Annons:
Etikett: 11-nybörjarfrÄgor
LĂ€st 3143 ggr
HoppanLoppan
11/18/13, 9:54 PM

Ny pĂ„ lajv 😉

Jag har alldrig varit pĂ„ lajv men vill vĂ€ldigt gĂ€rna prova! Jag vet inte riktigt vart man ska leta efter lajv och vad allt innebĂ€r osv. Men till slut hittade jag eleria! Är det bra lajv dom anordnar eller vad man sĂ€ger? Jag sĂ„g att dom hade ett med nybörjartolerans : is eld och fruktan! Jag har lĂ€st mycket pĂ„ sidan för att försöka förstĂ„ och ju mer jag lĂ€st desto mer spĂ€nnande verkar det! Men jag förstĂ„r inte riktigt allt! Hur vet man vad man fĂ„r lov att spela? Har fattat att man ska skapa egen roll och typ skriva en uppsats om den och skicka in till dom för godkĂ€nnande. Men assĂ„ Ă€ndĂ„ hur vet man t ex vad skogsalver brukar ha för yrken? Jag vill vĂ€ldigt gĂ€rna vara en skogsalv 😉 Fattar inte heller betalnings systemet? Och det Ă€r med KP? Hur ska man koma ihĂ„g alla regler? Hur lĂ€r man sig prata Quenya? Är det Quenya man pratar som alv?

Annons:
HoppanLoppan
11/19/13, 9:05 AM
#1

Och hur vÀljer man (vet man) var man ska bo?

SchappisenWilton
11/21/13, 7:21 PM
#2

Jag och min kompis vill ocksÄ börja lajva efter en alldeles underbar medeltidsfestival i Silves, Algarve, Portugal, dock kan jag inte svara pÄ dina frÄgor med mer Àn "det skulle jag ocksÄ vilja veta".

Ledsen att jag inte kunde hjÀlpa dig. Hoppas att vi ses nÄgon gÄng pÄ ett framtida lajv. :)

Ha en bra dag

MVH

SchappisenWilton

Hallonsaft
11/21/13, 7:22 PM
#3

Hej
Om man Àr medlem i facebook finns det mÄnga sidor för lajvare, till exempel, "Vi som lajvar". DÀr kan man ibland fÄ tips pÄ nya lajv som sÀtts upp. Det finns Àven mer kampanjspecifika grupper pÄ facebook.

Annars Àr det vanligast att man kollar lajv pÄ www.spelkalender.se

Har sjÀlv aldrig varit pÄ Eleria men har hört bÄde bra och dÄligt om det. En stor del om dÄlighet Àr kostnaden, för om man jÀmför med mÄnga andra lajv sÄ Àr de dyra i förhÄllande till vad man fÄr. Jag har dock Àven hört att mÄnga nybörjare Àr vÀldigt nöjda med att lajva dÀr, sÄ prova gÀrna.

NÀr jag kollade lite pÄ lajvet du nÀmnde, sÄ ser jag att det Àr ganska lÄngt, vilket jag inte Àr sÀkert Àr helt bra som första lajv. Du vet ju inte vad du gillar och hur bra förberedd du Àr. SÄ om du kan hitta nÄgot lajv tidigare kan det vara bra sÄ att du fÄr kÀnna dig för.

Annars rÄder jag dig att gÄ in pÄ forum, bÄde pÄ Eleria och pÄ forum.sverok.se, och söka efter en fadder som kan ta hand om dig. Kanske nÄgon som kan vara i samma grupp som dig, nÄgon som du kan lÄna utrustning frÄn, och som du kan stÀlla frÄgor som kommer upp under lajvet (en fadder kan ofta ocksÄ se till att du Àter och sover ordentligt, samt hjÀlpa dig komma in i spel om du tycker det Àr svÄrt).

Vad gÀller rollskapande finns det mycket att tÀnka pÄ. Dels ska det vara en roll som ligger sÄpass lÄngt ifrÄn dig att du kÀnner att det Àr en roll du spelar, och inte dig sjÀlv. Men det ska samtidigt vara nÄgon som du klarar av bÄde mentalt och fysiskt att spela. SjÀlv skriver jag ofta ner mycket om min roll, Àven om jag inte skickar in allt. Jag brukar dÄ börja med uppvÀxt och barndom, sedan gör jag instick med viktiga hÀndelser och hur rollen hanterat detta. Detta Àr för att viktiga hÀndelser ofta har pÄverkan pÄ hur personligheten utvecklas och hur rollen i framtiden upptrÀder i liknande situationer. Till exempel, om rollens varit vÀldigt nÀra sin mormor och denna gÄr bort pÄ grund av nÄgon specifik sjukdom, kanske rollen i framtiden vill hjÀlpa sjuka personer i liknande situation, eftersom rollen önskat att nÄgon kunnat göra detsamma för dennes mormor. Man har alltsÄ skÀl att hantera en situation pÄ ett visst sÀtt och handladet blir mer naturligt.

Vad gÀller yrken och sÄdant om skogsalver sÄ Àr det vÀldigt olika beroende pÄ specifik fiktion, sÄ om det inte framgÄr i text, sÄ maila fiktionsansvarig och frÄga.

MÄnga regler kan verka jobbiga, men de flesta Àr ganska rimliga. Man lajvar i stort för att ha kul, ingen ska mÄ dÄligt pÄ riktigt. Man försöker hÄlla sig inlajv hela tiden, men om det sker skarpa skador (skador pÄ riktigt), sÄ kan det hÀnda att man gÄr off, för att situationen ska ordnas.. Stridsregler kan ocksÄ vara svÄra, men försök att komma ihÄg det grundlÀggande, sÄsom hur mÄnga kroppspoÀng du sjÀlv har. Spelar du en roll med vapen, bör du Àven lÀra dig övriga stridsregler, men om man spelar en vanlig bybo behöver man inte alltid det.

Quenia Àr ett alvsprÄk, men det finns Àven Sindarin. BÄda Àr skapade av Tolkien, och sedan lite vidarutvecklade. Olika kampanjer anvÀnder dem olika mycket. Jag har ingen koll pÄ Eleria.

Hoppas det hÀr har varit till hjÀlp.

jiithra
11/21/13, 7:50 PM
#4

Jag har sjÀlv lajvat Eleria, och skulle nog inte rekomendera det som förstalajv. Framförallt inte Is, Eld och Fruktan dÄ det dessutom Àr en dag extra lÄngt.

Men Äandra sidan, det Àr ett ganska roligt lajv. Stora ytor att röra sig pÄ, vilket gör att man kan undvika varelser osv. man inte gillar.

Det Àr dyrt, ja. Det Àr nÀstan för dyrt i vissa fall. Framförallt om det Àr ditt första lajv. Men du kan fÄ en riktigt bra upplevelse ocksÄ.

AngĂ„ende alverna pĂ„ Eleria. Skogsalverna pratar Quenya mest (dock inte mycket. Är mest smĂ„ord och nĂ€r de hĂ€lsar pĂ„ varandra Quenya anvĂ€nds.) Högalverna anvĂ€nder Sindarin mest, och de pratar Sindarin nĂ€stan mindre Ă€n skogsalverna anvĂ€nder quenya. (Detta Ă€r dock enbart min tolkning, har inte spelat skogsalv.)

Det finns mÄnga bra grupper pÄ Eleria, och just Skogsalv Àr ganska lÀtt att komma in i spelet med, de har alvrÄd varje lajvdag + offmöte innan lajvet med ALLA alver (inklusive högalver, mörkeralver och drower).

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare pÄ Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons:
Â