Annons:
Etikett10-övrigt
Läst 1112 ggr
ThreeStars
8/22/13, 10:20 PM

En fråga till er som arrangerar lajv...

Hur arrangerar man egentligen ett lajv?

Att det tar tid och så vet jag, men vad bör man egentligen tänka på?

tack för svar! :)

Annons:
jiithra
8/23/13, 6:29 PM
#1

Har bara varit med och arrat ett lajv för klassen, men kommunikationen är otroligt viktigt mellan arrarna!! Det märkte vi tydligt. Dom onda råkade separeras utan att ha planerat hur de skulle lösa det..

Men annars är det viktigt att ha en 'tredje part' som kan läsa igenom story och sånt, komma med feedback och ställa frågor. Oftast har man själv så mycket i huvudet att det verkar glasklart.

Sen beror det också på hur stort lajvet ska vara :)

Var lite tips jag kom på nu

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

ThreeStars
8/23/13, 9:38 PM
#2

Åh, Tack! :)

jiithra
8/24/13, 12:11 PM
#3

Varsågod :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Hallonsaft
8/26/13, 11:45 PM
#4

Jag har visserligen bara varit praktisk hjälparrangör men det finns en del saker man absolut ska tänka på förutom det uppenbara med genomtänkt tema, intriger osv. Tar upp många saker som gäller på lajv utomhus under någon dag.

Säkerhet är väldigt viktigt. Tänk på regler, regler och åter regler. Är man ute på ett område så kontakta räddningstjänst för att berätta vad man håller på med och var. Ha listor på hur många deltagare ni har, så att man vet att alla är där vid utrymning. Kolla så att det inte är eldningsförbud, och gräv ordentliga eldgropar. Ha alltid eldvakt, alltid vatten vid eld osv.

Sedan kommer vi in på mat och boende, för om folk inte äter, sover och dricker ordentligt kommer det bli skador och de lajvar dessutom dåligt.

- Mat. Ingå eller laga själv? Om det ingår, hur ska man lösa det praktiskt för alla med specialkost, allt från allergier vegeterianer. Många ger vegetarianer dålig mat utan tillräcklig näring och protein.

-Vatten. Finns det ordentlig vattentillgång, eller måste man som arrangör fixa dit det? Tänk på att på sommarlajv utomhus finns det ganska ofta folk som dricker för lite och får vätskebrist. Vätskerättningstabletetter är bra.

-Boende/sovplats. Vad finns och vad behövs ordnas. Om man hyr en lajvby, Är alla sovplatser lika bra som på pappret? Om det läcker (för mycket) eller är mögligt i ett hus kan man inte lägga folk där.

-Transportansvarig/sjukbil. Var finns den? var finns nycklar? vem är chaufför? Vid olyckor måste man kanske ta sig iväg snabbt.

- Första förband, brandsläckare. Var är de?

- Offsjukvårdare. Finns det folk som är utbildade och kan lägga om sår osv? Vem?

-Dass. Har man riktiga dass, bajamajor, eller annat alternativ? Behöver det då och då bytas tunnor? Vem gör det? Vem fyller på toapapper och vem ser till att det finns möjlighet för folk att tvätta händerna ordentligt efteråt (våtservetter och/eller handsprit).

- Nedskräning - är området du använt nerskräpat? Vem ser till att det blir städat? Vem godkänner lägerplatser? Vad händer med sopor?

-Försäkring- Många arrangerar lajv genom en sverokansluten förening, och detta beror på försäkring. Vet inte hur bra försäkring för deltagare det är, men jag tror att man bör ha någon.

- ekonomi och budget. Hur har du byggt upp det hela? Står du själv som huvudansvarig eller är det genom en förening? Vad händer med överskott om det blir för mycket pengar som kommer in? Vad händer om det blir underskott och du inser att du betalat massor av pengar ur egen ficka? Om det är någon som får betalt för att arra lajvet, hur gör du med skatt och liknande så att det inte blir skattefusk? Tänk på hur det är med förskottsbetalningar för t.ex. område och så vidare. Vad händer om lajvet blir inställt?

-Sedan tillkommer även annat praktiskt såspom incheckning, utcheckning, bilhantering, parkering,

Finns massor av fler saker att tänka på, detta är bara lite av det grundläggande.

ThreeStars
8/26/13, 11:51 PM
#5

Wow, tack! Du tog upp saker jag inte gett en tanke åt!

Hallonsaft
8/27/13, 12:13 AM
#6

En annan viktig sak. Var inte själv huvudansvarig för allt. Ha någon att som kan avlasta dig. Dels för att du själv inte orkar ta allt, och dels för att det finns många som kan hjälpa dig med praktiska saker så att du kan koncentrera dig på viktigare saker. Tänk även på att även om du är huvudarr, så bör du inte vid t.ex. en olycka helt lämna området med den skadade. Bättre att någon annan gör det, för om du lämnar så blir det vilsna lajvare kvar.

Det är viktigt att du vet alla folks allergier eller sjukdomar, så att ingen får ett anfall på riktigt av något slag, och ingen är medveten om det.

Om du är under 18 tror jag att någon som är myndig måste stå som huvudansvarig, i alla fall vid det ekonomiska och lite andra papper.

Om du ska ha extrema saker som sker på lajv, så diskutera gränser och sådant för folk så att det inte blir för mycket, eller så att folk vet att de kan gå undan.

Ge folk utrymme för en ordentlig avrollning, så att de verkligen släpper rollen. Om man sedan gör det genom att släppa det fritt eller genom samtalsgrupper beror på lajvet.

Annons:
ThreeStars
8/27/13, 12:37 AM
#7

Tack. Det är guld värt!

Upp till toppen
Annons: