02. Dräkt och utrustning

Kilar

2014-01-06 18:34 #0 av: Blodfot

hej, håller på att sy en tunika, men funderar på kilar, bra eller dåligt? För-nackdelar?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Anmäl
2014-01-06 20:25 #1 av: jiithra

Vad är det för tunika du syr? Vad är den tänkt att användas till? Längd på tunikan?

Anmäl
2014-01-06 20:29 #2 av: Blodfot

till mina knän, som en tunika, materielet är linne. 

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Anmäl
2014-01-06 20:40 #3 av: jiithra

med 'vad är den tänkt att användas till' syftade jag mer på om den t.ex är anpassad för att slås i, springa runt i skogen, vara fin i osv.

Anmäl
2014-01-06 20:43 #4 av: Blodfot

ok, kommer vara mycket i skogen och den ska vara shitig. 

Anmäl
2014-01-06 20:46 #5 av: jiithra

okej. Då är rörlighet att bra, men risken med kilar är då att den blir för vid, vilket inte heller är bra då man lätt fastnar

Anmäl
2014-01-06 22:27 #6 av: Trollhund

Har då aldrig varit med om att det finns något problem med kilar. Enda att det tar lite längre tid att sy. Fastna kan man göra oavsett.

Ser bara fördelar med kilar. Det ger snyggt fal, det ser mer korrekt ut dvs mer medeltida ut, det Är också mer medeltida. Och när man väl lärt sig hur man syr i kilar går det på ett kick.

Sydde innan jul 3 kjortlar på lika många dagar. Visserligen på maskin men hade inte förberett något alls innan Efterhand så lär man sig och då går det fortare ;)

Anmäl
2014-01-06 22:55 #7 av: jiithra

är den FÖR vid så kan man fastna då den fladdrar betydligt mer... Inte att den alltid gör det.. Det är iaf. min erfarenhet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.