Annons:
Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 2578 ggr
jiithra
2013-12-26 20:44

Lajvtermer

Tänkte skapa en liten samlingstråd om Termer som används på lajv. Vet att man som ny ofta har jättesvårt att förstå då det finns väldigt många olika termer.

Iallafall. Det är fritt fram att fylla på med en term + en förklaring till den. Börjar med de jag kan (och kommer på för tillfället) :)

Inlajv - Det som sker i lajvet, när du är i karraktär. Kan förkortas till In
Offlajv - Det som är utanför lajvet, när du inte är i karraktär. Kan förkortas till Off. Används också som brytord. Om du t.ex blir jagad men har astma kan du diskret säga t.ex 'Off, jag har astma och kan därför inte springa'. Då ska de som jagar dig visa hänsyn till det.
Båda ovanstående kan även användas för att beskriva objekt och liknande. Läder skor (utan dragkedja) är t.ex inlajv, medans gummistövlar är offlajv

Bleed - när dina offkänslor 'väcks' fast du är inlajv. Vet inte hur jag ska förklara. Någon som kan hjälpa mig?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Blodfot
2013-12-26 20:54
#1

(tycker denna var bra så har dne som alltid synlig ett tag, medarbetare)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Blodfot
2013-12-27 00:47
#2

Bleed brukar förklaras att man låter sina off-känslor eller tvärtom komma in i sig själv eller karaktären om jag har fattat det rätt.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2013-12-27 09:20
#3

Precis, hade bara svårt att formulera mig.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Praefatio
2013-12-27 11:40
#4

Det är lite vanskligt att säga att off är ett brytord, det är ju inte universalt utan det brukar finnas bestämda brytord för varje lajv. Man kan använda "off!" också, men mer i sammanhang där man tar en person åt sidan.

Vanliga brytord är time-out (jättebra, eftersom man kan göra handrörelsen till och därmed inte behöver prata så högt/störa så många) och vid riktig fara "skarp…" dvs. skarp brand om det verkligen börjar brinna eller skarp skada om någon faktiskt skadar sig på riktigt.

jiithra
2013-12-27 11:51
#5

Med 'används också' menade jag inte att det är det enda, utan att det finns fler alternativ.
Time-out, relax osv. är mer lajvspecifikt. Vet flera lajv som inte kör med time-out.
Skarp… glömde jag lägga till..

Somsagt, listan är till för att fyllas på..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Praefatio
2013-12-27 11:57
#6

#5 De flesta jag känner använder time-out istället för "off", i ickeofficiella sammanhang.

Annons:
jiithra
2013-12-27 12:04
#7

Okej

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
2013-12-27 12:05
#8

sen så kan vissa lajv använda helt andra ord eller meningar. Ett lajv jag var på använde: Ska vi gå och ta en lätt öl om man behövde prata sins emmelan vilket var bra för då störde man inte visionen så mycket.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2013-12-27 12:15
#9

'Har du tid att prata lite enskilt' har jag också hört. Likaså 'Vad sägs om en promenad' osv.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Praefatio
2013-12-27 14:26
#10

#8 och #9 Sådär brukar jag personligen göra innan jag säger brytordet :) Gå undan en bit. Som sagt, anledningen till att jag föredrar time out och att många andra gör det också, är ju att man kan göra time out-tecknet helt tyst och på vis signalera till flera att man behöver säga något viktigt. Extra bra när man är många. Det är ju en smaksak, som sagt, de flesta förstår ju oavsett.

Hallonsaft
2014-01-02 21:49
#11

En förkortning som inte bara är i lajv är IRL - in real life. Alltså vad som är "på riktigt" i verkliga världen.

Mer om bleed.
Bleed kan även vara att när man har spelat en karaktär en tid, så kan det hända att den fiktive personens känslor skiner igenom i riktiga sammanhang. Ett exempel är om någon man spelat mot varit väldigt elak eller behandlat din roll illa. Din roll hyser därmed agg till denna person och känner kanske viss avsky mot denna roll. Men sedan när lajvet är slut så känner du samma ovilja mot personen som spelade denna roll, trots att det bara varit en lajvkaraktär som varit elak.

Ett annat exempel (som jag själv varit med om) var när man på lajvet blev galen av att gå in bland dimma. Under lajvet uppstår också riktig dimma (som av en underbar slump), vilket gör det hela mer verkligt. När lajvet sedan var slut, så kände jag flera gånger ovilja mot dimma IRL.

Bleed kan även vara att man vid vissa sammanhang svarar som en karaktär talar eller tänker, trots att det inte egentligen hör ihop med hur du själv egentligen resonerar och tänker.

jiithra
2014-01-02 22:12
#12

tack för kompleteringen :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Hamster 4 ever]
2014-01-04 20:53
#13

Sedan finns också termen HK. Det betyder historiskt korrekt. Om vi tar medeltid som exempel: En Helt handsydd ylleklänning, växtfärgad och efter bra mönster är HK, medan en klänning med diskreta maskinsömmar ej är HK då symaskin som bekant ej fanns på medeltiden. Även fast den ej är HK kan den vara ok att ha på ett lajv med lågkrav. 

Det finns lajv som vill vara HK och då är det sömnad för tiden som gäller

Annons:
Praefatio
2014-01-05 00:13
#14

Tillägg till nummer #13 HK kan numera också betyda "högkrav", blir man osäker på vad som menas kan det vara bra att fråga.

Där historiskt korrekt menas att det ska vara sytt efter historiska förlagor, betyder högkrav helt enkelt att lajvet inte är "nybörjarvänligt," utan att specifika krav ställs på utrustning och spelande. Vad detta i sin tur innebär kan variera från lajv till lajv. På ett högkravs fantasylajv kan det till exempel innebära att utrustningen ska vara handsydd, att tält och lägerutrustning ska vara väl anpassad just för att lajva fantasy, att detaljer som skor och liknande ska se korrekta ut osv. Större krav på smink och lajvande.

På lågkrav eller lajv med nybörjartolerans som det också kallas kan det innebära att det är helt okej att modifiera moderna kläder så att de "ser medeltida ut", att det är helt okej att göra damasker i tyg för att dölja fula skor och att man kan sova i ett modernt tält om man slänger lite juteväv över. Helt okej med lite flammigt smink, skarvar på lösdelar och att man använder moderna uttryck och slang.

Förresten, low och high fantasy är ju ett begrepp!

Low fantasy = fantasyinspirerat men med låg grad av fantasyinslag, t.ex. mest människor, att magi, alver osv. är väldigt, väldigt ovanligt. Exempel: Kastaria-kampanjen.

High fantasy = jättefantasy! En värld full av alver, magi, orcher osv. Där ingen blir speciellt förvånad om ickemänniskor dyker upp i alla möjliga miljöer, utan att det ses som helt normalt. Exempel: Projekt Lazarus.

Om lajvet inte går ut som varken high/low fantasy eller högkrav/nybörjartolerans, så ligger det förmodligen mitt emellan.

Upp till toppen
Annons: