Annons:
Etikett03-hem-och-husgeråd
Läst 17860 ggr
LinaN
2006-12-27 18:02

Vikingatält sk A-tält

Här hittade jag en dansk sida från vikignaföreningen Ask som visar på hur man kan bygga sig ett vikingatält.

Titta här. 

Fyll gärna på med fler länkar till A-tältssidor! 

bilden är plockad från random engelsk sida på nätet….

Om jag itne fått allt om bakfoten så kallas A-tälten just för A-tält iom att de har formen som ett a från sidan (se bilden) men hurvida tälten var enfärgade i diverse grälla färger eller randiga vågar jag itne ge mig in på. Själv så tycks jag oftast se enfärgade vita/linnefärgade tält nere i foteviken även om några randiga förekommer samt en jurta…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2006-12-27 18:19
#1

Ett maffigt hantverks-stånds-tält eller vad man nu ska kalla det.

klicka på bilden för att få större bild!

bilden är hämtad från www.knifeblades.dk

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-12-27 19:29
#2

Tälten som kallas "A" tält är hämtade från två (?) gravtält som återfanns i Oseberga - därför kallas även dessa tälten just osebergatält. Tyget som fanns i fyndet ska ha varit vadmal om jag har rätt för mig - det kan vara en skröna med.

Frågan är om dessa tält var så vanligt förekommande då de väger en del och är en "smula" skrymmande  något som alla som försökt släpa ett sådant tält på x2000 till oskarshamn vet…

LinaN
2006-12-27 19:49
#3

Laange, men du kan itne sticka under stol med att dom är vanligt förekommande på foteviekn o andra vikignamarknader! ^^

Men segelduk är ju accepterat, elelr grovt vaxat linne eller vadhända kan finnas i det för material….. men i valet att köpa vaxad segelduk o vadmal så blir det nog segelduk för min del….. inte lika dyrt även om vikten nog blir densamma…..

Men nu när du säger det så kallas dom också Osebergatält, och är just fynd från en båtsgrav.

Och de som åker på marknader brukar ha med sig bilar (iaf dom som orkar släpa emd sig sina osebergatält) och jag har för avsikt att ha körkort och bil ner till foteviken nästa år elelr samåka emd någon som inte har ngt emot o parkera ett helt tält på sitt biltak ^^

Annars kna du ju alltid använda dig av ett saxist tält som itne alls är lika skrymmadne speciellt itne om du bara tillverkar det för 1-2 man.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-12-27 20:58
#4

*Skrattar* Jag _har_ ett saxiskt tält för typ 7-8 man och en stomme i alm. Jag brukar ta den på tåget det är hur lätt som helst.  Speciellt eftersom stommen på "magiskt" vis fälls ihop till en kärra med hjul…

LinaN
2006-12-27 21:18
#5

Bild Laange, bild!  byggbeskrivnign också tack ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-12-27 21:36
#6

Det min kära Linan finns det planer med. Jag ska bara ha tag i en svarv och en rejäl smed (nej Dark_Jester du är för klen =P) så att kärran kan bli inlajvig med. Estimatet time - 3 månader

Annons:
LinaN
2006-12-27 22:11
#7

Nice ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Asgeirr
2006-12-28 13:38
#8

Ju det tältet är en fin liten sak :) Men hur f-n får du stommen till en skottkärra?

Vi kan inte vänta! Argh

LinaN
2006-12-28 14:45
#9

Tror det är en 4-hjulig kärra……? eller?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-12-28 17:05
#10

nix tvåhjulig och väldigt lik en skottkärra ^__^

LinaN
2006-12-28 17:14
#11

huh, du är galen karl :P

Men ser fram emot bilderna….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Asgeirr
2006-12-28 17:47
#12

Jag har alltid velat ha en ln-lajv skottkärra!

LinaN
2006-12-28 18:05
#13

En inlajv hästkärra ska jag skaffa mig så småningom…. :D

Då har jag löst problemet med frakten av mitt A-tält in på fotevikensområdet :P häst, kärra´+tält….. 

Däremot får jag nog ansöka om dispans för o få ställa hästen på en jordplätt inne på området va? :D Hö o såntt ar jag med mig själv så det lär la inte va några problem ^^

*fniss* fick just den menatla bilden….. man binder hästen i stommen på tältet, ha nblir rädd fr något o både häst o tält försvinner i en rasandes fart över området…….

ngt tips på hur man förankrar en kuse på närmare 1 ton i marken? (den här rasen han är korsning med kan utan probelm dra 3 ton nånting efter sig….)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Laange
2006-12-28 20:28
#14

Minne historier från fotevikens sommarmarknad för kanske tre fyra år sedan då de blåste och var sånt väder att flera oseberag tält lyfte eller tippade över och gled iväg.

Ang hästen så finns det stall precis bredvid foteviken och jag är ganska säkert kung björn är medgörlig om att ha en häst där bara man säger till i tid…

LinaN
2006-12-28 20:54
#15

jo, jag hade tänkt tala emd Kung björn om saken.

Men lillkillen får ju inte följa emd förrän han dels är inkörd och dels "trafiksäker" i folkmängder….. o är Kung Björn riktigt snäll kan han ju rentav få lov att åka i vagnen ^^

Känner kung björn dom som har stallet/ridskolan/whatever där? Hade ju vart skönt o kunna parkera hästen där i nån hage…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Laange
2006-12-28 21:33
#16

vet faktistk inte men jag skulle juh tro det speciellt eftersom det har förekommit hästar tidigare på foteviken däribland den lilla saken kung björn själv red på

LinaN
2006-12-28 21:45
#17

Jag vill minnas en viking som rider i westernsadel, noga gömd under fällar ^^ Så sent som i somras……

Men ska tala emd honom vad tiden lider….. Det är iaf 2 år tills det är dags o kånka med hästkraken dit ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zabbio
2006-12-31 15:11
#18

 #13 Förankra hästen i marken? Band man inte bara ihop fötterna på dom förr? x)

Nä, men kan du fixa stallplats eller nåt så är det väl bra… annars är det kanske bättre om hästen lyckas slita sig ifall han blir skrämd än att han sitter fast och skadar sig i panik? Så klart ska de ju vara så stadigt att han känner att han inte bara kan gå iväg..>_>

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LinaN
2006-12-31 15:47
#19

Jag funderar på det där med att göra en "kätting" som araberna anvädner på sina kameler…. dom har en cirkel av textil om det är ett rep som är tygomlindat vet ajg inte… men iaf, dom lyfter in kamelens ena ben i den stora öglan, vrider sedan cirkeln 180grader så det uppstår en tvinning på mitten o sen trär dom i det andra benet i den ögla som blir kvar…. klart. kamelerna kan inte gå någonstans….

Problemet med Harry är att han är smart, han är sjujäkla smart…. Får ha nför sig at than ska någonstans så kan ahn ta sig dit emd två ben ihopbundna….

Så det tål o fundera på, men som sagt helrle at tha nkan slita sig än att ha nskadar sig i panik… men sålänge ingen komemr farandes med en traktor inne på området så lär intedet vara några problem direkt……

Tänkte på när dom reste stenen nu på vintermarknaden, så som gubbarna slet…. skulel ha haft harry där med en loka om halsen/nacken och låtit honom dra stenuslingen på plats :D Det hade vart en barnlek…. ska nog lära honom dra saker o ting som verkligen är tunga också :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2007-01-01 17:18
#20

Jag har en viss känsla av att de inte skulle godkänna några andra hästar än islandshästar i Foteviken….

Annons:
Zabbio
2007-01-01 23:53
#21

Eller bara ett vanligt rep, kanske med spännen eller nåt, och så kolla så att det inte skaver.. man har använt det på hästar med (gör nog fortfarande på vissa platser) de kan gå men inte springa..

vet inget om foteviken..Oo

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Dark_Jester
2007-01-02 09:24
#22

#20: Hallon, med tanke på de GROVA jävla anakronismer som förekommer oemotsagda där nere så tror jag mig om att kunna peppra dem fulla med goda argument.

Fast å andra sidan, vad är väl skotska claymores och laminatbågar på en vikingamarknad från 1134….. *Drypande ironi*

Laange
2007-01-02 18:14
#23

1136 om jag får be =P
Laminatbågarna kan man väl leva med men inte alla annan skit som förekommer och som dessvärre börjar sprida sig till foteviken… De sålde Jungfrukransar där i år *ryser*

Dark_Jester
2007-01-02 23:00
#24

#23 Det var en LÅNGDRAGEN marknad, okej?! ;)

Och för en outbildad slagsmålskämpe som inte vet vad en jungfrukrans är och som är för trött för att Googla?

Hallonsaft
2007-01-03 15:33
#25

DJ.
Fördet första. Jag tvivlar på att du skulle kunna övertyga Kung Björn om att ta dit en häst i modell större och detta av två skäl.
Skäl ett är att han inte skulle tycka det är tidsenligt.
Skäl två är att han vill vara ensam om att rida runt på sin häst och se konungaktig ut, och det går ju inte om det är flera.
Tror även att han skulle skylla på det här med säkerhetsaspekten.

Angående jungfrukrans. Om du DJ inte vet vad en sådan är så kan jag göra en till dig. Men då måste du lova mig att använda den hela fotevikenmarknaden ^^ SNÄÄÄÄLLA SÄG JA!!!

Dark_Jester
2007-01-03 21:01
#26

#25: Fröken lilla, Björn har redan skitit i det blå skåpet om han vill vara ensam, eller du kanske missat posern som ridit runt med en danyxa i näven de senaste två åren?

Hallonsaft
2007-01-04 01:34
#27

Men åter igen. Vad är det för häst som rids runt på? Islandshästar…

Annons:
LinaN
2007-01-04 21:35
#28

Jag har sett både shetlandsponnyer och Arabiska fullblod nere på foteviken.

Dessutom så har ardennern OCH Shiren anor till kring 1000-talet så dom är mer än väl godkända som vikingatidshäst…..

Min häst Harry har en mycket speciell färg, Röd/Brunskimmel och det finns en hästras som heter Brabant, och min häst är mycket lik en sådan här Brabant. i Boken "All världens hästar" av Richard Glyn står följande om Brabanten;

"Brabanthästen uppföds i Flandern, Antwerpen, Limburg, Brabant, Hainaut, Liége, Namur och Luxemburg. Brabantnblodet harverksamt bidragit till förbättrandet av ett flertalet raser på kontinenten under det att "flandriska" hingstar importerades till Storbrittanien för flera hundra år sedan för korsningsavel med de tre inhemska kallblodsraserna, särskilt Clydesdale och Shire."

ok, det säger itne så mycket, men enligt annan källa så är Brabanten riktigt urgammal precis som shirehästen. om shirehästen tår följande i samam bok som ovan

"shirehästen existerade som ras långt innan man fann uppgifter om honom i de äldsta urkunderna. Shirehästen härstammar troligen i rakt nedstigande led från medeltidens "Stora häst". Utran tvivel var rasen ursprungligen avsedd för militärt ändamål men då jordbruket började drivas med snabbare o mer vetenskapliga metoder ….blaha blaha etc……"

På andra ställen har man information såsom att Shiren från början hete english Black av Oliver Cromwell, samt att det var under 1500-1600tal Flandriska hästar användes i aveln. Även den frisiska hästen användes för att förädla gångarterna hos English Black. Själva ras-namnet Shire började itne användas förrän  1884.

1877 kom dne första stamboken för Clydesdalen som okcså den är baserad på shire och flandriska hästar.

I Handbok för hästvänner skriven av CG Wrangel får vi klara besked på saker o ting;

"Den nuvarande Clydesdaleraserna är på sin höjd 200 år gammal. Visserligen förokommo redan på 1300-talet grofva hästar (Equi Magni) uti skottland, men dessa voro icke en produkt af Clydesdalekretsens afvel och icke heller finnas någon antagliga bevis för att skottlande före medlet af 18:de århundradet varit i besittning af en bestämd, likformig hästras af gröfre slag."

Seanre kan man  även läsa (efter en otroligt lång redogörelse för stamträdens konstruktion mm.);

"Får man tro  hvad författaren af The old warhorse or shire horse sir Walter Gilbey, försäkrar, så är shirehästen en ättling af den gamla engelska stridshgästen (the great horse eller War-horse). enligt sir Gilbeys omfångsrika forskning går Shirehästens stamträd ner till Julius  Ceasar och de krighästar hvilka framför de tunga stridsvagnarna sökte hejda dennes framstormande legioner i det gamla brittania. sedermera förkommo i Englands krönikor alltifrån 1100-talet intill slutet af 18de århundradet skildringar af draghästar, hvilka alldeles passa in på de nuvarande carthorses."

Så där har jag mitt historiska belägg av en väl ansedd hästvetare ur en faximil, 1911-1913  skrev hsn ursprungsboken. Så nu  jag ahr mitt historiska belägg :D

och jag ska lägga ner litet mera tid på detta o skriva om hästraser som lämpar sig på lajv o vikingaevent :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2007-01-04 21:48
#29

Andra vikingatidsgodkända raser är;

  • Nordsvensk
  • Nordlandshäst
  • Finsk häst
  • Norsk Fjordhäst
  • Islandshäst
  • Arabiskt fulllbod (har stamtalvlor bak till 2500 år FÖRE KRISTUS)
  • Dölehäst
  • Gotlandsruss
  • Ölandsruss (utdöd hästras, dock finns det dom som försöker avla fram dem igen)

Sedan finns det många utländska ponnyraser och hästraser som sett likadana ut genom århundraden.

exempel opå utländskaraser är:

  • Berberhästen
  • Andalusiern /PRE (rasen skapades under 711-1492  under den muslimska okkupationen i spanien.)
  • Freiserhästen (användes redan av romarna för sin tjusiga gångstil)
  • Irish Draught (anglonomandiska hästar korsades ihopa med inhemksa irländska ponnyer på 1100-talet)
  • troligtvis är även haflingern en uråldrig ras.
  • Percheronhästen (Karl Mertells riddare red på föregångarna till percheronbhästarna år 732 när dom besegrade araberna vid Poitiers.)
  • Ardenner (förfäderna kan spåras 2000 år tillbaka i tiden och betraktas som nestorn bland eurpas kallblodsraser)
  • Brabanten (annan bok hävdar att den stammar från skogshästarna Equus Silvaticus)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hallonsaft
2007-01-05 01:44
#30

Det är inte mig du ska övertala, det är de som har hand om det i Foteviken.

Dock finns det en sak jag måste påpeka. Hur kommer det sig att den person som är i alla fall en av de som är ansvariga går så mycket OT att de diskuterar hästars ursprung i en tråd vid namn "VIkingatält sk A-tält"

LinaN
2007-01-05 01:46
#31

*visslar o skrapar med foten i golvet*

eh, seems like i've got a bit carried away…… hmmm…..

Kan man dela en tråd? *funderar*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2007-01-05 11:28
#32

Har talat emd Staffan, och som läget är nu kan man itne dela trådar…. och ma nakn endast flytta hela trådar….

Så vi får leva med detta sålänge…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chessan
2007-06-27 03:14
#33

Fast, det finns dockumenterat stamtavlor för arabiskt fullblod väldigt långt tillbaka. Men, fanns de i sverige under vikinga tiden? Jag betvivlar inte att beduinfolken i arabländerna har stamtavlor och stamböcker för sina hästar för 4500 år sedan i arabländerna, men i sverige?

LinaN
2007-06-27 09:02
#34

Chessan, det stämmer gott o väl att det finns dokumentareat för arabiska fullblod i århundraden bakåt, o även årtusende…

Men raserna här i norr är så pass gamla och "välbevarde" trots avel men har ävne förädlats med andra raser.

Under vikingatiden tror ajg säkert att det stals från eller gavs fullblodsaraber i present av utlänningarna där nere i söder, som vikingarna sedan förde emd sig upp här i norr. Använde i avlen och förbättrade sina egna raser.

Shiren utvecklades mycket under medeltiden i england, ardennern i tyskland/österrrike under första tusentalet efter kristus, och typerna för dessa hästar är väldigt gamla. att ma nhar rasböcker är ingen garanti för att rasen funnits länge… folklig avel tror ajg mycket på, att det är ett sätt att tillvarata gamla arv och bibehålla en god avel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Hennum
2007-06-27 22:32
#35

Det var en rätt intressant tråd redan från början, med tält och sånt. men nu är den ännu roligare.

Vad säger ni om shettisar då? får man ha dom där? jag vet absolut ingenting om hästars ursprung nästan. jag vet bara hur jag ska undvika min shettis hovar när jag ryktar honom. dom må va små men dom gör ont ändå.

ni kanske skulle starta en ny tråd som heter nåt passande och lämna den här tråden åt tält? :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

LinaN
2007-06-28 16:02
#36

sounds great Hennum…. *fixar*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Elden
2007-08-28 02:07
#37

Ang förankring av häst på marknaden så är "hobbling" (dvs 8-formade öglor kring frambenen) förbjudna enligt lag. Likaså att fästa dom med rep i marken som är väldigt vanligt t ex på irland. Det jag har gjort när jag har varit ute är att ha henne lös *visslar* med grimskaftet kvar släpandes på marken eftersom hon inte panikar när hon kliver på det utan bara står still. Eller så har jag haft henne bunden i ett träd då jag inte hållit i henne. Nattetid och övrig tid då hon inte är aktiv har jag haft henne i en avskild hage som inte synts på områdena vi varit på. Det vore inte fel att hamna på ett evenemang där det finns en "in-hage" *se drömsk ut*

LinaN
2007-08-28 15:22
#38

Vi startar en ny tråd om hästar på evenemang!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sailinggast
2013-08-16 08:39
#39

Hej !

Jag kom inte in på sidan om att sy ett Vikingatält  kom bara till Word Press inloggning?

MVH Göran

Kaiia
2013-08-16 13:09
#40

Det kan vara för att tråden är sju år gammal och helt enkelt förlegad.

Har nu inte läst igenom hela, men det här verkar ändå vara en bra artikel om att bygga tält :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

sailinggast
2014-01-15 19:31
#41

Nu gick det att komma in den var förlegad som du sa!

Håller på och ska beställa ett tällt i kapellväv linnefärgad får det bli.Ska använda årorna 4st som gavlar och så blir det tältpinnar på långsidorna Överliggare blir två st Båtshakar som skarvas med ett rör eller en annan ide som jag har, en stång med en slags hållare upptill för dom två Båtshakarna på 2st x 2 m som en stötta i mitten av tältet alltför att det ska vara så lätt som möjligt att ha ombord på Viking Plym.Skönt att slippa stuva en massa pinnar.Nu blir det bara tältduken och dom små tältpinnarna på långsidorna som ska hålla tältet i nederkant och slås ner i backen. Hade en ide att göra ett kombinerat tält som man kunde ha uppspänt på Viking Plym men problemet är att hon är smal om häcken så det blir så konstigt ska fundera ett tag och se om jag kan komma på någon bra lösning? Annars så får det bli att vi syr ett speciellt tält att ha ombord om vi skulle vilja sova över ombord. Tältet bli 4m X 4m X 2,70m. 

Med vikingahälsningar Höfding Göran Järnruste

Annons:
Upp till toppen
Annons: