Lajv iFokus

Lajv

Etikett10-övrigt
Läst 5449 ggr
LinaN
2

Binda upp hästar på evenemang

okie, som vi vet sedan tidigare så spårade ju A-tältsinlägget ur för länge sedan, men nu försöker vi styra upp det och köra hästar på evenemangssnack här istället.

Elden sade:

Ang förankring av häst på marknaden så är "hobbling" (dvs 8-formade öglor kring frambenen) förbjudna enligt lag. Likaså att fästa dom med rep i marken som är väldigt vanligt t ex på irland. Det jag har gjort när jag har varit ute är att ha henne lös *visslar* med grimskaftet kvar släpandes på marken eftersom hon inte panikar när hon kliver på det utan bara står still. Eller så har jag haft henne bunden i ett träd då jag inte hållit i henne. Nattetid och övrig tid då hon inte är aktiv har jag haft henne i en avskild hage som inte synts på områdena vi varit på. Det vore inte fel att hamna på ett evenemang där det finns en "in-hage" *se drömsk ut*

Det finns ett sätt att binda upp hästar på som kallas highlining, och som går ut p åatt ma nsätter upp et rep mellan två höga punkter (tex i träd) och sedan sätter som en löplina till hästen. och en modern highline (knuten med säkerhets/panikknut) ser ut såhär:

bilden lånad från www.havesaddlewilltravel.com/howtopack.htm

Men man får inte binda hästen till marken som på denna bilden. bilden är framgooglad. Denan form av uppbindning vet jag tine riktigt vad den kallas för.

Sedan har vi ju en del litet mer robusta lösningar som skulle kunna fungerar mycket bra på många evenemang och lajv. Bildkvalitén är dålig men man ser iaf principen. För att öka säkerheten för hästarna kan man ju dessutom sätta tvärslåer mellan hästarna så det bildas fack eller spiltor som de står i. Men om det är någon bra dygnet-runt lösning vet jag itne….

Bilden “http://<a href=www.lessismorehorse.com/learning%20to%20stand%20tied%20wit%20the%20big%20girls.JPG” kan inte visas, då den innehåller fel." />

Ett annat alternativ som man har är att träna in så kallad "ground tie" där man lär hästen stå kvar sålänge grimskaftet/tygeln hänger ner på marken. Frågan är bara hurlänge en häst accepterar att stanna kvar på den platsen speciellt efter at tmaten tagit slut ^^

Men oavsett hur man ska binda en häst på ett evenemang så använd dig av en säkerhetsknut som lätt kan llösas upp fall hästen skulle få panik! En del hästar lär sig själv aatt lösa up psådana här knutar, och då gäller det att själv komma på lösningar som kan hjälpa dig att hitta din häst p åsammas tälle som du lämnade den på.

Bilden “http://extension.missouri.edu/explore/images/g02844knots.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Sedan var det här med hobbling…. (som ajg faktiskt itne visste var "olagligt" i sverige) här följer några exempel på hur det INTE FÅR SE UT! däremot vet jag att den första varianten här nedan till väsnter används ibland vid betäckning/parning av hästar för att stoet inte ska sparka hingsten. (Vilket torde vara klassat som våldtäkt att tvinga en häst till en akt för att få en önskad avkomma, men detta är ingen hobbling som sitter kvar någon längre stund.)

http://www.fao.org/docrep/T0690E/t0690e1q.gif

Här är en annan variant av hobbles, mer som handklovar faktiskt.

http://www.outfitterssupply.com/images/WPH122-closeup.jpg

Man akn okcså lösa uppbindningsproblemet med att skaffa en pålitlig hjälp :)

Champ

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elden
0

jag gillade stark den sista lösningen!!

LinaN
0

Den sista lösningen vart underbar! ÄVen om hunden ser litet rädd ut för hästen så gör ha nett bra jobb!

Vi kan fortsätta hästdiskussionerna (dvs hur man lättast gör på plats med dessa stora åbäken) i denna tråden.

Ryktsaker är en annan sak som är väsentlig, hästarna ska ju ha sin dagliga omvårdnad även om man är iväg. Hovkratsar (en liten manick man har för att rensa fötterna på hästarna så de inte ska ha stenar och anant skräp som trycker o kan orska obehag i fötterna) kan man ju relativt enkelt smida elelr be ngn närboende smed att knacka ihop till en.

Men själva borstarna är ju litet knepigare. Hööks har j uen del med naturborst, men jag gillar inte hööks som företag o sponsrar ogärna dem genom att ens köpa borstar därifrån. Däremot så har ÖB fina skurborstar utan tryck o konstigheter som är litet grövre i sin utformning, funkar utmärkt på alla hästar emd litet emra päls eller som inte är överkänsliga i pälsen. tror jag gav en 10-12 kronor för den borsten jag köpte…. 

Grimskaft löser ma nju lätt med ett rejält rep, med elelr utan smidda hakar. Grimmor kan väl vara litet knepigare men en fin lädergrimma utan moderna tryck skulle ju fungera mycekt väl, eller en handknuten repgrimma.

Elden
0

Jag har ritat på en grimma som skall sys till hästen nu under vintern - i läder med smidda ringar. Till den kommer jag öven göra ett grimskaft med en bra lösning i samarbete med smeden. Har sytt en kraftig lädergrimma med mässingsbeslag men typiskt nog är den i storlek x-full!

Hovkrats var bland det första jag smidde faktiskt - inte alls så svårt att göra och då fick jag den i lagom storlek också.

Om man bor i närheten av Södertälje eller har vägarna förbi så sitter det en kille och säljer handbunda borstar på Tom Tits - tyvärr måste man betala inträde dit men han har mycket bra priser på sina borstar….

När det gäller vatten och foder finns det träkar att använda men dom är tyvärr både dyra och krångliga att ta med sig - där tar jag tacksamt emot tips!

LinaN
0

Elden, du har ignen bild på grimman som blev för stor? min bebis har ju X-full i huvudsize!

Elden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visst har jag det! Den är provad på ardenner och satt fint där.