Oförglömliga Citat
Här samlar vi ihopa oförglömliga citat, både sådana so msker inlajv coh sådana som sker i anknytning till lajv och bordsrollspel
"SL avsäger sig allt ansvar!" vad som föranledde denna kommentar minns jag inte längre men ngt bra var det säkert!
"Men, jag är inte inlajv?" när man trött o jäklig vaknar hemma coh inser att man itne längre lajvar…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har inte hört denna.. men… En kompis:
"Ett träd.. Jag såg ett träd i skogen" Från lajvet "Busdjur" där en av varelserna såg ut som ett träd.. fast det rörde sig ;)
"Här kommer en kotte! här kommer en kotte till, här kommer en sten."
tänk er ett knytt i ett träd som sitter o kastar kottar på förbipasserade, sedan så kastar knyttet enr en sten i storlek med ett människohuvud….
Sedan fortsätter knyttet ett tag till att kasta sten och kottar när han/hon har fått slut på dessa så händer följande: knyttet kastar sig handlöst nedför trädgrenen "här kommer jag!"
följande ägde rum under en planering inför ett lajv, var en kompis som kläckte ur sig detta.
Följande utspelade sig på ett off-möte efter ett Vamp-lajv i Karlshamn:
SL - Så du då Johan, vad har du gjort?
Johan - Jag och Roger stod ute och rökte på!
SL - *Sarkastisk* In eller off?
Johan - *Fullt seriös* Off! … NEJ!!! IN MENAR JAG!!!
*ASG*
Men nu ska vi också tillägga att dessa grabbar var över 18 och förhoppningsvis bara var förvirrade…..

Under lajvet "När mörkrets makter skiftar"
Det ska snart vara sångtävling i värdshuset så inför denna är det LÅNG kö till dass, säkert 10-15 pers köade. Det blev min tur och jag kunde inte bara gå och lämna över på vanligt sätt. Jag skuttade ut jämfota och skrek högt.: "FÄÄÄÄÄÄRDIIIIIIG". Från tältet en liten bit bort kunde man då höra den torra kommentaren: "Tack för upplysningen."
Måste säga att jag skrattade högt när jag läste #3 XD
Sagts på off-mötet efter andra dagen på det (i skrivande stund) bästa lajvet jag varit på, d.v.s. helgen 10-12 november 2006.
(Till saken hör att Vampire-lajvare i södra Sverige har ett uttryck för att beskriva när man hamnat i trubbel: Kokt i bajs)
Killen som spelade Tremeres primogen, tillika Justitier - Detta lajvet har varit helt underbart: Jag började lajvet med en konservburk och en bic-tändare och precis innan SL blåste så hade jag en jävla container och 18 Bunsenbrännare som jag stod och rörde i!

Vet inte om LinaN hade tänkt att posta detta eller inte, men vi var iaf på Halloweenfest i helgen utklädda till vikingar eller liknande och sitter vid ett bord och pratar med lite annat folk som är utklädda till diverse saker.
LinaN ber mig gå och hämta mer dricka, varav jag reser mig upp, tar tag i tennbägaren och tänker fullt seriöst att "Jag kan ju inte ta med Sprite-flaskan hit till bordet för den är ju inte inlajv"
Skadad?! Neeeh…inte alls
Nu i gågna fotevikenshelgen borde det ju myntats både ett o annat roligt eller intressant.
ngn som har bättre minne än vad jag har?
-Sill?
-Sill.
-Vänta nu… jag har ngt vagt minne om att det förekom sill här förra året också…
(säges med stort leende) -japp, Sill!

#9 Hmm..var det något som sades vid vårt marknadsstånd?
#10, kan jag aaaaldrig tro? :D

Sill eller SILL(L) står för Sillskapet Inte Lite Löjliga (Lajvare) vilket beskriver oss dvs Stimmet ganska bra…

Vad s'gs om denna, citerat av min oskyldiga kommentar: (Jag stod och skulle välja drickshorn i fjor)
Paula: De där hornen ni dricker ur…vad gjorde man dem av på vikingatiden?
jag: Tjurhorn, precis som idag.
Fick höra en helt underbar kommentar som gjorde underverk för självkänslan. Jag ligger och "slappnar av" (försöker få världen att sluta snurra) framåt nattkröken på Foteviken och en vän till mig smyger fram och lirkar loss mitt horn mycket försiktigt ur min högerhand. När hon just fått loss det och lyfter det för att dricka säger jag klart och tydligt att "Det är tomt", varpå hon replikerar;
"Amen vad fan! Vad ska jag då ha dig till?!?"

