglar för ärmar och fyra kilar för att ge vidd i nederkanten. Kika på sajten som jag länkar till, de har en väldigt tydlig beskrivning på hur man gör en kjortel. Sen är hur lång du väljer att göra den upp till dig. Ska du ha hosor till kan knälängd vara lämpligt. Ska du ha enbart lång kjortel (klänning) gör du den längre. http://www.svartakatten.com/stenkil/sidor/monster.htm
För en skjorta/särk gör du som för kjortlen. Om det är en skjorta kan du göra den kortare och kan då skippa kilarna.
Hosor är inte så svårt, det är i princip bara två byxben, om du inte vill göra en historik rekonstrution kan du bara göra två byxben (titta på ett par gammla byxor, klipp i dem och se hur de är gjorde). man behöver knappas mönster för det.

Nu vet jag inte hur bra du är på att sy, om du klarar sig utan mönster och det är tillräckligt med att se mönsterdelarna är http://personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/bockhome.html en guldgruva. Där finns skisser på mönster till kläderna man hittade på grönland.

Annars skulle jag vilja tipsa om att sy i rätt material från början. Linne i underkläderna och ylle i kjorteln, hosor och andra ytterplagg. En kjortel är ofta varmare än en mantel och mer praktisk att bära med sig, den drar även midre tyg och bli därmed billigare. Vill du ha ett varmare plagg är en struthätta(med eller utan strut) trevligt. Om du gör den längre så den täcker axlarna och går ner på armarna håller den huvudet, halsen, axlarna och rygg varma. Och om det regnar skyddar den mot regn då axlarna är det första som blir blött. Skyddar mot mygg gör den också. Lycka till!

Hallonsaft
2008-02-19 04:57
0

#5 måste bara komma med ett inlägg om en kjortel som den som finns på svarta kattens hemsida. Den funkar att sy, men bara så du vet det, så blir den i regel ganska ful, och de flesta som gör en sådan kjortel tröttnar ganska snabbt på den pga att den är ful och har dålig passform. Men som sagt.. Den fungerar i början.

Chessan
2008-02-22 08:37
0

Jag har själv inte prövat att sy den från svarta katten, så jag litar på dig. Annars finns ju bockstensmannens kjortel att titta på. de har den på hemsidan som jag också länkade till högre upp, vill man ha sömmnads beskrivning kan man köpa mönstret… (Jag vet att Sophias atelje säljer det, dock vet jag inte hur bra det mönstret är då det är från sophias atelje - men de har ju utgått från det ursprungliga så de kan ju inte få det så mycket fel)

LinaN
2008-02-22 11:29
0

själva bockstensmannens dräkt från sophias kan jag itne uttala mig om då jag itne har det mönstret eller har haft möjlighet att granska det.

så autenciteten är väl litet sisådär med skulle jag tro…. men jag dömer inte ännu.

jag har ofta googlat på kjortel och kirtle på googles bild-söksida och får ibland fram väldigt fina kreationer med eller utan mönster.

Glöm inte, google är bland lajvarens bästa vänner! ;)

Chessan
2008-02-22 13:37
0

Jag kom just ihåg att Historiska världar har en dräktsida http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.html där finns många mönster för olika tidsperioder att hämta. Laddar man hem pdf-en kan man se mönsterdelarna. Dock finns det ingen sömmnadsbeskrivning (vad jag minns) så det krävs lite syvana

Hallonsaft
2008-02-23 02:53
0

Kom just ihåg en hemsida där en kille lagt upp lite om hur man gör lajvkläder.. och dessutom har fotograferat det efterhand. Det är inte historiskt korrekt, men mycket lajvvänligt. Kan vara lönt att ta sig en titt i alla fall.

http://home.swipnet.se/cybtex/sy/menu2.html

Har för övrigt själv sytt min pösskjorta efter hans mönster (även om jag gjorde en del ändringar.).

LinaN
2008-02-23 12:18
0

#10 den sidan är bra :)

När det är kläder för lajv behöver de ju inte alltid vara HK (historiskt korrekt) då ma nhar litet annan konstnärlig frihet emd sömnaden.

Men sedan vi då som både är medletidare/vikingentusiaster/lajvare såvill vi ju gärna att det är HK så man kan använda kläderna på alla typer av evenemang. :)