Annons:
Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 1920 ggr
jiithra
2013-10-15 17:30

Sova bra på lajv

Visste inte vart jag skulle lägga inlägget, men detta passar nog bäst

Hur gör ni för att sova bra på lajv (i tält framförallt). Både om ni sover in-lajv och off-lajv. 

Har personligen bara sovit off, (fast det beror på hur man ser på saken) och därför lite nyfiken på hur ni sover på lajv. Både in och off.

Detta är mer en tips & trix-tråd än ett ren 'hur ska jag göra'-tråd. Har ni tips på hur man ska göra för att sova bra om man fryser lätt osv.? Dela med er :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
Hallonsaft
2013-10-18 00:24
#1

Att sova bra är a och o. Själv är jag ganska bekväm och lat men vill sova bra på lajv, för det är en förutsättning för att lajva bra.

Du har inte nämnt vad det är för typ av lajv, men jag förutsätter någon typ av fantasylajv eftersom lajv där moderna sovsaker är tillåtna är enklare.

Normalt när jag sover i tält, brukar jag se till att ha en pressning underst, så att inte fukta tar sig in underifrån. Ibland om det regnar mycket, och det rinner en flod genom ens tält, så rinner det också oftast under presenningen.

Sedan brukar jag ha med mig ett självuppblåsbart liggunderlag, som jag har i ett fodral av bomulls eller linnetyg så att det inte syns. Det är dock fortfarande ett bättre underlag än marken.

Över detta brukar jag ha en filt, och sedan mina tre renfällar och mitt får. Överst har jag sedan min inlajv sovsäck, som man antingen kan använda bara som täcke, eller som ihopsnörad sovsäck (jag föredrar täcke).

Om det är varmt har jag lakan över fällarna så att jag inte svettas ihjäl, om jag fryser sover jag oftast mot dem, för hud mot päls=varmt och skönt.

Man kan även sy en "inlajv" förvaringspåse till sin vanliga sovsäck, och sedan ha den på lajvet. På många lajv kan man även ha en riktig sovsäck, bara man täcker över den så att den inte syns.

En av de viktiga sakerna när man ska sova på lajv är annars en bra kudde. Själv föredrar jag en dunkudde, för de kan man få ihop till ganska små. På detta har när det är kallare oftast yllefodral av högkvallitativt ylletyg(för linne och bomull blir kallt och fuktigt. Undvik linnetyg alltså).

Om man fryser finns det sedan ytterligare metoder man kan ta till. Tänk på att alltid byta kläder, så att man inte sover i samma kläder som man lajvar, då fryser man lättare. Man kan ha strumpor, vantar och mössa på sig när man sover, eller kanske bara ett underställ. Om man har svårt att få upp värmen i sovsäcken kan man även köpa värmepåsar.

Tror att det var allt. Förutom att, om man har tillgång till halm eller hö, är det väldigt trevligt att ha under sin sovplats. Tältsäng ska man inte heller helt underskatta om man vill komma upp från marken en bit. Även en modern tältsäng kan döljas genom att hänga tyg för benen…

Hallonsaft
2013-10-18 00:26
#2

Kanske även borde säga att när jag åker på lajv så tar nästan alltid mina sovsaker minst hälften av packningsutrymmet (ibland mer).

Kan även säga att ska man sova med mycket folk så är öronproppar bra…

[Hamster 4 ever]
2013-10-18 08:39
#3

Se till att du har bra kläder på dig! Vi sov i underställ och det var jätteskönt! 😴

jiithra
2013-10-18 15:13
#4

Många bra saker där, tack :)
Brukar själv inte frysa på lajv, men det är alltid bra med mer tips i fall jag någongång kommer behöva sova in. (Har hittils bara sovit off, undantagsvis en halv natt vid lägerelden,)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

jiithra
2013-10-18 15:14
#5

#3 På PB i förra helgen (11-13) så sov jag i underställ, hur underbart som helst.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
2013-10-21 18:30
#6

jag är en person som inte är kräsen så jag har bara ett liggunderlag alt fårfällar och svsäck=klart.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
jiithra
2013-10-21 19:11
#7

Kör med liggunderlag och sovsäck, liknande dig #6

Annat som kan vara trevligt är att sova med någon. Brukar vara rätt mysigt.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Trollhund
2013-10-22 08:39
#8

Jag föredrar att sova inlajv och har lört mig att värmeljus är min bästa vän, ska förrklara varför. För det första sover jag i regel med fyra filtar och en mantel. Vi snackar fyra militärylle filtar. En har jag dubbelvikt under. Två lägger jag omlott under och över mig och en bara över och liksom runt och manteln ofta under huvudet och över mig. Som en liten kokong. Byter alltid till rena torra kläder och lägger de kläder jag ska ha dagen efter under mig i kokongen, just för att de ska vara trevligare att ta på sig dagen efter. Och innan jag somnar så brukar jag alltid värma kalla händer och fötter över värmeljus tills jag är varm och torr. Sen på med ett par nya fräscha strumpor och voila, jag fryser inte. Har en kopparbricka jag brukar ställa upp ett gäng ljus på

Upp till toppen
Annons: