Annons:
Etikett05-musik-lek-och-underhållning
Läst 3167 ggr
Blodfot
2013-07-31 18:45

dela med er!

Här tänkte jag att vi delar med oss av bra lajvmusik/låtar ni blir peppade av, bara kör igång!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
jiithra
2013-08-07 17:45
#1

Listar upp några av mina favoritlajvsånger (+ en liten motivering på vissa). Är mest på medeltidslajv, så det är mer sådana texter :)

  • Med mjöd i kroppen - Glad visa, dock handlar den om drickande.
  • Fram med mera mjöd och vin - Också om drickande, men även denna glad.
  • Drag till strid åstad - En av mina absoluta favoriter, dock sorgligt slut. Underbar att sjunga när man ska ut i strid eller när andra slåss. Då med viss modifiering på texten.
  • Drafur och Gildur - Lång visa om dvärgar. Lätt att lära sig melodin.
  • Äktenskapsvägran - Underbar sång med rolig refräng.
  • Sjätte tunnan - ytterligare en sång om drickande. Refräng som är lätt att lära sig.
  • Herr Mannerlig - Sorglig visa om ett troll som vill gifta sig, men mannen vill inte. En sång som faktiskt är gammal, därav intressanta ordaval i texten.
  • Knektvisan - En sång om vad knektar gör. Kanske inte för de yngre. Lite krånglig melodi, men går nog att lära sig. Mycket upprepande
  • Vargaflicka - Otroligt fin sång. Mycket välskriven med en melodi som kräver lite övning. Också en av mina absoluta favoriter.
  • Ulv, räv och hare  - Glad, upprepande visa som är lätta att lära
  • Major brack - Upprepande sång, men lätt att hänga med i när man förstått principen.

Kan även skriva några jag inte är jätteförtjusta av att höra på lajv p.g.a personliga själ, men kan passa in.

  • Törnrosdalens Frihetssång
  • Vargsången
  • Ridom Ridom
  • Den hämndlystna pigan
  • En kungens man
  • Harald (har konstiga vanor)

Där har ni lite lajvsånger. Vill ni ha lyrics kan ni antingen skriva här, eller skicka ett pm till mig.

[Edit]
En låt jag lajvpeppar till är Rains over Castamere från Game of Thrones. Kan vara lite brutal, men jag tycker den är väldigt fin.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
2013-08-07 17:56
#2

kan du länka sångerna? Jga känner inte till många av de, och varför gillar du inte de andra låtarna?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2013-08-07 18:14
#3

Kan länka de jag hittar.

Endel av dem ger mig offvibbar, andra tycker jag bara inte om. Men t.ex Ridom Ridom tycker jag är bra ändå, så länge jag slipper dem på lajv. Kan dock gå med på vissa av dem under ett lajv, beroende på kampanj.

Länkar:
Med mjöd i kroppen
Fram med mera mjöd och vin
Drag till strid åstad
Drafur och Gildur
Sjätte tunnan
Herr Mannelig
Vargaflicka
Ulv, räv och hare
Major Brack

Törnrosdalens frihetssång
Vargsången Ridom Ridom
Den hämndlystna pigan
En kungens man Finns i många varianter, denna är Imperiets verision som nog är rockig. Harald

Äktenspasvägran och Knektvisan hittade jag inte på youtube. Kan lägga upp texterna här.

Äktenskapsvägran
Jag ska aldrig bort mig binda,
ej i äktenskap uppgå.
Ty där är så svårt att finna,
någon man kan lita på

Är han riker, så är han rådig, är han fattig lider jag nöd! Är han ung är han otrogen, och är han gammal är han snart död.

Jag ska ensammen gå på jorden,
vara såsom fågel fri!
Inte tro på de falska orden,
jag tackar nej till vart frieri.

Är han riker, så är han rådig, är han fattig lider jag nöd! Är han ung är han otrogen, och är han gammal är han snart död.

Men så kom där en tidig morgon
en så fager under man..
Och han lovte mig sitt hjärta,
och han räckte mig sin hand.

_Är han riker, det kan jag tåla;
är han fattig - går bra ändå!
Är han unger och otrogen,
må jag själv va likaså!

_**
Knektvisan**
Melodin

Vi är alla knektar vi super och vi slåss Vårat hem det är vägen av eget val förstås

Dricka vin smeka kvinnor den sanna lönen är Skåda djupt ner i stopet för sanningen finns där

Vi står och vaktar porten vi låter ingen komma in Kylan biter i kinden det hjälps av brännevin

Dricka vin smeka kvinnor den sanna lönen är Skåda djupt ner i stopet för sanningen finns där

Vi står i första ledet vi möter fienderna först Vi är alla dödens lie inget släcker vår blodtörst

Dricka vin smeka kvinnor den sanna lönen är Skåda djupt ner i stopet för sanningen finns där

Ingen kallar oss dom fega alla ska få se Innan ni dör av stålet så ner på knä och be

Dricka vin smeka kvinnor den sanna lönen är Skåda djupt ner i stopet för sanningen finns där

Kött och vin och silver inte allt som vi kan ta Om vi finner kvinnor tar vi vad vi vill ha

Dricka vin smeka kvinnor den sanna lönen är Skåda djupt ner i stopet för sanningen finns där

De få som vi betala få värda våran sold Det är köpta kvinnor som blir våra utan våld

Så, tror det var alla

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
2013-08-29 19:00
#4

tack för de länkarna! Någon mer som har peppande låtar?

Jag gillar Garmarna som peppande låtar inför medeltids lajv. Denna är bra: Herr Holger länk: http://www.youtube.com/watch?v=fKxyLjlFYHY&feature=endscreen

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jiithra
2013-12-26 20:22
#5

Tycker denna tråd ska få lite uppmärksamhet igen

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Blodfot
2013-12-26 20:24
#6

det håller jag med om! Hel är också en riktigt bra peppande grupp enligt mig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
jiithra
2013-12-26 20:28
#7

Gråfötterna har bra musik också. De spelar ibland på KIR-kampanjen, och har vissa låtar som handlar om personer därifrån.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Hamster 4 ever]
2013-12-28 00:06
#8

Jag är ju alv i själen så jag har ju såklart alviska låtar på min lista. Laula, laula är en fantastisk låt ^^

ThreeStars
2013-12-28 16:39
#9

Jag blir sjukt peppad av filmmusik från fantasyfilmer, bland annat sagan om ringen! 😉

Blodfot
2014-02-09 11:26
#10

Fler låtar!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[Emilia Roos]1
2014-02-09 16:37
#11

Jag har aldrig varit på ett lajv, men borde inte Hårgalåten platsa?

Tror inte det finns nån bra version på youtube.

Blodfot
2014-02-09 17:25
#12

den funkar enligt mig! Har även hittat en bra veristion, länkar!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Blodfot
2014-02-10 18:43
#13

Denna låt sjungs mycket i Pelanejd, jag tycker den är underbar!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
eeip
2014-02-20 23:42
#14

Knektvisan är ju på samma melodi som den underbara in the name of Jester av Jauvet (sök gärna på det på youtube ^^), som pga språk kanske är lite olämplig på de flesta lajven, men mysig i peppsammanhang. En annan väldigt vacker lajvvisa är, enligt mig Bläck, finstämd sång om än inte så trallvänlig… En visa som däremot är mysig att sjunga på, och som jag gärna skulle hört mer, är Dansa vill du, rolig melodi och ganska kort, men passar bra att sjunga om och om igen.

Själv har jag nyligen upptäckt Otyg, som finns på spotify och låter lite som Gråfötterna, fast med mer fart i… Väldigt trevliga ^^

[Emilia Roos]1
2014-03-10 20:24
#15

Jag håller på och spelar Nyckelharpa sen några år tillbaka. Jag bad att få spela nån medeltida-ich-låt, och jag blev inte besviken när hon spelade den här för mig. Jag får en väldig medeltidskänsla av den, och den kan säkert ge er lajvkänsla!

https://www.youtube.com/watch?v=xoaQwoot2C4

Upp till toppen
Annons: