Annons:
Etikett01-karaktärsbygge
Läst 1502 ggr
[Emilia Roos]1
2014-05-30 11:11

Spela varulv?

Ja, det kanske är lite tidigt att spela en annan ras, då jag precis börjat lajva. Men jag har en förkärlek för vargar, så det skulle ju vara kul :)

Min tanke är att ha handskar som ser ut som håriga händer med klor typ, linser (om det inte är allt för bökigt) och huggtänder. Det skulle vara väldigt coolt!

Men nu till frågan…

Är det någon här som har erfarenhet av att spela en annan ras, roller med djuriska inslag eller fixiga roller med linser och lösdelar? Vad kan vara bra att tänka på o.s.v? Både när det gäller utrustning och kroppsspråk.

Annons:
jiithra
2014-05-31 23:31
#1

Tror fenris är lättare än varulv att spela om du vill ha någon varginsiprerad icke-människa. Iochmed att varulv kräver 'vargdräkt' på natten känns det nästan onödigt komplicerat i början.

Menar absolut inget illa, bara så att du vet

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-06-01 10:15
#2

Du har nog rätt. Men jag tror  vi har olika bilder av varulvar. Jag tänker mer på en vargliknande människa, vars varginstinkter tar över på natten. Inte att den förvandlas helt och hållet (vilket i och för sig också skulle vara coolt). Vad är en fenris? :)

jiithra
2014-06-01 12:56
#3

Varluvar på lajv förvandlas väldigt ofta på natten.

Tror att dina tankesätt är mer likt en fenris faktiskt.
Har inte full koll på vad en fenris är, men men uppfattning är att de är halvvargar (isch), men inte riktigt varulvar. De förvandlas inte på samma sätt på natten. Men huggtänder och klor (iaf. på nätterna) brukar synas på fenrisar.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Trollhund
2014-06-11 23:35
#4

Skulle säga att det inte går att säga så härärde såhär är de inte utan att precisera vilket lajv det gäller. Både linser och tänder är en del bök innan man vant sig, men köp hem i god tid innan och pröva att använda dem så är det inga problem. Vad det gäller linser på lajv ska man tänka på att ha ned sig ordentlig spegel, så man kan göra rent händerna och gärna ett bord eller pall eller något man kan sätta upp ordentlig ljuskälla och spegeln och sitta bekvämt. Dmen det går absolut, är som sagt en vanesak :) Varit på bland annat Pelarberget och folk har kört varulv precis som du beskriver, håriga "händer" (handskar) med klor och huggtänder. Det gänget körde inte linser men skulle säga att det bara är en bonus :)

[Emilia Roos]1
2014-06-20 10:46
#5

Tack för ditt svar, vilka bra tips jag får :)

Hallonsaft
2014-06-21 12:04
#6

Har bara spelat en riktig sminkroll en gång och vill nog inte göra om det. Det här meddelandet kommer nog att låta gnälligt, men så är jag nog inte egentligen någon sminkmänniska. Men om du vill höra om nackdelar så…

Jag gillade inte att varje morgon behövde gå off för att sminka upp sig och lägga färg där den skavts bort. Detta moment kan dessutom behöva upprepas några gånger per dag, om det är varmt och svetten rinner. Tänk dessutom på hur det smetar när man vill klia sig..

Sedan hade jag grön färg kvar i öronen och på andra ställen i dagar (veckor?) efteråt. Om man dessutom ska spela en "vanlig roll" utan smink på dagarna kan jag se att det kan vara ett stort problem om man har massor av färg kvar på diverse kroppsdelar. Förutom detta så skavs färgen av på kläderna, och vissa av kläderna såg inte helt rena ut efter det, hur mycket jag än tvättat dem.

Förutom allt som jag redan sagt, så tillkommer hygienen när man varit på toa eller ska fixa med mat. Om man har färg på händerna så tvättar man ofta bort den i sådana här situationer. Speciellt om man använder handsprit. Så där tillkommer ytterligare ett litet irritationsmoment.

Vill man spela en roll med mycket fejkblod (som jag gjort en gång när jag spelade en roll som fick missfall), och därmed använder sirapsblod pga att det är billigare och lätt att göra själv, så jag jag meddela att jag inte blev av med blodet på benen och låren förrän efter minst 2 duschar efter jag kom hem, trots att jag tyckte att jag tvättade mig ordentligt på lajvet. Det var helt enkelt klibbigt ganska länge. Sirapsblod attraherar dessutom diverse insekter.

Annons:
jiithra
2014-06-21 15:38
#7

Jag har också spelat sminkroll (inklusive öron) och kan hålla med om att det inte är särskilt kul alla gånger. Vilken kampanj vill du spela varg-rollen på?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-06-21 16:30
#8

Jag tänkte Eleria eller PB, men nu börjar jag inse att jag kanske inte ska spela det andra gången jag lajvar. Men era tips och nackdelar  (#6😂) kommer jag ha nytta av i framtiden. Högst förmodligen blir det något sådant i framtiden. Tack för allt! :)

[Emilia Roos]1
2014-06-21 16:31
#9

En sådär lagom creepy smiley jag gjorde…

jiithra
2014-06-21 20:29
#10

På ELeria finns Fenrisar, på Pb finns fenrisulvar. Det är viss skillnad mellan dem.

Kommer spela fenrisulv på PB, så jag har koll på den rasen där, om du vill fråga om det.

Att spela det på ditt andra lajv är absolut inga problem, så länge du själv känner dig redo för det.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-06-23 18:35
#11

Okej, tack för din hjälp, jag ska fundera på det. Jag vet inte om jag ens har råd med grejer…

jiithra
2014-06-23 20:05
#12

Om du vill kan vi diskutera lite sånt på Pm

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: