Annons:
Etikett01-karaktärsbygge
Läst 1481 ggr
[Emilia Roos]1
2014-01-01 20:42

Lämpligt yrke?

Nu undrar jag vad ett passande yrke/dags syssla kan vara för en nybörjare inom lajv?

Sen är jag ju 14, så jag undrar vad ett "barn" kan jobba med…

Om inte annat kan ni väl berätta vad ni gjort under lajven ni varit på?

Jag förstår inte riktigt, om man ska jobba under lajvet, hur ska man då kunna springa runt i skogen och sånt?

Som ni märker är jag ganska lost inom ämnet, så jag hoppas ni kan hjälpa mig!

Annons:
Blodfot
2014-01-01 20:51
#1

Du kan jobba i stort sätt vad du vill. Man brukar mena med yrke att man brukar syssla med något i vanliga fall, och man kan gå tillbaka till det om man har tråkigt. Sen i vissa yrken behöver man springa runt med, tex som legoknäckt.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2014-01-01 20:54
#2

Sen så är det också för att ha något att prata om. Det kan lika gärna vara dina föräldrar som haft ett yrke.
Det är i princip bara värdshusvärdarna + pigor samt soldater(legoknektar, hyrsvärd osv.) som faktiskt jobbar under lajv, iallafall vad jag märkt

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-01-01 22:52
#3

Okej, tack! Nu har jag fått lite mer rätsida på det hela. Men tillbaka till ursprungsfrågan, vad skulle en 14-åring kunna jobba med?

jiithra
2014-01-01 23:19
#4

vad har dina föräldrar som yrken? Ofta ärver barnen föräldrarnas yrken

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-01-01 23:26
#5

Min roll har inga föräldrar, om det är det du menar. Men rollens far var smed. (har inte riktigt bestämt än, men jag kan inte komma på något bättre)

jiithra
2014-01-01 23:43
#6

okej. Rollen är en människa va?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
[Emilia Roos]1
2014-01-02 00:10
#7

Ja, det är den.

jiithra
2014-01-02 00:15
#8

okej..
Hm.. Måste du ha ett yrke?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-01-02 02:15
#9

Om jag förstått det rätt så ska man i alla fall ha en dagssyssla, men du kanske vet hur det brukar va på PB lajvet? det är i alla fall så jag tolkat det, när man kollar på karaktärsmallen där.

Blodfot
2014-01-02 05:22
#10

Ja, man ska ha något att göra, som man kan falla tillbaka till. Jag lajvar där mycket. Skulle gjärna ha tagit dig till fadder, emn kommer inte spela en roll där jag inte kan ha en nybörjare i tyvärr. (ine för att vara elak mot någon)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2014-01-02 11:40
#11

Fast de flesta utför inte sina yrken under lajvet, utan det är mest för att man ska ha något att prata om.

Om du inte hittar på något bra yrke funkar Äventyrare och liknande ofta bra, såvida du har en roll som kan vara det.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-01-02 11:40
#12

Haha, det är lugnt, men du verkar som en erfaren lajvare Blodfot! Jag har funderat lite på att ta med min nyckelharpa och spela. Men eftersom jag lånar den av musikskolan så är det lite osäkert… Men vad har ni haft för sysslor tidigare?

[Emilia Roos]1
2014-01-02 11:45
#13

#11 Ja varför inte? Det skulle nog passa, men min karaktär ska vara väldigt social och vara nyfiken på skogens alla varelser. Men måste det vara något man "försörjer" sig på? För man undrar ju var personen får pengar ifrån om dem inte tjänar pengar… Jag är lite förvirrad…

Annons:
jiithra
2014-01-02 11:50
#14

Det brukar man ofta inte behöva berätta om, om man inte vill.

Men är man ute mycket i skogen erbjuder man kanske sina kunskaper och eskorterar folk längs stigar, man tar kanske hand om skadade djur (och dödar dem som är för skadade, där får du kött och skinn man kan sälja/göra något av) osv.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Emilia Roos]1
2014-01-02 12:58
#15

Då måste man bara kunna veta hur skogen ser ut… Men skulle det vara passande att vara äventyrare / någon som är mycket i skogen och hjälper folk?

jiithra
2014-01-02 21:30
#16

Du är kanske på PB på genomresa, därför behöver du inte kunna den skogen ;)

Det tror jag

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Hallonsaft
2014-01-02 22:34
#17

Ska du åka själv eller ihop med någon så att du har någon fadder? För jag har några förslag i så fall.

Om faddern har något "bra" yrke så kan du ju alltid syssla med detta och därmed kanske också lära dig något som du kan ha användning av off-lajv också. I alla fall i början av lajv så är det ibland lite segt innan saker och ting börjat komma igång. 

Ett annat bra yrke (som är överrepressenterat i lajvsammanhang) är sömmerska/skräddare. Därmed kan man sitta och sy eller brodera på kläder samtidigt som man snackar och umgås.

Sedan tipset jag själv anser är bäst.. Om du åker med en grupp som behöver någon typ av budbärare. Som budbärare tvingas man lära sig hitta på området och var folk har sina läger. Du tvingas också börja tala med folk för att ta reda på vägen, eller fråga om saker du får i uppgift. Du tvingas in i spel och får ofta reda på många intressanta saker. Speciellt om du skickas med muntliga bud som inte skrivs ner.

Upp till toppen
Annons: