Annons:
Etikett01-karaktärsbygge
Läst 1363 ggr
Riviniana
2016-10-26 23:39

En karaktär, flera kampanjer?

Vad jag önskar att det kan bli lite liv i den här sajten! 🙂 Jag försöker väl, det skadar ju inte.

Som jag skrivit i en annan tråd nyligen har jag börjat fundera på att åka på lajv, kanske nästa år. Så det börjar bli dags att fundera på karaktär. Och min första fundering är då: Fungerar det att skapa en karaktär till flera olika kampanjer? Jag tänker att jag i så fall får ändra på småsaker för att karaktären ska passa in på just det lajvet, men att "grunddragen" och personligheten är densamma. Eller rekommenderar ni erfarna lajvare att jag istället skapar en helt ny karaktär om jag åker på ett annat lajv?

Jag tänker att om jag har samma karaktär kan det bli lättare att utveckla den, säg att jag har en karaktär som reser mycket - då kan jag ta med mig erfarenheter från alla lajv jag åker på, och slipper riskera att blanda ihop personligheterna. Å andra sidan kanske det är lätt att glömma de små detaljerna som skiljer? Att plötsligt agera som en alv från Eleria är kanske inte det bästa när alven ifråga befinner sig i Pelarnejd, till exempel. Hur tänker ni om att spela samma karaktär i olika kampanjer?

Jag skulle självklart börja med att skriva min karaktär så att den passar in i den värld jag tänkt börja spela i, men jag funderar på om jag bör anpassa karaktären så att den - med vissa förändringar - kan passa in i andra lajv också, eller om jag ändå inte kommer kunna spela samma karaktär på andra lajv. Har ni några erfarenheter av detta? Det känns som att jag lättare skulle kunna skapa en karaktär med mer "djup" i om jag kan spela samma karaktär oavsett vilket lajv jag åker på, eftersom jag då får mer tid att lära känna just den karaktären istället för att plötsligt blanda in en annan personlighet. Vad tror ni?

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Annons:
jiithra
2016-11-05 19:21
#1

Jag skulle inte rekommendera att ha samma karraktär i olika kampanjer (om de inte utspelar sig i samma värld och det är okejat av arr, dvs)

Det kommer bli väldigt rörigt för personer som träffar dig i båda kampanjerna, men själv har olika karaktärer. För mig blev det ett väldigt stort offmoment när jag råkade ut för det.

Dessutom är världarna inte identiska. Tar eleria och PB som exempel, eftersom du nämnde dem i TS. (Har lajvat i båda, förövrigt)

På Eleria springer du på Ebenezer (en demonherre) och råkar ut för mysko magi. När du sedan åker på PB så existerar inte Ebenezer i den världen, vilket gör att många händelser kopplade till den karaktären, inte är giltliga i den nya världen. Alltså måste du korrigera karraktären för PB. Sedan åker du på Eleria igen, och då har du helt plötsligt ändrat saker som faktiskt har hänt.

Det hela blir väldigt rörigt, så för både din och dina medspelares skull skulle jag rekomendera sepparata karaktärer. Är man osäker på om man kan ändra personligheten till fullo - skriv roller som liknar dig såpass mycket att du känner dig trygg, utan att det blir identiska roller. När du känner dig trygg på det planet, kan du avancera till svårare roller utan problem.

Givetvis kan man gå all in och ha en roll med extremt annorlunda personlighet redan sitt första eller andra lajv. Det kan gå asbra, eller så blir det kasst och bara jobbigt.

Känner att det blev lite osammanhängande. Det är bara att säga till om jag ska förtydliga något, så svarar jag så fort jag ser :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Riviniana
2016-11-20 00:59
#2

#1 Tack! Det låter klokt, och det där med att andra lajvare skulle "känna igen" min karaktär från andra lajv hade jag nästan inte ens tänkt på… Det får bli olika karaktärer till olika lajv. Jag sitter och spånar på karaktärer till ett par olika lajv just nu, eftersom jag inte riktigt bestämt vilket som blir mitt första lajv ännu 🙂

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Upp till toppen
Annons: