Annons:
Etikett11-nybörjarfrågor
Läst 1671 ggr
ThreeStars
10/15/13, 12:10 AM

Höga krav?

Hejsan allihopa!

(sätter detta i nybörjartråden då jag aldrig arrangerat något)

Om ni kanske minns, så frågade jag lite innan om hur man kan arrangera ett lajv (är sugen på att göra något inför 2015). Nu kommer jag med ännu fler frågor (som kan verka löjliga), särskilt på hur man gör det så bra som möjligt ! 😉

  1. Hur höga krav kan man egentligen ha på de som ska komma och lajva? (Rent fysiskt) Om lajvet har en militär-anda, och någon t.ex bestämmer att alla ska springa 2 km, hur okej är det att då "tvinga" folk att utföra det?
  2. Om speciella kläder behövs inför ett lajv - är det bäst att höja priset och låta plaggen ingå, eller är det smartast att låta folk betala för det vid sidan om? (tänker på om man fortsätter med samma lajv flera ggr, då är det ju lite dumt att få nya plagg varje gång).
  3. Hur mycket kan man egentligen begära/person? Man vill ju gärna att det ska gå runt, men man vill väl heller inte vara snuskigt dyr så ingen har lust att komma och lajva?
  4. Sovplatser. Om man ska sova in-lajv i t.ex tält, vilket blir bäst: Att var och en tar med ett eget tält (billigare pris för lajvet) eller likadana tält till alla som lajvföreningen står för (inga off-känslor + tälten kan användas i framtida lajv)?

Så. Nu har min trötta tonårshjärna arbetat klart! Vill gärna höra spontana tankar från både erfarna arrangörer och nya lajvare.

Tack för svar!

Annons:
Hallonsaft
10/18/13, 12:15 AM
#1

Kan ju säga att jag inte har arrat själv, men varit praktiskt hjälparr vid några tillfällen. Bered dig på wall of text.

Det finns massor av saker du kan fråga dig som har påverkan på pris och vilken typ av deltagare du får. Till en början, gör alltid en budget så att du vet vilka kostnader du har, och vilka du eventuellt kan skära in på för att få ett billigare lajv. Som du skriver om tält så kanske en del hellre vill ha lägre anmälningsavgift mot att de tar med sig tält själv. Tänk även på att Sverok finns, så det finns en del bidrag man ibland kan söka från dem (och även från andra ställen).

Anmälningstid. Hur lång tid innan annonserar du och hur lång tid har deltagare på sig att hitta lajv, fixa roll och betala. Många lajv som är dyra utannonseras långt innan så att folk med sämre ekonomi kan hinna fixa pengar såväl som gear. Man kan också köra metoden att lajvet blir dyrare ju tätare inpå folk betalar, så att du får in pengar.

Sedan handlar det hur hög status du själv har i lajvsvängar. Vet många vem du är? Har du bra rykte, så att folk känner att "åh, just xxx arrar lajv, det kan bara bli bra oavsett vad det blir!", eller har du snarare rykten " någon ska arra ett lajv i den genre jag gillar, jag provar att åka." För beroende på rykte så kan du ju (tyvärr) om du inte känner många, missa många som annars kanske skulle ha åkt. Just med tanke på detta så kanske du också får (för) få deltagare.

Vad gäller fysiska krav så tycker jag som alltid att det är lajv så man måste ta hänsyn till detta, men samtidigt så måste man kunna klara av att leva upp till rollen. Ska man spela en hårdtränad militärtyp, så ska man själv i alla fall vara i god fysisk form. Man måste klara av att leverera det man försöker gestaltera.

Vad gäller speciella kläder så är detta också en kostnadsfråga. Jag vet inte vad som är bäst. Ibland så har jag sett på lajv att när bara vissa roller har "specialkläder" som måste se specifika ut, så betyder det att den rollen antingen får betala mer vid anmälningen, eller får tydliga direktiv där den ska skaffa exakt rätt kläder.

Om det kommer att användas samma kläder om och om på lajvet, så är det som du säger lite dumt med att behöva betala för detta varje gång. Tänk dock på att man alltid kan försöka inrätta någon typ av "utlåningsbank", så att folk som lajvat där förut, kanske kan låna ut eller hyra ut sina kläder. Sedan finns ju också möjligheten med två priser, ett för folk som redan har rätt kläder, och ett pris för folk som måste få sig en uppsättning.

När du sedan frågar om pris, så beror det väldigt mycket på var i sverige det är och vilken typ av lajv det är. Bland det billigaste jag själv betalt är runt 100-150 kr, men då ingick inte något och det var ett ganska dåligt och kort lajv. Det mesta jag betalt är över 2000 kr, men det var till "monitor celestra" och då ingick mat, karaktärer, kläder, cool gear och en ascool setting, som jag inte sett förut. 2008 (tror jag) var jag på Ingenmansland, som också var ett rejält hypat lajv. Det kostade runt 700 kr om jag inte minns fel, och då fick man fixa mycket själv även om mat ingick. Detta var också ovanlgit dyrt, men det var helt klart värt det. Jag tror att en ganska normal medelavgift för ett lajv är runt 300-400 kr, men beroende på vad som ingår och hur långt det är kan det bli både mer och mindre.

Upp till toppen
Annons: