Lajv iFokus

Lajv

Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 4038 ggr
Aelsklinn
0

Piercingar på lajv?

Hej!

Jag undrar hur ni ställer er till piercingar under lajv? Tänker då främst på synliga i t.ex. ansiktet. Få saker skriker ju 2000-tal som piercingar tycker jag…

Vad gör man om man är på ett längre lajv och inte kan ta ut dem? Har man bara i dem på natten och har med oljaviga rengöringsmedel? Det blir ju hemskt med en massa smuts i de halvläkta hålen!

Eller ska man ha lite mer dikreta smycken bara? Finns ju genomskinliga i plast som knappt syns… Eller är metall ändå att föredra?

Chessan
0

Folk har trots allt pircat sig underlång tid, så det är knappas ett nytt fenomen. Men, de flesta sorters pircingar ser väldigt 2000-tal ut, det håller jag med om. Spelar man en roll där det passar med pircing så kan man köpa endel grejer i plast som ser ut som be (kan man få tag i riktiga ben pircingar?) Har man dock inte en roll där det passar föredrar jag själv diskreta hudfärgade plattor/ploppar. Ett annat tips för att det inte ska synas är att man knyter fiskelina (genomskinlig då) genom hålet. den syns inte, jag har prövat, men dock fattar jag inte hur man ska få knuten att inte gå upp efter ett tag… Det finns en disskution om detta på svarta kattens forum, den kan ju vara intressant att läsa. www.svartakatten.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=4052

LinaN
0

Som chessan säger så är ju piercingar inget nytt.

Men en industrial är väl kansk eitne den bästa för en bondflicka att ha kanske, däremot så passar industrialen bättre hos mörkeralverna.

Näspiercingar kan man ju ha små diskreta stenar, som glittrar litet vackert, öronhängen tycker jag itne är ngt att hänga upp sig på.

Sålänge man har diskreta piercings o kanske inte en neonrosa ring i näsan utan håller det så plain som möjligt så tror itne jag att någon klagar. Har lajvar emd många med ögonbrynspiervcingar osv, men det är ignet man tänker på, man stör sig mer på flyglplan och sådana saker.

Och om man vill kan man ju skriva in i bakgrundsstoryn något om varför karaktären är piercad, kanske var detr ett mandomsprov, eller att alla giftasvuxna kvinnor skulle ha någon sorts piercing osv osv…. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aelsklinn
0

Jag vet ju att piercingar inte är något nytt, snarare urgammalt, men passar kanske inte in så bra i nordisk medeltid eller sago-lajv…

Ok, jag har ju piercingar i båda näsvingarna. Och bling skulle inte passa till den roll jag skulle vilja spela. Så då tror jag vanliga plain metall pluttar är mest diskret och passande. Eller två ringar utan kulor… lite savage sådär :)

Jag försökte hitta piercingar i naturmaterial (horn, trä eller plast som ser ut som ben) men hittade bara väldigt grova. Annars hade ju ben/horn-smycken varit hur snyggt som helst!

#1 Jag läste diskussionen på svartakatten.com men tyckte inte att den gav så mycket. Mina piercingar är ju rätt små så de smycken de föreslog i den tråden skulle aldrig funka för mig. Tack ändå!

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från i helgen, från fotevikens vintermarknad.

Hur mycket stör den här tjejens stora blipp-örhänge-grej? Stör iaf inte mig det minsta.

[eiran]
0

#4 kan påpeka att den lite större blippen är bärnsten ;)

LinaN
0

#4 okie ;) man lär sig ngt nytt varje dag ;)

Aelsklinn
0

Det lutar åt att jag har två alternativ:

1. Ha en liten diskret svart "plutt" i vardera näsvinge. Med lite inlevelse kan man kanske ta det för järn :)

2. Ha två släta ringar, en i varje näsvinge. De ser ju ut som ringbrynjeringar. Dessutom blir det lite mer "savage" som nog passar bättre in på den roll jag (kanske) ska spela.

LinaN
0

Låter ju bra, men sålänge du själv inte gör ngn affär av det tror jag itne att de i din omgivning gör det heller…. :)

för oroar man sig för att ngt ska synas eller märkas på ett lajv så tro tusan att folk märker det då ;)

Hallonsaft
0

Det finns flera kommentarer här om hur man ska dölja eller inte dölja piercingar, men det viktigaste är nog trots allt att fundera på hur det passar med den roll man ska spela. Nu står det "lajv". Men är det ett medeltidslajv eller ett fantasylajv? Ska det vara historiskt korrekt eller inte? Vad säger arrangörerna om det (för det är alltid upp till dem i slutändan). Passar det rollen eller inte.

Personligen skulle jag ha svårt för en piercad fin adelsdam, medan en barbarkrigare mycket väl skulle kunna vara hur mycket piercad som helst, såvida det inte var i plast med annat opassande material.

LinaN
0

Jo, men sen beror det ju också på kulturen där adelsdamen lever i….. tänker litet på robert jordans havsfolket, de är ju piercade i näsan men långa kedjor o grejor….. kör man på ett sådant tema eller något så är det ju jsut en "adlig" eller mer högvälbornen person man ska spela ^^

Men som du säger, det är mycket upp till ens karaktär och SL o avgöra….