Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 1127 ggr
Blodfot
1/6/14, 6:34 PM

Kilar

hej, håller på att sy en tunika, men funderar på kilar, bra eller dåligt? För-nackdelar?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
jiithra
1/6/14, 8:25 PM
#1

Vad är det för tunika du syr? Vad är den tänkt att användas till? Längd på tunikan?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
1/6/14, 8:29 PM
#2

till mina knän, som en tunika, materielet är linne.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
1/6/14, 8:40 PM
#3

med 'vad är den tänkt att användas till' syftade jag mer på om den t.ex är anpassad för att slås i, springa runt i skogen, vara fin i osv.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
1/6/14, 8:43 PM
#4

ok, kommer vara mycket i skogen och den ska vara shitig.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
1/6/14, 8:46 PM
#5

okej. Då är rörlighet att bra, men risken med kilar är då att den blir för vid, vilket inte heller är bra då man lätt fastnar

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Trollhund
1/6/14, 10:27 PM
#6

Har då aldrig varit med om att det finns något problem med kilar. Enda att det tar lite längre tid att sy. Fastna kan man göra oavsett. Ser bara fördelar med kilar. Det ger snyggt fal, det ser mer korrekt ut dvs mer medeltida ut, det Är också mer medeltida. Och när man väl lärt sig hur man syr i kilar går det på ett kick. Sydde innan jul 3 kjortlar på lika många dagar. Visserligen på maskin men hade inte förberett något alls innan Efterhand så lär man sig och då går det fortare ;)

Annons:
jiithra
1/6/14, 10:55 PM
#7

är den FÖR vid så kan man fastna då den fladdrar betydligt mer… Inte att den alltid gör det.. Det är iaf. min erfarenhet

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Hallonsaft
1/6/14, 10:56 PM
#8

Kilar eller inte är i stort en smaksak (precis som folk redan sagt). Behöver du det för rörligheten, eller tycker du att det är snyggare med kilar? Sedan är ju också frågan var man vill ha kilar. Fram och bak, eller i sidorna (eller både fram, bak och i sidorna?).

Jag kan dock ge dig i alla fall ett par tips. Om du ska ha kilar, ha det i samma färg som övriga tunikan. Det är inte historiskt korrekt, förutom på vissa narrkläder med kilar i andra färger än tunikan. Genom att göra tunikan och kilar i samma färger blir den därmed mer användbar och kan användas på fler lajv.

Tips nummer två är att när man ska sy kil är det lättast om man inte bara klipper ett jack i tyget och syr in kilen där, utan att det verkligen är en riktig skarv. Annars är det svårt att få det jämt och se bra ut, och det är även svårare att sy in den. (Av samma anledning brukar jag nästan alltid ha mitt framstycke i två delar, även om man skulle ha kunnat göra det som en del. Men halshålet och sprund ner blir snyggare och är lättare att göra om det är i två delar.)

Upp till toppen
Annons: