Annons:
Etikett02-dräkt-och-utrustning
Läst 2043 ggr
[Hamster 4 ever]
3/4/13, 6:30 PM

min roll- någraa frågor

Jag vet det är ganska dött här men kanske någon snäll person kollar in och svarar

jag ska spela skogsman, inspirerad av spejarna i serien "spejarens lärling". har dock inte råd med pilbåge men ska ha två dolkar, en sladder och en kraftig. har några frågor:

¤ bor i uppsala, var hittar man typ latex och liknande? fungerar denna: son grund? http://www.granngarden.se/product/extra … ldsvinsn-t
¤ hur stagar man upp handtag på sladderdolk?
¤ hur fixar man så att parerplåten blir lite kraftigare?
¤ sist, måste man ha hel skida eller går det bra med sådan:

Bild

lägger ut förklaring på rollen med kläder och så senare

Annons:
Ajia
3/24/13, 7:43 PM
#1

jag är väldigt ny på det här med att lajva och hittade just den här sidan så jag vet faktiskt inte, men jag är bara tvungen att säga att spejarens lärling är de bästa medeltidsböckerna jag någonsin har läst (och det säger en hel del, jag är världens bokmal) och det är verkligen något jag kan rekomendera till ALLA som inte har läst den

Thrinthir
4/15/13, 4:17 PM
#2

Jag har än så länge ingen egen erfarenhet av att göra latexvapen. men för att stadga upp handtaget på sladerdolken skulle jag prova med att linda det i läder eller något liknande.

När det gäller skida så brukar det kunna räcka med en ögla om man inte vill skaffa sig en hel skida.

Kul att se lite aktivitet här :)

jeffSWE
4/19/13, 10:32 PM
#3

latex hittar du i hobbyaffärer, tex slöjd detaljer eller dekorima

en stomlös dolk gör du genom att limma ihop 2 liggunderlagsbitar och handtaget blir styvare ifall du lindar det, som någon påpekade. jag köpte billigt tunt läder och lindade runt.

Stommen du hittade på granngården funkar fint.

vill man ha blad/parerstång/hantag lite styvare så kan du tejpa på lite silvertejp emellan liggunderlagen. du vill inte ha tejpen på utsifdan för att då blir den för hård och latexen fastnar inte lika bra. tejpa inte ända ut till kanten så att tejpen tittar fram. Hoppas du förstår vad jag menar

skida eller ej är en smaksak

[Hamster 4 ever]
4/20/13, 10:48 AM
#4

tack för alla svar, får se hur det går…

Hallonsaft
5/13/13, 6:05 PM
#5

Nu kanske det är för sent att svara på det här, men jag ska försöka göra mitt bästa.

Först, välkommen till hobbyn, jag hoppas att du ska få det trevligt. Vilket lajv är det du ska åka till?

Själv har jag inte gjort så mycket latexvapen, bara en bofferslev samt hjälpt till med lite av varje när vänner tillverkat saker. (stenar, stekpanna, räfsa etc).

Jag har för mig att förutom slöjddetaljer man även kan hitta latex på typ Panduro.

När du ska måla på latexen, så tänk på att det är bättre att göra det fem gånger tunt än två gånger tjockt. Det ser snyggare ut och täcker bättre. Jag antar att du även vet att du bör blanda färg i gummit så att du får rätt nyans när du målar. Tänk även på att när du gör något med en stomme i, så måste du vara noggrann så att den inte kan glider genom skumplasten och skadar någon på riktigt. Säkerhet är det viktigaste.

I övrigt, tänk på att dina vapen alltid kommer att få genomgå en vapenkontroll. Om dina vapen inte anses säkra, så kommer du inte att få använda dem på lajvet. Därför är ett tips att höra runt bland övriga deltagare om det finns någon typ av lånevapen eller någon du kan låna av innan lajvet. Jag har varit med om lajv där en soldatgrupp på åtta personer bara fick tre av sina svärd godkända. De hade ganska tråkigt under lajvet, eftersom de inte kunde spela sina roller som de tänkt. Så om du inte hittar några alternativa vapen, så fundera lite på hur du ska göra om vapnen inte blir godkända. Roller är sällan helt beroende av vapen, men ibland måste man tänka om en aning för att ha roligt om det inte blir som man tänkt.

SchappisenWilton
11/21/13, 8:23 PM
#6

#1 håller helt med, Spejarens Lärling är fantastiska!

MVH

SchappisenWilton

Annons:
[Hamster 4 ever]
11/22/13, 9:18 AM
#7

kan säga att det blev helt annorlunda, kom att spela alv och jag älskar det!

Upp till toppen
Annons: