Annons:
Etikett10-övrigt
Läst 959 ggr
Nerdysiamese
1/27/14, 11:25 PM

När verkligheten påverkar fantasin

Jag ska på mitt första lajv ganska snart och jag ser hemskt mycket fram emot det, men jag känner ett stort orosmoment som tynger mig väldigt.

Jag har för flera år sedan varit med om en våldtäkt och är ännu ganska lätt-triggad, jag undviker filmscener, scenarion eller liknande som får mig att minnas eller på annat vis återger den kännslan.
Det påverkar inte mitt dagliga liv i någon större utsträckning men jag oroar mig inför lajvet då en av mina gruppmedlemmar ska spela en person hon vid flera tillfällen uttryckt "gärna får uttnytjas eller våldtas" utav andra gruppmedlemmar, jag har inte sagt något då  jag sällan vill dra uppmärksamhet till den delen av mitt förflutna, men jag känner mig illa berörd av en sådan "request" och jag oroar mig för att någon ska följa upp på hennes önskemål och att jag kommer ha så svårt att hålla ifrån mig det och inte kunna fortsätta delta i värsta fall…

Vill inte förstöra hennes lajvande eller någon annans genom att tvinga på mina problem på andra, men det är något som påverkar mig väldigt djupt men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att hantera det här…

har någon en liknande erfarenhet eller råd att ge?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Hallonsaft
1/28/14, 7:22 PM
#1

Till en början. Lajv är något roligt och något som man ska känna glädje över att hålla på med. Man ska inte känna sig otrygg eller illa till mods, för då blir det helt enkelt fel och man kan kanske inte heller gå in i sin roll eller slappna av om man hela tiden oroar sig över saker som påverkar off. Jag tycker att du kan ta upp det och säga att du känner dig illa till mods över detta, och att det påverkar dig off. Jag är säker på att folk kommer att ta hänsyn.

Om du inte vill ta upp det inför alla, så kan du ju i alla fall tala med personen som vill spela våldtäktsoffer och förklara dig. Hon kommer förmodligen att tona ner sin roll eller i alla fall att försöka att undvika sådana scener med dig i närheten då.

Våldtäkt på inlajv är annars inte särskilt förekommande, just för att det finns så många som kan känna obehag av det både av att ha varit med om det och inte. Det finns många andra sätt att spela förtryck än sexuellt förtryck.

Och till sist. OM du själv kommer att bli utsatt för något inlajv som känns obehagligt så bryt så att folk förstår att du verkligen inte klarar av situationen inlajv. Ingen ska må dåligt av lajv och alla har olika gränser.

Blodfot
1/28/14, 9:30 PM
#2

Jag har tyvärr varit med om likande, och varit med om en person som varit lite sådär sexistisk. Jag tog bara honom åt sidan och förklarade, han förstog. Lajv handlar om två sidor, kom ihåg det och behöver du stöd såå pma mig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Nerdysiamese
1/29/14, 12:27 AM
#3

Tack för råden, det gav mig lite mod att konfrontera min gruppkamrat ang problemet och hon var mycket förstående för hur jag känner så nu finns det bara positiva kännslor kvar inför lajvet! =D

Tack för support och goda råd! ❤️

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Hallonsaft
1/29/14, 5:38 PM
#4

Det låter bra. Som sagt, lajv ska vara något roligt :)

Blodfot
1/29/14, 5:51 PM
#5

vad skönt att höra!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Trollhund
1/31/14, 10:04 PM
#6

För framtiden eller om andra läser,som #1 skriver så är det ovanligt att man spelar eller får spela på våldtäkt. Vågar man inte konfrontera någon kan kan man maila huvudarr och förklara situationen och be dem ta upp att det är omlämpligt spel för lajvet i fråga. Har tyvärr också varit på lajv där det spelades och någon blev illa berörd. Gick vi tillsammans och så pratade jag med huvudarr om situationen. Vilket också går att göra om något uppstår mot förmodan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: