Nördfeminism - tankar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter kring det här med tjejer och lajv? Brukar det vara särbehandling på något sätt? Några skillnader mellan manliga/kvinnliga/annat karaktärer eller deltagare?
På Nördfeminism finns mycket intressant att läsa, och en otroligt intressant föreläsning, som jag rekommenderar varmt ♥
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag har än så länge väldigt lite egen erfarenhet av lajv - hört desto mer av andra - men jag känner igen så mycket av detta från andra nördområden, tänker främst på datorspel 🙂
Vore kul att höra vad ni tycker! Både tjejer och killar.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jätteintressant! Återkommer när jag kollat på videon ^^
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Sådär. Jo, lite måste jag väl säga att jag märkt av… Mina karaktärer har nog dock alltid varit jämställda med mäns, och jag har aldrig blivit ifrågasatt eller nåt sånt. Men så har jag å andra sidan inte haft svärdsroller och liknande, då jag inte tycker jag har den pondus som krävs.
Mina karaktärer har aldrig varit tjänare eller liknande, men så är jag "en stark kvinna" på riktigt också.
Jag är feminist, och det var en jätteintressant föreläsning :)
Hehe, vad tror du att tjejen som föreläser skulle säga till det påståendet? 😎 då jag inte tycker jag har den pondus som krävs.
Gissningsvis skulle hon säga att de tankarna finns i mycket högre grad hos tjejer, än hos killar. Det är intressant. Och också lite störande 😮
Jag tror att allting kommer inifrån och känner man att man vill en viss sak och har bestämt sig för det så kommer man att kunna 🙂 Leva sig in i det och visualisera i förväg hur man vill att det ska vara och kännas!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#3 Haha, jo kanske xD
Grejen är att jag är rätt våldsam irl, men när jag varit på bofferträningar så känner jag mig lätt underlägsen. En gång jag smiska ledaren på rumpan med ett svärd för att jag skulle få låna det under träningen, men hon skrämde mig så jag vågade inte D:
Sen fick jag ju låna svärdet ändå xD
Hejsan ^^
Jag har inte märkt av detta, och även om jag lajvat rätt lite så har jag haft olika roller. Från prästinna, slavmästare och över huvud i en maffia liknande liga… Så har jag känt att det varit rätt bra balanserat.
Det jag tycker personligen är hur pass man vågar gå utanför sin egen 'comfort zone' , jag var väldigt blyg i början och var rädd att misslyckas ofta. Så förr passade att vara en blyg prästinna som smög runt, idag passar det att gå runt och basonera order och se till att det blir ' my way or the highway! ' xD
Har dock funderat… då jag sett diskussioner om bla orcher på FB, om det är skillnad på lajvare söder och norr? att orcher skulle vara bara män och 'våldta' till vänster och höger är något för mig helt okänt. ( det var vad dom diskuterade på FB ).
Här har jag sett Kvinnliga orcher, och inte direkt att alla svartfolk utövar våldtäkt . tycker det låter mer som fattig fantasi från arrangörer att ta till det om jag ska vara ärlig ^^;;
#5 Det behöver ju inte vara arr som bestämmer att svartbloden utövar våldtäkt, det kan ju bli så att det blir en sån jargong på ett lajv ändå, tyvärr.