Okej, denna är kanske inte helt "in-lajv" men ack så kul.
Jag och min dåvarande flickvän skulle göpa ett par läderremmar till lajv, vi gick in på en sybutik i Lund av valde ut ett gäng. Butiksmannen som klipte upp den åt oss frågade vad de skulle vara till var på jag svarar att de är till levande rollspel. Butiksbiträdet ser lite konfundersam ut men frågar först när vi står i kassan: "Levande rollspel… Är det sånna där sexlekar?"
#14, det där kunde ha vart jag… men jag tror mig itne ha ngt minne av en sådan incident???
Däremot så vet ajg att det kläcktes både det ena o andra mer icke-rumsrent kring ditt pipskaft, ditt dryckeshorn och allehanda personers sexvanor…. Tyvärr är mitt minne som det är tillsammans med 3 burkar cider senare den kvällen….
Asgeirr *fniss* härligt! en sådan kommentar är ju obetalbar!

Appropå vad horn är gjorda av.. Ni skulle bara veta hur många som frågade vad kohornen vi sålde var gjorda av.
ex:
"-vad kostar de?
-Vi tar 120kr för kohornen
-Vad är de gjorda av?"
Samma gäller svärden, Är det äkta svärd? Sen vet jag inte hur många som frågade ifall man kan diska kohorn.. *suckar* Tourister…
(english keyboard)
#17: They asked if the swords were real, my question would rather be what the hell is a FAKE sword?!?
Edit: Changed the spelling due to error.

#18 *fnissar* Nej DJ, där missuppfattade du det där allt.. Svärden var inte läsa… *Flinar* Du kanske ska hålla dig till ett språk du kan stava till ^^.
Inte mitt fel att det är ett bakvänt tangentbord på arbetsplatsen jag satt vid tillfället!

Just angående svärd… Jag har stått och sålt diverse smide åt min ex-pojkvän i hans ambulerande smedja på medeltidsmarknader. På bordet brukar det ligga diverse bruksknivar, dolkar, svärd och liknande, och vid ett speciellt tillfälle låg där även en klinga till en sabel. En turist plockar upp klingan och studerar den, varpå smeden själv stiger fram och säger; Den är vass, var försiktig. Turisten kollar skeptiskt på klingan och lägger den i sin vänsterhand; Den är väl inte vass? Sen sluter han handen runt klingan och drar den längs eggen. Det sprutade BLOD, okej!!! Helve… Vissa är helt enkelt födda utan IQ!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Hahahah det var ju bara sjukt >__<
Är man dum får man lida…. o herregud så prlövar man ju aldrig en skärpa!
#21: Jodå, så provar man visst skärpa, men bara en gång! 

#24 Så sant, men är man så dum att man ger sig på en sån grej, så undrar jag om man är smart nog att inte göra om det…?
www.stuteriprecious.se

Inte lajv, men ändå:
Vid ett tornerspel i Norrtälje så prövade jag ett nytt bett på min tornerhäst. Det var inte ett dugg uppskattat och hon gick med huvudet uppe i stjärnorna och slog upp nacken i vägen för vapnen hela helgen. Det resulterade i att vi inte lyckades så bra med att träffa det vi skulle, om vi säger så. (Och jag hade inte vett nog att packa med det gamla bettet heller.) Efter det ena tornerspelet kom det fram en ung tjej, som troligen ville skryta med sina kunskaper, precis som de flesta hästmänniskor har en tendens att göra om tillfälle ges. Hon frågade först vilken sorts häst det var och vad hon hette och så, samt; Har hon varit med i tornerspel mycket eller? (Jag svarade att det var hennes första säsong.) Tjejen avslutade sedan med en kommentar som fullständigt dröp av förakt och avsmak; Hon ser ju inte ut att tycka att det är så roligt direkt…
Det kanske inte säger så mycket för icke-hästmänniskor, men det var en såndär jag-vet-bättre-än-du-och-skulle-aldrig-tvinga-min-häst-att-delta-
om-den-hatade-tornerspel-sådär-mycket-kommentar, som gör en så innihillvitti förargad att man bara kokar inombords. Till saken hör att min häst verkar älska tornerspel mer än livet självt för det mesta, och hon ger verkligen alltid järnet. Det var ju bara det där himla bettet som ställde till det den helgen… Man bli så…
*suck*
www.stuteriprecious.se

