Annons:
Etikett06-strid-rustning-och-vapen
Läst 1631 ggr
[Emilia Roos]1
7/19/14, 7:37 PM

Lära sig fäktas?

Ja, frågan lyder som rubriken. Jag ska på eleria i höst, och det kommer bli mitt första lajv med vapen. Än har inte svärdet jag beställt kommit, men jag är nyfiken ändå.

Hur lär ni er att fäktas? övar ni i trädgården eller med nån annan? 

Juste, sen kan jag också passa på att fråga er som varit på eleria: Är folk duktiga på att strida, eller viftar de bara lite med vapnen? Det enda jag har att jämföra med är Barda…

Annons:
jiithra
7/19/14, 11:30 PM
#1

Det lättaste är att hitta en kompis och öva bofferstrid mot, annars är det lite svårt att få in känslan. Sen kan man självklart öva på vissa moves utan kompis.

Det är sjukt varierat hur bra folk är. Vissa är duktiga, andra hanterar vapnen som 'trumpinnar'.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
7/20/14, 10:49 AM
#2

Okej, tack för svaret. Då får man hoppas att man möter trummisarna då :)

Nån som bor i närheten av uppsala, och vill öva?

jiithra
7/20/14, 11:05 AM
#3

Fast att möta trummisarna är ofta inte särskilt kul eller realistiskt ;)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
7/20/14, 12:45 PM
#4

nej du har nog rätt :)

Hallonsaft
7/23/14, 11:10 PM
#5

Beroende på hur gamla ni är och hur bra ni vill lära er, så finns det boffergrupper runt i Sverige som tränar mer och mindre ofta. I Lund tränar de till exempel varje söndag, men jag vet att det även finns i Uppsala. Vet dock inte om de har åldersgräns, men det kan man ju höra om.

Om du har Facebook kan du söka efter en grupp som heter "Boffer Uppsala".  Det är folk som åker på krigslajv med mycket boffer där, så om du vill lära dig, så är det nog rätt folk att lära sig av.

[Emilia Roos]1
7/26/14, 9:24 PM
#6

Tack för tipset, men jag har inte fb, och jag vet inte om jag är så seriös. Men tack!

Annons:
Blodfot
7/27/14, 12:03 PM
#7

Vi kan träna innan lajvet :) Finns vissa som visar på youtube :)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Emilia Roos]1
7/28/14, 10:47 PM
#8

Det låter kul! Gärna det blodfot.

tlover
8/9/14, 12:54 PM
#9

Det finns ju faktiskt en sport/klubbar där man tränar med "långsvärd", jag kände en kille som tränade det förr (däremot bara hemifrån eftersom vi är från en liten stad). Just nu kan jag såklart inte komma på vad det hette men jag ska se om jag kan hitta vad det var.

l'm back

[Emilia Roos]1
8/9/14, 2:29 PM
#10

#9 Tack, men jag vet inte om jag ska satsa så mycket på det… Men jag uppskattar era tips!

tlover
8/9/14, 2:33 PM
#11

#10 ok då skippar jag att fortsätta leta, jag minns bara att det var tre bokstäver som förkortning och det är inte mycket att gå på 😛(särskilt eftersom jag kan minnas fel)

l'm back

Upp till toppen
Annons: