hjälp!
Hej, jag är en lajvare som lajvar mitt tredje år och älskar det! Problemet är att jag får höra från mitt ex att te finns många som tycker jag är dålig på att lajva, problemet är att jag inte kan ändra mitt sätt så mycket, personliga saker som jag inte kan styra. Vad ska jag göra? HJÄLP!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Vad är det som är "dåligt" då?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Att jag tar in för mycket off känsler tror jag, emn kan inte ro för det!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Om det är off känslor, prova att skriva ned känslorna i någon bok och intala dig att du lämnar dem där. I boken, i tältet eller så?
Annars för du ju öva på att ändra känslorna till in känslor och jobba med dem och vända till din fördel.
Det är lätt att man tar saker personligt, även om det ska bara vara in.
Tipsen med boken och vända känslorna är inga dåliga tips.. annars är min tips är att du går "off" en stund då du känner att det blir för tungt (om du har möjlighet) - tänk igenom vad var det som gjorde dig som kunde påverka att du drog in för mycket känslor och prata igenom med den som du spelade med/mot (sen när personen kan också)..kan vara så att du tar det för mycket personligt.och då kan det vara bra att prata ut det med någon.
Med tanke att vända känslorna till en fördel har jag upplevt många gånger.. jag har till och med höra att någon tyckte att jag behövde gå till psykolog för jag mådde dåligt men det var min karaktär som mådde dåligt och inte JAG! =P
Något som jag tycker hjälper lite är faktiskt att lajva helt ensam. Nu kanske det inte passar alla, men då måste man faktiskt se till att hålla sig helt in för att ha det kul. Går man off kanske man börjar fundera över vad dom gör hemma osv. Klarar man av att vara helt in när man är ensam är det lättare att vara helt in när man är med folk.
En annan grej är att man kanske går off om nåt går sönder eller man får ont. Spela på sånt istället! "Åhnej, nu måste jag sätta mig och laga det här, jag som är så dålig på att sy…" Typ.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
tack för alla tips!