Jag hörde ett ganska roligt samtal på gotland nu när jag var där under medeltidsveckan. Tänkte först skicka in bidraget till tjuvlyssnat, men något säger mig att de inte skulle förstå det roliga, så det blir "bara" här istället.
Vid ett marknadsstånd står två killar och tittar på bältesspänne som är ganska flådiga.
Kille 1 - Är det inte ganska onödigt att ha dekoration där det ändå inte syns när man knutit bältet?
Kille 2 - Ja, det är ju ungefär som att ha en tunika över sin ringbrynja.
Jag gick därifrån samtidigt som jag skrattade ganska ordentligt.
Definitivy lajv-/reenactmenthumor, tjuvlyssnat-folket hade nog itne fattat. Men vi gör och garvar gott!
Inte lajv men på en vikingamarknad.
Jag står och kollar på lite grejer ståndet delades av två men en pärlförsäljare(Person 2) och en som oxå hadde lite saker där nått svärd en hjälm lite annat(person 1).
(1) Tar upp ett svärd och pekar på (2) och säger "Ska vi fajtas lite"(ungefär)
(2) "Mmm Vänta lite ska bara få på pärlorna först"
Jag och (1) börjar värkligen skratta (=
haha!! Jag gjordesjälv bort mig en gång på ett lajv. Och skulle lura bort ett troll men jag församig.
Jag såg din vän långt långt borta i skogen för en liten liten stund sedan.
Trollet gick som tur va på de xd
effter jag sa de hörde jag furstinan säga Hur vågade hon.
Jga har massor av minnen, och meningar jag lägger på huvet!
ett va: Jag ska fjäddra dig! från lajvet: i skuggan av pelaberget.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Från denna helg då jag spelade skogsalv. Jag och 2 alv vänner gick på en väg med huvorna uppe. Vi möter 4 människor. De— se upp för alverna i den här delen av skogen, de är helt galna! Jag när vi gått ett par steg, vänder mig pm och halvropar — Aya! (hej) Vi gick vidare och skrattade jätte mycket!
"Du är dum!"
"Nähää"
"Johoo"
"Bara korkad"
Från två troll från ett lajv för mycket länge sedan Lyktsken….
Me. Myself & My Sims
ett som jag säger MÅNGA gåner i eleria är: "jag ska döda dig!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Nu var detta off, men ändå:
"Är det okej om vi halshugger dig sen?"
"JAAAA"
xD
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
En till, jag var trött efter lajvet, hade precis kommit till station hemma och hade fortfarande lajvkläder.
"Men ska jag cykla nu? Gud vad offigt.."
Ibland känner man sig lite förstörd xD
om man gör! tex när folk är utklädda och inte tänker!
Min sambo på arbetsintervju
Chefen: Ja, och sen så vill vi ju gärna veta lite vad du har för fritidsintressen FÖRUTOM att programmera?
Sambon: Jo,jag målar och skulpterar en del och sen så ett annat rätt stort intresse är historiskt återskapande av vikingatiden.
En kall obekväm tystnad brer ut sig och chefen lutar sig framåt mot min sambo.
Chefen: Alltså, är du en sån där lajvare?
Sambon: Nej verkligen inte! Rollspelare men INTE lajvare. Och historiskt återskapande och lajv är inte samma sak. (Sen gjorde han ett långt utlägg om skillnaderna mellan de två hobbyerna)
Chefen: jaha, jo men det är ju bra. Höll på att bli lite mörkrädd där en stund.
Ytterligare en tystnad utbryter medan chefen bläddrar i lite papper, sträcker fram ett papper och en penna. Sambon sa att han inte riktigt visste hur han skulle reagera.
Chefen: Skriv på det här sekretessavtalet och meddela när du kan börja jobba. välkommen till **********!
Så frågan är, OM sambon min vart lajvare, hade detta vart det första fallet där man blir diskriminerad på grund av sin hobby? ;)
#38 Haha xD
Men ja, en del har fördomar mot lajvare, tråkigt nog….
#39 jo, sen är det ju de som har fördomar mot reenacters också så det är väl som det är med det. Allt som är udda och inte det gängse som sport, blomsterarrangemang och knyppling ska man förhålla sig suspekt till, man kanske gillar det om man provar! Gudarna förbjude! *ASG*
#38, det är så sjukt!
Kommer ihåg ett myslajv jag var på som inte var så värst mysigt för jag och min inlajv familj blev dödade för vi vart "smittade" av en häxa. Då låg vi där ett tag och då bara klämde jag ur mig: "Ska vi bli zombies!?" off, och då svarade dom: "JAAAAA!" och resten kan ni nog räkna ut!
Vilket PB var du på?
Kommer inte på några roliga citat just nu, tyvärr.
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
ajag har varit med på alla de sista tre åren typ!
#44 Fränt, då har vi nog varit på samma en gång ^^
#45 vad spelade du sist?
#46 Mörkeralven Lydia, jag hängde typ med lite svartblod xD
Folk tyckte jag var en konstig mörkeralv, men det var bara för att jag inte hann med att följa upp mina underliggande motiv till att jag var med dom :c
Jag brukar spela de skrikiga! hehe fast detta lajv var jag ovanligt tyst hehe!
Inser att vi är jätte-OT. Vi kan skapa en ny tråd om detta istället ^^