Annons:
Etikett08-lajv-som-har-varit
Läst 2364 ggr
[Emilia Roos]1
1/7/14, 8:34 PM

Bästa lajvminnet?

Ja, själv har jag aldrig varit på ett lajv. Men jag undrar vad ert bästa lajvminne är? Beskriv gärna detaljerat, och jag hoppas att den här tråden får många att skratta! :)

Annons:
ThreeStars
1/7/14, 8:48 PM
#1

Åh, det måste vara på mitt första, riktiga lajv (Bifrost, aug 2013 (Harry Potter-inspirerat)).

Vi var fyra elever från elevhemmet Lokheim som redan första natten bästämt oss för att bryta mot reglerna: vi skulle in i skogen. Det var mitt i natten (närmre 1-2 tiden). Vi klädde på oss och smög ut för att snabbt springa ut på en hage utom synhåll från eventuella lärare. Där tändes två lyktor, och sedan smög vi in i skogen. Vi hann inte mer än precis in i skogen innan vi hörde ett mystiskt prasslande. Alla kom snabbt ner på huk/knä och lyktornas sken doldes av mantlar. I flera minuter satt vi där i tystnad. Var det andra elever? Var det kanske en lärare? Eller hade vi stött på ett hemskt gloso? Vi utbytte blickar, och en av oss kastade en formel för att avslöja folk i närheten. Inget ljud. Då prasslade det igen, och vi insåg att det kanske var ett gloso. Lugnt och sansat gick vi därifrån, utan att lysa för mycket med lyktorna. Sedan bar det ut på lite mer skogsvandring.👍

Ett annan underbar händelse var kvällen efter. Då hade några elever från Odheim på något sätt fått en lärare att dricka en kärleksbrygd! 

Och gissa vems karaktär som fick idén att skriva ett falskt kärleksbrev från läraren till eleven som var "utsatt"? 😉😂

[Emilia Roos]1
1/7/14, 8:53 PM
#2

Haha, det låter som ett par riktigt trevliga minnen Nea! 😂

ThreeStars
1/7/14, 9:00 PM
#3

#2 Ja, verkligen! Sen var det ganska kul att sprida rykten (både sanna och falska) om de andra elevhemmen men även lärarna! 😃

[Emilia Roos]1
1/7/14, 9:19 PM
#4

Lite som riktiga skolan alltså! 😉

jiithra
1/7/14, 9:37 PM
#5

En av mina favoritminnen från lajv måste ändå vara från senaste Eleria.

Jag gick med Ärkeklinga, Seanor Gråman och Drake (engelskt utal) från lönkrogen mot Stormby när Drake säger något i stil med att "Kvinnofolk inte har något att säga till om". Att tillägga är att han tidigare under dan/lajvet småförolämpat mig flertalet gånger med samma sak, men att det vid det tillfället blev för mycket och inte kul längre.
Iallafall, jag (som ensam tjej av oss 4) blev något irriterad (inlajv!!) och började gå mot Stormby. Ärkeklinga tycker då att han ska gå och be om ursäkt (jag hade då kommit en bit då jag går rätt fort).  Drake försökte då springa ikapp mig, vilket han inte lyckades med. Nu i efterhand vet jag att Gråman och Drake slogs därnånstans också, vilket jag totalt missade och fick reda på först en vecka efter lajvet.
Drake bad mig stanna/sakta ner tempot, vilket jag ignorerade. Han lyckades iallafall komma ikapp mig tillslut och försökte be om ursäkt, varpå jag svarade "Säg om det när du är nykter" och fortsatte gå.
Drake var ofta full(inlajv!!), därav 'när du är nykter'

Kanske inte den roligaste händelsen när man beskriver den, och inte den roligaste när den skedde. Men i efterhand var det en rätt rolig händelse ändå ^^

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
1/7/14, 10:29 PM
#6

hum, svårt att välja, jag har så mångq minnen, så kan inte välja ett. Måste välja tre! Det första var när jag fick orcher att lyda mig (ingen aning om samanhang tyvärr) men dte var shit kul. Sen förra eleria det var hela lajvet för att min grupp blev total hatad så dte var svårt att ens gå ut ur lägret till sist hehe! Sen sista var förra pb när jag blev anklagad och mördad, dte var häftigt!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
[Emilia Roos]1
1/8/14, 8:01 PM
#7

 #6 Ojj, vad blev du anklagad för? Det låter spännande…Kul att bli mördad! XD

Blodfot
1/8/14, 8:09 PM
#8

#7, för allt möjligt, bla föräderi, orenlighet, föör smitning. Massor!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
1/9/14, 4:18 PM
#9

#8 Fast förräderi vågar jag nog påstå att ni gjorde ;) Eller är Löfengriparna(eller hur de nu ska stavas) ett bortglömt parti?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
1/9/14, 6:21 PM
#10

Jag menar på pb, och nej förädare var vi inte, jag hade en plan för hur vi skule hjälpa er Döm inte hunden efter håren.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Emilia Roos]1
1/9/14, 7:02 PM
#11

Juste, ni känner varandra IRL va? Det är därför jag står här som ett frågetecken….
                          ?

Blodfot
1/9/14, 7:03 PM
#12

hehe, ja vi känner varandra off ganska bra.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
1/9/14, 10:35 PM
#13

Jag blandade ihop lajven, sry
Dock så fick jag bara höra att ni var förrädare, han aldrig prata med er sen och få reda på hur det var ;)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Hallonsaft
1/10/14, 12:30 AM
#14

Det där är ju en omöjlig fråga att svara på. Alla lajv har sina stora höjdpunkter och med tanke på att jag bara i år var på nio lajv (förutom blackboxlajv) och totalt nog har varit på över 40 så…

På tre lajv i krigshjärtakampanjen har jag spelat samma roll som verkligen utvecklats och med den rollen har jag spelat ut den bästa kärlekshistorien jag någonsin spelat ut. Jag och min motspelar hade aldrig träffats innan det första lajvet, men det funkade skitbra och båda var på det klara med att det bara är i fiktionen, inga riktiga känslor. Min karaktär var en cordovsk byadministratör, han spelade en jorgalsk arbetare. Sakta men säkert närmar de sig varandra trots så mycket motsättningar. Efter första lajvet (Vårfesten) hade de bara suttit bredvid varandra. Aldrig ens hållit hand. Efter andra lajvet ("Luftskeppet som dök upp", ett halvår senare) insåg han och hon vad de kände efter att min roll blivit tillfångatagen av motståndarsidan. När hon kom tillbaka så kramades de för första gången. Under det tredje lajvet (Vårfesten 2) förlovades de, och sa åt sina respektive religösa sidor att "ordna det, för de tänkte gifta sig eller liknande", även om ingen tänkte konvertera."

På lajvet "Pharmatech" (gisslanlajv) spelade jag den kallaste och mest känslosamma karaktär som jag någonsin spelat. Hon var en forskare som höll på med influensaforskning. Hon gick från att vara älskad av alla, till hatad av alla (när de insåg hur hennes forskning verkligen gick till). Det var hårt fysiskt och framförallt hårt psykiskt spel på det lajvet och jag hade ett par riktigt hårda förhör som gav en viss adrenalinkick. Hur hon blev övergiven av alla och dessutom fick tillnamnet "doktor Mengel" var också intressant.

Andra lajvet i Niriakampanjen spelade jag en roll som blev skrämd redan första kvällen. Jag fick adrenalinrusning och var livrädd. Efter det hände lagom skrämmande saker med tydliga intervaller som gjorde att mitt adrenalin aldrig gick helt ner. Jag sov inte, jag åt och drack för att jag visste att jag behövde det, även om jag inte kände hunger eller törst. Jag kunde springa och gå nästan hur långt som helst, för jag blev inte trött. När vi var på väg hem i bilen släppte adrenalinet och jag höll på att däcka totalt. Då hade jag haft adrenalinrus i 2-3 dagar. Det har jag aldrig haft förr eller senare. Det var skrämmande såväl som coolt.

På ett lajv spelade jag kvinna som blev misshandlad av sin make. Jag började med gravidmage men blev misshandlad så att min roll fick missfall. Detta var planerat i förväg så jag spelade ut en enormt blodig och äcklig scen med även en docka som var foster. Det var många som blev rejält äcklade och illa till mods över den scenen. Att spela en sådan karaktär gav mycket perspektiv om hur svårt det är att nå fram, och hur de fungerar för att skydda sig själv.

En rolig sak som hände på tredje Nirialajvet, var att när jag fick intriger så var de ganska tråkiga. Jag läste på forumet och insåg att någon sökte mer folk till undre världen folk. Jag sökte och fick en plats. Min roll var rejält färgstark. Hon pratade med alla, ofta lite för mycket. Hon söp med folk, hon var trevlig, hon sålde saker och så vidare. Ingen roll som är som de mystiska "svartklädda sittande i hörnet" folket. Nåväl, när jag kom till lajvet visade det sig att UV hade en prestigetävling om att stjäla en ljusstake i det bäst bevakade lägret. De hade massor av bevakning dygnet runt, av folk som verkligen kan slåss med boffervapen. Det fanns flera i UV som försökte lurpassa på natten och så vidare. Men ingen lyckades ta sig in.. Jag däremot "söp" ihop med vakterna på värdshuset och fick en inbjudan dit. Sedan traskade jag till lägret, blev insläppt och bytte ljusstaken mot lite information. Minen från den ansvarige för UV när jag sedan lämnade ljusstaken var obetalbar… Så många som försökt, och så var det en roll som min som klarade det.. Ja just det.. UV betalade även mig för information och magiska artifakter. Jag sålde några falska kopior till dem och för pengarna köpte jag de riktiga (som jag också visste var de befann sig). Och varför? Tja.. några på lajvet gav mig sanningserum för att berätta om dem. De frågade om jag kunde nyttja magi (nej), om jag kunde skilja magiska föremål från icke magiska (nej), om jag skulle ge dem till någon (nej). Sedan frågade de varför jag ville ha dem, varpå jag svarade att det var för att alla andra vill ha dem, därmed är de värdefulla och jag kan tjäna pengar :)

Hallonsaft
1/10/14, 12:36 AM
#15

Hmm.. har ju glömt ett av mina favoritlajv.. Monitor Celestra. Det var så bra på så otroligt många sätt. Det dyraste lajv jag varit på, men i många avseende det bästa. Bara att spela på en riktig båt, som de gjort om till rymdskepp var avsome. Min roll var underbar och mina spelare likaså. Det var ett så bra lajv att nu när de diskuterar om att sätta upp lajvet i Usa, så överväger jag en resa dit…

Hallonsaft
1/10/14, 7:33 AM
#16

Insåg att jag även glömt ytterligare ett riktigt bra lajv, nämligen "Ingenmansland". Förutom lokalerna, och känslan av gruppsamhörighet med otroligt många samt det faktum att alla ansträngt sig något otroligt, så var flygbombningen otrolig. Ett lågt flygande plan och vi var inte säkra på om det var in eller off. Folk tvekade lite.. sedan började det smälla och explodera överallt. Man höll på att skita på sig… Effektsminkningen var också rikgit bra. Det kom in en kille som var brännskadad efter en bomb. Det rök om honom och det luktade helt enkelt bränt. De lyfte på hans gasmask och det såg ut som om ansiktet smält samman med gasmasken så att det följde med. Jag mådde lite illa när jag såg det. Det såg helt enkelt lite för bra ut. Ingenmansland tog lajvsverige till en ny nivå, som jag tror bara att Monitor Celestra lyckats överträffa.

[Emilia Roos]1
1/10/14, 8:52 PM
#17

Wow! Dina lajv historier låter fantastiska! Kanske lite äckliga också, men vad häftigt att lajva så verklighetstroget!

Blodfot
1/13/14, 9:52 AM
#18

Som hallonsaft har sakt så har olika lajv olika minnen, de tre jag nämde är bara NÅGRA av min favoriter! Alla mina minnen sparas i min hjärna för att komma fram när jag ska prata om lajv! 

Ja har gjort allt från att köra ut vapyrer ur ett värdshus till att försöka mörda folk, lite allt möjligt. Men ett riktigt kul minne var när jag blev kapten på mitt första lajv, eller när jag retade orcherna och dte slutade med att jag blev offrad!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Hallonsaft
1/14/14, 12:06 AM
#19

När man har varit på ett gäng lajv, så blir det efter ett tag så att man samlar på sig grymt mycket upplevelser på ett sätt man aldrig kan göra annars.

Vid ett tillfälle (på fantasylajv) så satt jag en kompis och gjorde en karta över hela byn vi lajvade i. Vi hade blivit rånade på en viktig detalj förut, och vi trodde att de skulle försöka igen.. Så min kompis gjorde det så att det såg ut som en skattkarta och sedan ett stort kryss över en (inlajv) grav. Naturligtvis blev kartan stulen och dagen efter på morgonen var graven uppgrävd. Detta ledde till att en person på värdshuset bröt ihop, en verkade galen, och arrangörerna var stirriga för det här var otroligt oplanerat och mycket fel enligt deras story..  Så kan det gå när man arrar något med driftiga lajvare..

Sedan tänkte jag att eftersom folk missat Ingenmansland så tycker jag ändå att ni ska få lite känsla för hur det såg ut och hur mycket folk ansträngde sig med att inte bara fixa "vanliga" prylar och möbler och kläder utan även modda bilar så tänkte jag länka lite filmer från Ingenmansland.
Film 1
http://www.youtube.com/watch?v=AGnphN8QgkI

Film 2
http://www.youtube.com/watch?v=F47shP5ZBVs

(För övrigt spelade jag pappersvändare på det här lajvet, och i andra filmen finns det en bild på mig när jag sitter med ryggen mot kameran efter ca 25 sekunder. Jag lärde mig skriva grymt snabbt på skrivmaskin på det lajvet. Jag kan skriva så fort det går, utan att benen trasslar sig. I vårt kontor kontaktlimmade vi upp gardiner och hade även dukar på bordet. Det blev lagom hemtrevligt ;)  Jag jobbade dessutom nästan hela lajvet och under de dagarna gjorde vi massor av blanketter, samt lyckades göra en ny inventering av alla som jobbade i bosättningen (Det var runt 100, och jag tror att vi lyckades få ihop över 70). Dessa personer hade skrivit i papper om namn, födelseort, utbildning, kunskaper, och så vidare, samt att det var bevittnat av två personer som intygade att det var rätt person SAMT att det skulle skrivas under, med namnförtydligande och tumavtryck..

Upp till toppen
Annons: